Automotive03.11.2019

Peugeot e-208 maakt elektrisch rijden toegankelijk voor iedereen


It's a new day. it's a new car

Het klinkt misschien raar maar de nieuwe Peugeot e-208 is niet de eerste elektrische auto van het Franse concern. Daarvoor moeten we terug naar de vorige eeuw waar Peugeot in een samenwerkingsverband met Mitsubishi en Citroën een elektrische variant van de Peugeot 106 heeft ontwikkeld. Maar die informatie is alleen nog terug te vinden in de geschiedenisboeken. Daarom is de nieuwe Peugeot e-208 wat ons betreft toch de eerste echte volledig elektrisch aangedreven auto van het huidige PSA en onvergelijkbaar met welke voorganger dan ook.

Peugeot e-208, zelfde uiterlijk, toch een andere auto

De Peugeot e-208 is buiten de ‘e-‘ aanduiding vrijwel gelijk aan de nieuwe Peugeot 208. Goed hij heeft geen uitlaat, wel een stekker, is aanzienlijk sneller, vrij van emissie en valt in het voordelige bijtellingstarief. Maar veel belangrijker, het is wel degelijk een elektrische auto die volop gaat meespelen in dit marktsegment. De Peugeot e-208 is verder familie van de nieuwe Opel Corsa-e en DS 3 Crossback e-Tense. Allen staan op hetzelfde e-CMP-platform. Of alle zusjes gelijk geprijsd gaan worden weten we niet maar de Peugeot e-208 gaat ruim 36.000 euro kosten en dat is zoals verwacht wel aanzienlijk prijziger als de benzine en diesel uitvoering.

Peugeot e-208, de eerste echte Peugeot met een stekker
Peugeot e-208, de eerste echte Peugeot met een stekker

Hoe (on)belangrijk is de range van een Peugeot e-208

We weten het inmiddels wel. Zodra er een stekker aan een auto zit moeten we het gaan hebben over de range. Vertaald: hoe ver of hoe lang kun je ongeveer rijden met de nieuwe Peugeot e-208. De range is namelijk heel (on)belangrijk voor dit type auto. Wij hebben daar nog steeds onze eigen mening over. Kort gezegd, die range is veel minder belangrijk als dat velen je willen doen laten geloven.

Allereerst zijn ze ook bij Peugeot ervan overtuigd dat deze e-208 je veel eerder gaat terugzien in een stedelijke omgeving. En daar doen de km’s er sowieso veel minder toe als dat je iedere dag op neer moet rijden vanuit Breda naar Amsterdam. Wie dat moet voor zijn werk, kiest meer dan waarschijnlijk niet voor een e-208. Daar zijn echt betere alternatieven voor. Om bij PSA te blijven, bijvoorbeeld de nieuwe Plug-in Hybride versies van de Peugeot 3008 en 5008 en natuurlijk het flagship, de Peugeot 508.

Een range van 340 km zegt eigenlijk helemaal niets

De Peugeot e-208 heeft een range volgens de boeken van 340 kilometer. En dat is volledig afhankelijk van je rijgedrag en weersomstandigheden en het gebruik van gear, airco en meer. De e-208 is pittig genoeg en dat is altijd leuk autorijden. Ietsje meer gas, sneller optrekken, wat sportiever rijden en weg is die range. Maar 340 km minus sportief rijden in een stedelijke omgeving, dat moet genoeg zijn voor heel wat dagen stekkerloos rondrijden. En dan is er nog altijd de slimme software die je verteld op basis van je rijgedrag wanneer je het beste kunt gaan laden. En dat laden doe je zeer waarschijnlijk thuis voor de voordeur of op je oprit.

Het echte probleem zijn het tekort aan laadpalen

De Peugeot e-208 is absoluut een van de ‘gamechangers’ in de markt. Een gewone auto, zo wil Peugeot hem graag positioneren naast de Peugeot 208, alleen elektrisch. De Peugeot e-208 is samen met de Opel Corsa-e een van de auto’s die elektrisch rijden nog wat dichter bij de mensen gaat brengen. Geen exotisch ogend model, auto’s voor de massa maar wel met een stekker. Het zijn vanwege hun bewezen populariteit ook de auto’s die zomaar bestaande rijders over de streep kunnen gaan trekken om over te stappen op emissie vrij rijden.

Of de Peugeot e-208 en zijn zusjes een concurrent zijn voor andere elektrische auto’s is ook maar de vraag. We schatten in dat dat wel mee zal vallen. Ze vergroten eerder de doelgroep van rijders met een elektrische auto. En daar kan het de komende jaren nogal misgaan. Het groeiende gebrek aan oplaadpalen en superchargers. Oplaadstations waar je in pakweg 30 minuten een forse boost kan geven aan je batterij-capaciteit. Vooralsnog lijken overheden en gemeentes zich nauwelijks bewust te zijn, wat er zich buiten hun gezichtsveld afspeelt, als je ziet hoe weinig laadstations er buiten de grote steden te vinden zijn. Al is ook daar het probleem inmiddels vrijwel net zo groot.

Peugeot_e-208_Blue
Peugeot_e-208_Blue
Peugeot_e208_Blue_2
Peugeot_e208_Blue_2
Peugeot_e208_Blue_3
Peugeot_e208_Blue_3

Peugeot e-208 specificaties

De Peugeot e-208 heeft een vermogen van 100 kW (136 pk) en een koppel van 260 Nm. Dat is meer dan voldoende om de 1.455 kilo wegende e-208 in 8.1 seconde van nul naar honderd te laten accelereren. Z’n topsnelheid is wel begrensd en houdt op bij 150 km/h. Voor het gebruik is dat allemaal meer dan voldoende. Dit is allemaal wel in de sportmode die dus wel direct km’s van je ‘range’ aan het opeten is. Wie zuinig wil rijden heeft de opties om te kiezen voor de Normal- of Eco-mode. Bij die Eco-mode daalt het vermogen tot 60 kW (81 pk) en kun je sportief rijden volledig vergeten.

Accu en laadduur

Je kunt de Peugeot e-208 op twee manieren opladen. Het beste alternatief is dat je dit doet via een (11 kW) wallbox aan de muur van je woning. Met een dergelijke lader duurt het ongeveer 9 uur voordat de lege accu’s weer zijn opgeladen. Onderweg heb je natuurlijk de mogelijkheid om de e-208 onderweg aan een snellader van 100 kW te hangen. In dat geval kun je in 30 minuten tijd de capaciteit van je accu laden tot zo’n 80 procent.

Peugeot_e208_Blue_4
Peugeot_e208_Blue_4

Rijden met de Peugeot e-208

Rijden met de Peugeot e-208 in de nazomer in Portugal is een heerlijk feestje. Met de ramen open, stilletjes op prachtige wegen in de volle zon. Het is pure beïnvloeding van je emoties. Net even anders als in het gure weer in Nederland.

We roepen maar alvast even dat de e-208 ook gelijk de ‘lekkerste’ Peugeot 208 is. De franse elektrische bolide rijdt echt ‘magnifique’. Hij heeft ondanks zijn begrenzing bij iedere snelheid meer dan voldoende power om te versnellen en doet dat ook nog eens heel smooth. Ook van stilstand optrekken gaat vlekkeloos. De besturing is heel erg direct, maar dat is ook een persoonlijk ding wat ik zelf bijzonder prettig vindt. In de bochten gedraagt de e-208 zich zoals je mag verwachten van een auto met zware accu’s die op de bodem zijn geplaatst. Het voelt juist hierdoor nog wat beter aan als de andere versies.

Peugeot_e208_Blue_6
Peugeot_e208_Blue_6

Peugeot i-Cockpit 3D

Het fraai ontworpen interieur van de Peugeot e-208 is identiek aan dat van de ‘gewone’ Peugeot 208. Dat is eigenlijk best een verademing omdat veel elektrische auto’s niet altijd een luxe interieur krijgen. Peugeot kiest er echter voor om alle uitvoeringen (benzine, diesel en elektrisch) juist dezelfde looks te geven.

De e-208 trakteert je van binnen wel op innovatie die goed past bij een moderne auto. De speciaal voor deze 208 ontworpen i-Cockpit 3D mag er wederom wezen met een fraai ontworpen scherm en een dito middenconsole.

Meest opvallend is het 3D scherm boven het stuur waarbij in twee lagen los van elkaar informatie wordt getoond. Uniek en een innovatie die zeker gaat doorbreken. Volgens de wetenschappers zorgt deze weergave van informatie dat je tot een halve seconde sneller reageert.

Peugeot (e)-208 i-cockpit 3D
Peugeot (e)-208 i-cockpit 3D

Peugeot e-208 nu al populair

Dat een nieuwe Peugeot 208 de handen wel op elkaar weet te krijgen zal niemand verbazen. Het is immers een van de meest succesvolle modellen van de Fransen. De nieuwe 208 ziet er zoals dat heet, gewoon lekker uit. De nieuwe looks zijn modern, passen mooi in het huidige tijdsbeeld en de van binnen maakt de i-cockpit het ook in de 208-reeks helemaal af.

De voorspellingen voor de Peugeot e-208 waren op voorhand al hoog volgens het concern. Peugeot’s topman Jean-Philippe Imparato voorspelde dat 10% van de productie van de nieuwe 208 elektrisch zou zijn. Inmiddels is dat getal al bijgesteld naar 20%. In PSA termen betekent dit dat er volgend jaar zo’n 60.000 van de 300.000 te produceren 208’s met een stekker de fabriek uitrijden. Volgens de eerste berichten zouden in Nederland en Noorwegen waar de interesse veel hoger is voor elektrische auto’s dit percentage zelfs boven de 50% liggen. Heel eerlijk het zou ons zeker niet verbazen.

Peugeot e-208 op de fameuze brug bij LIssabon
Peugeot e-208 op de fameuze brug bij LIssabon
Avatar foto
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en architectuur.

Verder lezen over Elektrische auto

Dit is waarom elektrische auto’s steeds populairder worden in ons land

Het zal je vast niet zijn ontgaan dat er steeds meer elektrische voertuigen op de weg rijden. Niet alleen als we kijken naar de grote hoeveelheid elektrische fietsen, maar ook zeker wanneer we naar het aantal auto’s ki...

Automotive25.09.2023

Dit is waarom elektrische auto’s steeds populairder worden in ons land

Hyundai Ioniq 5 doorbreekt traditionele kaders van een elektrische auto

De Hyundai Ioniq 5, het is het nieuwe gezicht van het Zuid-Koreaanse merk maar misschien nog wel veel meer dan dat. De Ioniq 5 is ook het gezicht van een nieuwe generatie van moderne toekomstgerichte elektrische auto’s...

Automotive21.05.2022

Hyundai Ioniq 5 doorbreekt traditionele kaders van een elektrische auto

Tips voor een laadpaal op de eigen oprit

Steeds meer mensen kiezen voor een elektrische auto. Logisch ook; hij is tenslotte goedkoop in de aanschaf vanwege de subsidie én hij is goedkoper om te rijden. Tenminste, als je een laadpaal aan huis hebt wel. De koste...

Automotive25.06.2021

Tips voor een laadpaal op de eigen oprit

De nieuwe BMW iX3: volledig elektrisch en geschikt voor lange afstanden

BMW komt met het eerste volledig elektrisch aangedreven X model: de BMWiX3. Een auto met sportief karakter, waarmee je emissievrij rijdt en profiteert van de ruimte, het comfort en de functionaliteit van een Sports Activ...

Automotive16.07.2020

De nieuwe BMW iX3: volledig elektrisch en geschikt voor lange afstanden

​Dit is wat een laadpas handig maakt

Eindelijk de bolide gekocht waarvan je bloed sneller gaat stromen? Eindelijk in stijl over de weg? Eindelijk nooit meer hoeven tanken omdat je een elektrische auto hebt aangeschaft? Als dat laatste het geval is, dan heb...

Automotive17.02.2020

​Dit is wat een laadpas handig maakt

​Waarom het handig is om autoverzekeringen te vergelijken

Het is December. Dat betekent Sinterklaas, Kerstmis en tijd om verzekeringen te vergelijken. De meeste mensen kijken vooral naar hoe ze kunnen besparen op hun zorgverzekering, maar het loont ook zeker om eens naar je aut...

Automotive06.12.2019

​Waarom het handig is om autoverzekeringen te vergelijken

Lexus LF-30 concept, visie op de toekomst van elektrisch rijden

Lexus toont op de Tokyo Motor Show de elektrisch aangedreven Lexus LF-30 Electrified Concept. De LF-30 is een futuristisch ogend studiemodel volgeladen met alle denkbare Innovatieve technologieën en kijkt ver vooruit to...

Automotive27.10.2019

Lexus LF-30 concept, visie op de toekomst van elektrisch rijden

Elk wiel heeft individueel aangestuurde elektromotor
De MINI Electric komt er aan

Een van de meest authentieke auto’s in de wereld ‘goes electric’. De MINI heeft vanaf vandaag een volledig elektrische variant de MINI Electric. En vanaf vandaag kun je de eerste volledig elektrische MINI reservere...

Automotive04.04.2019

De MINI Electric komt er aan

Verder lezen over Peugeot

Dit zijn de 3 nieuwe en betaalbare horloges van PEUGEOT

Peugeot komt met 3 nieuwe en tijdloze horloges, die bovendien betaalbaar zijn. De 'Armand, since 1810' klokjes zijn gemaakt om de geschiedenis van het merk te eren. Liefhebbers van het merk willen dit model ongetwijfeld...

Gadgets14.12.2020

Dit zijn de 3 nieuwe en betaalbare horloges van PEUGEOT

Hippe stadsfiets! De nieuwe Peugeot Cycles Legend e-bike met 26-inch wielen

De populaire e-bike eLC01 van Peugeot komt in een vernieuwde uitvoering op de markt met 26-inch wielen en een groter frame. Ideaal voor lange mensen en bovendien een plaatje om te zien. Het retrodesign van de stadsfiets...

Lifestyle08.05.2020

Hippe stadsfiets! De nieuwe Peugeot Cycles Legend e-bike met 26-inch wielen

In het automuseum van Peugeot in Sochaux maak je een reis door de tijd

Het museum van Peugeot in Sochaux op een steenworp afstand van de fabriek is omgedoopt tot L’Aventure Peugeot en voert je mee door de geschiedenis van de Franse autobouwer. Het museum is op een eigenwijze en verrassend...

Automotive02.08.2017

In het automuseum van Peugeot in Sochaux maak je een reis door de tijd

Cité de l’Automobile, het automobiel museum van Mulhouse

Het Cité de l'Automobile in Mulhouse wordt nogal eens omschreven als het grootste automobielmuseum ter wereld. Of dat werkelijk zo is, valt moeilijk te bepalen want er is nogal wat concurrentie op dat vlak. Maar een din...

Automotive30.07.2017

Cité de l’Automobile, het automobiel museum van Mulhouse

Het bijzondere levensverhaal van de gebroeders Schlumpf en hun obsessie voor Bugatti
Peugeot 3008 DKR ontworpen voor stoere berijders

Peugeot verrast tijdens de komende autosalon van Parijs de liefhebbers van de Dakar Rally met een opvallende auto, de Peugeot 3008 DKR. Geïnspireerd door de succesvolle Dakar en Silk Way Rally campagne met de Peugeot 20...

Automotive13.09.2016

Peugeot 3008 DKR ontworpen voor stoere berijders

Nieuwe voorwielaangedreven SUV moet voor nieuw succes zorgen tijdens de Dakar rally van 2017
Peugeot 308 GTi Hot Hatch en gezinsauto met 270 Pk

De Peugeot 308 familie heeft er een nogal snel broertje erbij gekregen. Nog geen jaar na de introductie van de Peugeot 308, was er de Peugeot 308 GT. Een auto die aanzienlijk meer pk's (180 pk of 205 pk) onder de motorka...

Automotive13.10.2015

Peugeot 308 GTi Hot Hatch en gezinsauto met 270 Pk

Peugeot 108, de hippe opvolger van het succesnummer 107

Het is al weer even geleden dat we kennis konden maken met de Peugeot 108 in die bekende Franse hoofdstad. Eigenlijk kun je geen betere plek als Parijs vinden voor een stadsauto pur sang want zo worden deze kleinere auto...

Automotive30.09.2015

Peugeot 108, de hippe opvolger van het succesnummer 107