Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.
In het kader van Internationale Mannendag vorige maand publiceerde Philips, wereldwijd marktleider op het gebied van gezondheidstechnologie, een nieuw onderzoek naar de scheerroutines van mannen. Het Europese consumentenonderzoek, afgenomen onder meer dan 3.000 mannen (waaronder 503 Nederlanders) tussen 18 en 40 jaar die zich regelmatig scheren, brengt 5 trends in kaart die inzicht geven in de totstandkoming van een scheerroutine en de visie van de Nederlandse man op het belang en effect van scheren en trimmen.
Trend 1. Mannen scheren om persoonlijke stijl uit te drukken
Alle ondervraagde mannen zeggen een scheerroutine te hebben waarbij zij zich minstens één keer per week scheren of trimmen. Een groot deel van de Nederlanders is het eens dat die scheerroutine een middel is om hun persoonlijke stijl te creëren (66%) en essentieel om hun ‘look’ te behouden (73%). De meesten (75%) creëren en onderhouden hun look het liefst zelf; slechts 1 op de 10 mannen zegt een voorkeur te hebben dit door een barbier te laten doen.
Trend 2. Gebruiksgemak staat voorop in de keuze van een scheerapparaat
Mannen laten hun keuze voor een scheer- en trimapparaat beïnvloeden door verschillende factoren. Hierin staat gebruiksgemak voorop bij Nederlandse mannen, 76% van hen geeft aan dat dit hun keuze voor een ‘shavingtool’ beïnvloedt. Tijdens het scheren gebruikt 67% graag producten die zacht zijn voor hun huid. Zes op de tien Nederlandse mannen selecteren deze verzorgingsproducten op basis van hun huid of haartype.
Trend 3. Scheren heeft positief effect op het zelfvertrouwen
Scheren is een belangrijk onderdeel van de mannelijke verzorgingsroutine. Mannen ervaren hun scheerroutine als een moment van ‘self-care’, iets dat bijna 4 op de 5 (79%) Nederlandse mannen beamen. Die scheerroutine blijkt weer invloed te hebben op het zelfvertrouwen van mannen. Ruim twee op de drie Nederlandse mannen (71%) geven aan dat ze zich aantrekkelijk voelen als ze zich geschoren hebben. Verder vindt het merendeel (79%) dat ze na een scheerbeurt een professionelere uitstraling hebben. Bovendien vindt 64% van de mannen dat hun scheerroutine een hulpmiddel is om zich zelfverzekerder te voelen.
Trend 4. Op date gaan voor mannen de belangrijkste gelegenheid om te scheren
Het onderzoek toont aan dat mannen scheren zien als het middel om goed voor de dag te komen bij hun (mogelijke) partner. 60% van de Nederlandse mannen denkt namelijk dat scheren hen helpt om aantrekkelijk te zijn voor een (potentiële) partner. Daarnaast lijken Nederlandse mannen ‘dates’ de belangrijkste aangelegenheid te vinden om hun baard en/of snor te verzorgen, gezien maar liefst 84% van de mannen aangeeft zich te scheren voorafgaand aan een date. Bij andere activiteiten, zoals naar school of studie gaan (68%) of uitgaan met vrienden (77%) ligt dit percentage lager.
Trend 5. De toekomst van de scheerroutine ziet er genderneutraler uit
Terwijl mannelijke verzorging traditioneel gezien aan mannelijke stereotypen werd verbonden, wordt de druk op de man om te passen binnen het stereotype plaatje steeds minder. Jezelf laten zien zoals jij wilt, wordt dan ook met de dag meer geaccepteerd. De onderzoeksuitkomsten lijken deze trend te bevestigen: 46% van de ondervraagde Nederlandse mannen voelt zich comfortabel om genderneutrale scheerproducten te gebruiken, ook voelen mannen (44%) zich prettig bij de aankoop van vrouwelijke producten voor eigen gebruik. Maar er is nog wel werk aan de winkel, zo zegt 38% van de Nederlandse mannen dat zij het niet ‘mannelijk’ vinden om zorg te besteden aan je uiterlijk, waarbij 41% aangeeft dat huidverzorging niet als mannelijk wordt beschouwd. Slechts de helft (49%) zegt zich vertegenwoordigd te voelen in de communicatie over mannelijke verzorging.
Philips OneBlade 360
De innovatieve technologie van de Philips OneBlade 360 is ontworpen om te trimmen, scheren en stylen op elke lengte en maakt het uiten van je stijl en authenticiteit nog gemakkelijker. De 360 Blade beweegt in alle richtingen en past zich aan elke ronding van je gezicht aan. Zo bereik je met minder bewegingen de moeilijkste gebieden. Bovendien beweegt het OneBlade-mesje met dubbel beschermingssysteem 12000 keer per minuut: zo creëer je in een handomdraai jouw eigen stijl, of dat nu een getrimde baard is, helemaal kaal, met bakkenbaarden of een volle baard.
Verder lezen over Philips
Domotica06.09.2024
Nieuwe Philips Hue Sync Box 8K en slimme verlichting
Lifestyle01.09.2022
Ruud Gullit en zoon Maxim in gesprek over stijl en identiteit
Van jongensachtige snor naar pornosnorGadgets22.07.2021
Philips Sneaker Cleaner is een bizarre gadget voor je schoenen
Elektrische tandenborstel voor je sneakersLifestyle26.07.2018
Philips komt met extra grote deco LED-kooldraadlampen
Decoratieve lampen die je wil laten zienLifestyle09.05.2018
Mijlpaal: Philips verkocht al 1 miljard elektrische verzorgingsproducten voor mannen
Multimedia15.09.2017
Maak kennis met dit aantrekkelijke, superslanke model van Philips TV
Multimedia08.05.2017
Heerlijk werken met de Philips Quad HD-schermen in 32 inch-formaat
Domotica17.03.2017
Philips komt met Hue Candle voor decoratieve armaturen
Verder lezen over Scheren
Lifestyle17.03.2021
Haal je eigen barbier in huis met de ER-GB96 van Panasonic
+ check onze winactie!Duurzaamheid12.04.2016
Scheren in stijl met RZR-SHAVING
Een scheermes dat je leven lang meegaatGadgets10.02.2016
Met dit apparaat scheer je iedere dag zonder irritatie!
Lifestyle22.01.2016
Philips goes 3D met een geprint scheerapparaat
Het eerste gepersonaliseerde 3D geprinte scheerapparaat in een limited edition van 125 stuksLifestyle19.11.2015
How to: je favoriete Netflix snor laten groeien
Duurzaamheid01.10.2015
Skarp: super glad scheren met een laser
Lifestyle11.09.2015
Gaaf Geschoren: iedere maand een klassiek scheerpakket
Lifestyle24.08.2015