Nieuwe functie voor flippers
Hyundai heeft een nieuwe toepassing gevonden voor de bekende flippers (paddles) waarmee je normaliter handmatig kunt schakelen in je automaat. In de Ioniq 5 zijn ze echter bedoeld om je actieradius te maximaliseren. Je kunt er namelijk de mate van remgeneratie mee aanpassen tot een niveau dat deze zelfs helemaal uit staat (geen aanrader overigens). Zet je hem op maximaal dan bij stadsritjes je actieradius zelfs toenemen. Je moet er echt even mee spelen hebben we gemerkt maar het werkt fantastisch goed.
Dan toch maar even de vraag, hoe ver kun je met de Ioniq 5 rijden
Duidelijk is dat de Ioniq 5 een regelrechte hit is voor Hyundai. Zijn grootste concurrent is zijn zusje (of moeten we broer zeggen), de KIA EV6. Het zijn twins maar dan toch ook weer net niet. Wat ze delen is het platform en de techniek, maar beide merken hebben daar wel duidelijk hun eigen identiteit aan verbonden.
De Hyundai Ioniq 5 is leverbaar met twee verschillende batterijpakketten. Afhankelijk van de grootte van batterijpakket, respectievelijk 58 of 73 kWh kun je rond de 380 of 480 km rijden. Dat zijn getallen waar je mee thuis kunt komen. Haalt je EV deze afstand en kun je onderweg gebruik maken van snelladers en heb je thuis ook nog eens een laadsysteem dan heb je als EV-rijder een onbezorgd leven en ga je het woord laadstress nooit begrijpen.
Snelladen als je snel kunt laden
Waar het allemaal nog een beetje wringt is bij het snelladen. Kun je onderweg gebruik maken van de 300/350 kW snelladers dan kan de laadsnelheid zomaar oplopen tot boven de de 230 kW. Dat betekent dat binnen een aantal minuten de voor jouw benodigde capaciteit duracell energie naar binnen wordt gezogen. Snelladen zoals het bedoeld is.
In praktijk hebben we dit helaas nog niet meegemaakt. In veel gevallen lag de laadsnelheid ergens tussen de 75 en 125 kWh. Nog steeds voldoende maar dan ‘hang’ je wel wat langer aan de stekker. Soms gebeurde het ook dat de laadsnelheid heel snel terugliep. Een antwoord hierop hebben we niet. Onze Ioniq is na de review periode uitvoerig getest en was verder prima in orde. Het is ook vrijwel onmogelijk om hier een harde verklaring voor te geven omdat er te veel omgevingsfactoren zijn die het (snel)laden kunnen beïnvloeden.
Wat veel belangrijker is dat de Ioniq ook rijdt wat hij belooft. Dat betekent dat normaal gebruik, met ook soms snelheden van 120 tot 130 km/uur op de snelweg, nauwelijks van invloed waren op de potentiële range. Rijden met de Ioniq 5 is wat dat betreft in alle opzichten geweldig.
Wordt de Ioniq 5 een succes
Het instapmodel van de Ioniq 5 met het kleinste accupakket heeft een prijs vanaf 43.500 euro. Deze uitvoering heeft alleen een elektromotor boven de achteras. De 170 pk (350 Nm) is ruim voldoende om er moeiteloos een caravan achter te hangen. Aan de bovenkant van de Ioniq 5 modelreeks vind je een vierwielaangedreven krachtbron met maar liefst 305 pk (605 Nm). De prijs van dit topmodel ligt rond de 54.500 euro. De Ioniq 5 is in alle opzichten een stevige concurrent op de EV markt. Ook voor heel wat EV’s die vaak ook nog eens aanzienlijk duurder zijn. Of de Ioniq 5 een succes wordt? Dat bepaalt uiteindelijk de consument, maar de toekomst lijkt veelbelovend.