Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.
Elektrisch rijden is de meest duurzame manier van autorijden. Zeker als je de accu van je EV vult met zonnestroom van je eigen zonnepanelen. In dit artikel gaan we dieper in op de diverse soorten thuisladers die er op de markt zijn en wat hun voor- en nadelen zijn en hoe je nog duurzamer en vooral ook goedkoper kunt laden aan huis.
Thuis je EV opladen: Altijd een plekje en een bekend tarief
Als je een EV (Electric Vehicle oftewel elektrische auto) hebt dan heb je in feite twee opties om de accu te vullen met elektriciteit. Je kunt kiezen voor de openbare laadpalen die in steeds grotere getalen in de Nederlandse straten te vinden zijn of je kunt een laadpaal aan huis installeren en daar opladen.
Openbare laadpalen hebben voor- en nadelen: Je kunt er altijd terecht, waar dan ook en wanneer dan ook. Dus net als bij de benzinepomp. Maar een laadsessie neemt enige tijd in beslag en dus kan het zijn dat de laadpalen in de buurt van jouw woning bezet zijn en dat het nog wel even kan duren voordat jij aan de beurt bent. Je moet dan voortdurend in de app of fysiek checken of er een plekje voor je is, of naar laadpalen gaan die verder weg zijn. Bovendien word je geacht je auto weg te halen als de laadsessie voltooid is, ook als jou dat even niet gelegen komt. Daar komt nog eens bij dat je te maken hebt met wisselende tarieven tussen laadpalen en soms zelfs gedurende de dag bij dezelfde laadpaal, waardoor je nooit echt weet waar je aan toe bent.
Daarom kiezen steeds meer elektrische rijders voor een thuislader. Daar is altijd een plekje voor jouw auto beschikbaar, die je er bovendien kunt laten staan als de sessie (midden in de nacht) voltooid is. En nog belangrijker: je weet precies wat een kWh kost. Want je gebruikt ofwel stroom die je inkoopt bij je energieleverancier volgens een tarief dat je kent of je gebruikt je eigen zonnestroom, die zelfs helemaal gratis is.
Welke soort laders zijn er?
Je zou in theorie kunnen kiezen voor het opladen van je EV via een doodgewoon stopcontact. Bij sommige stekkerauto’s wordt daarvoor ook een oplader meegeleverd. Het grootste nadeel is echter dat de laadtijd enorm lang is. Soms zelfs langer dan een dag. Bovendien kan het het invloed hebben op de rest van de elektriciteitsvoorziening in het huis, omdat zo’n auto nogal wat vermogen vraagt.
Daarom is het veel verstandiger om een laadpaal te installeren als je kiest voor thuisladen van je EV. En dergelijke laadpalen zijn er in allerlei soorten en maten. Informeer jezelf dus goed voordat je een keuze maakt.
De aansluiting
Het eerste waar je op moet letten is de aansluiting. Tegenwoordig werken de meeste elektrische auto’s met een type-2 aansluiting. Maar er zijn ook auto’s die hun eigen systeem hebben. Vanzelfsprekend met het laadstation daarmee overeenkomen. Steeds meer auto’s ondersteunen trouwens zowel AC (wisselstroom die je thuis hebt) als DC (de stroom die voor snelladers wordt gebruikt).
Laadstations met extra’s
Ook belangrijk in je keuze van een laadstation aan huis zijn de eventuele extra’s. Veel laadstations communiceren met je slimme meter thuis en regelen bijvoorbeeld zelf wanneer en hoeveel stroom ze gebruiken om op die manier op de gunstigste momenten te laden en te voorkomen dat er overbelasting ontstaat. Er zijn overigens ook laadstations die stroom kunnen terugnemen en als thuisbatterij kunnen dienen.
Maak de laadsessie thuis extra duurzaam met zonnestroom
Elektrisch rijden is op zich al een veel duurzamere oplossing dan rijden op benzine of diesel. Wil je echter nog duurzamer mobiel zijn, zorg dan dat je de accu van je auto vult met groene stroom. Stroom dus die is opgewekt uit windenergie of zonne-energie. Via je eigen zonnepanelen dus of door te kiezen voor een energiecontract bij een energieleverancier die groene stroom garandeert.
Tip: Een thuisbatterij kan je laadsessie nog groener en vooral goedkoper maken. Dat zit zo: Als je overdag weg bent met je auto dan juist genereren je zonnepanelen stroom. Die je dan dus niet in je auto kunt stoppen, want die staat niet voor de deur. Terug leveren aan het net levert straks niet veel meer op en bovendien betekent het dat je toch de dure stroom moet inkopen om ’s avonds of ’s nachts je auto op te laden, terwijl jouw gratis zonnestroom voor een prikkie terug het net in gaat. Sla je die gratis stroom die je overdag opwekt op in een thuisbatterij, dan hoef je niet terug te leveren en kun je die stroom alsnog gebruiken om je EV op te laden en dus niet bij je leverancier stroom in te kopen voor je auto.
Thuis opladen: flexibel, goedkoper en duurzamer
Kies je dus voor een laadpaal aan huis dan doe je daar een eenmalige investering voor, maar krijg je een hoop flexibiliteit (je kunt opladen wanneer het jou uitkomt en er is altijd plaats) voor terug tegen een lagere laadprijs per kWh (je eigen stroom of je energietarief) en heb je in de hand hoe duurzaam het is. Want jij weet dat jouw stroom groen is.
Verder lezen over Elektrische auto
 
                Automotive25.09.2023
Dit is waarom elektrische auto’s steeds populairder worden in ons land
 
                Automotive21.05.2022
Hyundai Ioniq 5 doorbreekt traditionele kaders van een elektrische auto
 
                Automotive25.06.2021
Tips voor een laadpaal op de eigen oprit
 
                Automotive16.07.2020
De nieuwe BMW iX3: volledig elektrisch en geschikt voor lange afstanden
 
                Automotive17.02.2020
Dit is wat een laadpas handig maakt
 
                Automotive06.12.2019
Waarom het handig is om autoverzekeringen te vergelijken
 
                Automotive03.11.2019
Peugeot e-208 maakt elektrisch rijden toegankelijk voor iedereen
It's a new day. it's a new car 
                Automotive27.10.2019
Lexus LF-30 concept, visie op de toekomst van elektrisch rijden
Elk wiel heeft individueel aangestuurde elektromotorVerder lezen over Smart