Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Dikke rijen, artikelen die binnen een mum van tijd zijn uitverkocht: Pop Mart is geopend in Amsterdam en dat hebben we geweten. Grote figurines à 350 euro gaan als warme broodjes over de toonbank en dat geldt ook voor de je-weet-niet-wat-je-krijgt-doosjes die met 15 euro wat goedkoper zijn. Het is dé TikTok-trend op dit moment: verzamelen.
Logan Paul trekt volle zalen met het uitpakken van Pokémon-kaarten en daarin is hij niet alleen. Groten getale aan mensen smullen ervan om anderen de kaarten te zien uitpakken. Je weet van tevoren niet wat je krijgt, en door naar iemand anders te kijken die ze uitpakt, kun je een beetje meeliften op dat spannende gevoel. Het enige jammere is dat je niet meedeelt in de inkomsten als er een heel dure kaart inzit die uiteindelijk met gemak weer wordt verkocht. Maar het blijft leuk om te zien.
Pop Mart
In de wereld van comics bestaan ze al langer: doosjes en zakjes met figuren waarvan je wel weet op welke figuren je kans maakt, maar niet welke erin zitten. Heel duurzaam is het allemaal niet, want er komt veel plastic en dubbelen kopen bij kijken, maar het is wel een grote hit. Ook voor niet-comic-figuren. Vooral Aziatische figuren zijn populair, zoals Hello Kitty, maar ook figuren die wat meer de manga- en animekant opgaan. Designerspeelgoed, zo heet het ook wel, en Pop Mart biedt in zijn Amsterdamse winkel 67 vierkante meter aan zulke designerspeelgoedjes. Niet echt om mee te spelen, maar om neer te zetten en naar te kijken. En vooral: te verzamelen.
Pop Mart opende zijn deuren op 13 juli en het is de eerste permanente winkel van het merk in Nederland, na eerder al een pop-up-store te hebben in de Westfield Mall in Leidschendam. Het is een viering van de Aziatische popcultuur met een groot kunstwerk van de Amerikaanse punkband Peach Riot aan de muur. Er zijn meteen al allerlei limited editions beschikbaar, die toen we twee dagen later in de winkel waren al helemaal waren uitverkocht. De MEGA ROYAL MOLLY X Van Gogh Museum bijvoorbeeld.
MOLLY
Menig figuur in de winkel wordt met de hand geschilderd en worden vaak in beperkte oplage gemaakt om de verzamelbaarheid ervan te vergroten. Of eigenlijk vooral: te zorgen dat het heel gewild is. Het van oorsprong Chinese Pop Mart werkt met allerlei bekende merken, waaronder MOLLY, DIMOO, SKULLPANDA, THE MONSTERS, HIRONO en meer. Het biedt daarvan limited editions en ‘gewone’ figuren aan, die allemaal gretig aftrek vinden. Niet alleen in Nederland: er zijn 500 winkels in de hoofdsteden van 30 landen en er zijn 2300 Robo Shops. Die laatste zijn blind box-automaten, in plaats van dat je zo’n blind box aan de kassa waar een medewerker staat afrekent.
Pop Mart zit middenin het centrum van Amsterdam en is zeker een kijkje waard. Het is alleen al leuk om de figuren opgesteld te zien en even te proeven aan die toch wat gekke Aziatische popcultuur, al merk je dat veel mensen toch moeite hebben dan met lege handen naar huis te gaan. Have fun!
Verder lezen over Design
Automotive13.09.2024
DS Automobiles SM Tribute: een meesterwerk van design
Lifestyle22.08.2024
Mävinn-collectie van Ikea: kleurrijke mix van handwerk en sociale impact
Living22.07.2024
5 typen tegels die je huis een heel andere look geven
Living19.06.2024
Houten meubels in de badkamer, een goede keuze?
Automotive11.06.2024
Opel viert 125 jaar en 60 jaar Design Studio
Lifestyle21.03.2024
Zo vind je een goede bureaustoel
Living22.01.2024
Hoe kies je de juiste verf voor jouw volgende schilderproject?
Living18.01.2024