Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en architectuur.
Lexus toont op de Tokyo Motor Show de elektrisch aangedreven Lexus LF-30 Electrified Concept. De LF-30 is een futuristisch ogend studiemodel volgeladen met alle denkbare Innovatieve technologieën en kijkt ver vooruit tot, zelfs tot aan 2030. De LF-30 Electrified Concept moet de belichaming zijn van alles Lexus’ visie op elektrificatie.
Op dit moment is elke Lexus al verkrijgbaar als Hybrid. Komende maand presenteert Lexus zijn eerste volledig elektrisch aangedreven productiemodel. De komende jaren wil Lexus een platform presenteren waarop meer elektrisch aangedreven modellen gebouwd kunnen worden. Doelstelling is dat in 2025 van elke Lexus een geëlektrificeerde versie op de markt komt. Het is een duidelijk statement van Lexus wat niet langer uniek is. Vrijwel alle grote autofabrikanten komen immers met een soortgelijk statement.
LF-30 Electrified Concept, blik op 2030
Waarom Lexus zover vooruit wil kijken is niet helemaal duidelijk want de innovaties in deze LF-30 Electrified Concept kunnen we ook veel eerder terug gaan zien in de markt. Lexus praat echter over elektrificatie-visie. Deze houdt in dat het studiemodel ook grote stappen zet op het gebied van prestaties, voertuigcontrole en rijplezier naast alle denkbare techniek op het gebied van autonoom rijden en elektrificatie van voertuigen.
De elektrische aandrijving met (vier) in de wielen geïntegreerde elektromotoren maakt past naadloos bij de vormgeving van de LF-30. De LF-30 heeft opvallende designdetails, zo ontbreekt een traditionele motorkap, loopt de raampartij over de lengte van de auto en heeft hij uitgesproken wielkasten en vleugelvormige koplampen en achterlichten. Wat de LF-30 Electrified Concept verder laat zien is dat auto’s gelukkig nog steeds auto’s blijven. Ondanks dat het hier slechts een concept is lijkt deze designstudie wel degelijk zeer realistisch omdat je heel sterk details terugziet van de huidige generatie modellen van Lexus.
Tazuna, the Next Generation of Luxury
Het Japanse ‘Tazuna’ staat voor de manier waarop een ruiter er met slechts één teugel voor zorgt dat hij en zijn paard elkaar perfect begrijpen en aanvoelen. Dat principe is bepalend geweest voor het interieur van de LF-30 zijn. De essentie is dat de bestuurder zich kan focussen op het rijden en daarbij diverse functies (navigatie, audio, rijmodus) kan aansturen zonder de blik van de weg te hoeven halen of knoppen te bedienen.
Om dat waar te maken maakt het studiemodel gebruik van augmented reality en displays die reageren op bewegingen. Dit resulteert in optimaal bedieningsgemak voor bestuurder én passagier. De voorstoelen zijn geïnspireerd op business class stoelen in het vliegtuig.
Lexus Advanced Posture Control
Lexus wil met de LF-30 laten zien dat in de toekomst alles anders is. De basis van het studiemodel wordt echter gevormd door een opzet met een laag geplaatst batterijpakket en een eigen elektromotor voor elk wiel. Het nog te ontwikkelen Lexus Advanced Posture Control reguleert de vermogensafgifte van elk van de vier elektromotoren individueel. Zo maakt het afhankelijk van de omstandigheden voor, achter- of vierwielaandrijving mogelijk. Lexus verwacht deze technologie in de complete line-up van geëlektrificeerde voertuigen in te zetten.
Drone-technologie en autonoom rijden
Misschien is de Lexus Airporter echt wel iets voor 2030 en maakt deze gebruik van drone-technologie. Hiermee zou je bijvoorbeeld je bagage van huis naar de bagageruimte van de auto te verplaatsen. De LF-30 is verder uitgevoerd met de nieuwste versie van Lexus Teammate, een technologische concept voor autonoom rijden. Hierin zijn de ‘Chauffeur Mode’ en de ‘Guardian mode’ opgenomen. Met deze technologie kan de LF-30 tevens zelfstandig parkeren en komen voorrijden op het moment dat de gebruiker dat wenst.
Verder lezen over Auto
Automotive21.08.2024
50 Jaar Golf: Een feest voor petrolheads op Wheels Mariënwaerdt
Automotive17.08.2024
Maserati GT2 Stradale wereldpremière supercar op Monterey
Automotive16.10.2023
Voordelig tanken doe je met een app
Automotive16.09.2020
Nederlanders besparen graag op brandstof en zo doe je dat!
5 tips om op brandstof(kosten) te besparenTravel06.09.2020
Zo snel rijd je met de auto naar Denemarken
Een roadtrip naar Jutland en AarhusTravel24.08.2020
Dit zijn de vijf voordelen van kamperen met een daktent
het ultieme kampeeravontuurAutomotive16.08.2020
Maak kennis met de Donkervoort D8 GTO-JD70 Bare Naked Carbon Edition
De eerste 2G supersportauto gaat naaktAutomotive16.07.2020
De nieuwe BMW iX3: volledig elektrisch en geschikt voor lange afstanden
Verder lezen over Design
Automotive13.09.2024
DS Automobiles SM Tribute: een meesterwerk van design
Lifestyle22.08.2024
Mävinn-collectie van Ikea: kleurrijke mix van handwerk en sociale impact
Living22.07.2024
5 typen tegels die je huis een heel andere look geven
Lifestyle21.07.2024
Pop Mart: extreem populaire TikTok-winkel opent in Amsterdam
Living19.06.2024
Houten meubels in de badkamer, een goede keuze?
Automotive11.06.2024
Opel viert 125 jaar en 60 jaar Design Studio
Lifestyle21.03.2024
Zo vind je een goede bureaustoel
Living22.01.2024
Hoe kies je de juiste verf voor jouw volgende schilderproject?
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive25.09.2023
Dit is waarom elektrische auto’s steeds populairder worden in ons land
Automotive21.05.2022
Hyundai Ioniq 5 doorbreekt traditionele kaders van een elektrische auto
Automotive25.06.2021
Tips voor een laadpaal op de eigen oprit
Automotive16.07.2020
De nieuwe BMW iX3: volledig elektrisch en geschikt voor lange afstanden
Automotive17.02.2020
Dit is wat een laadpas handig maakt
Automotive06.12.2019
Waarom het handig is om autoverzekeringen te vergelijken
Automotive03.11.2019
Peugeot e-208 maakt elektrisch rijden toegankelijk voor iedereen
It's a new day. it's a new carAutomotive04.04.2019