Lifestyle01.09.2022

Ruud Gullit en zoon Maxim in gesprek over stijl en identiteit


Van jongensachtige snor naar pornosnor

Veel voetbalfans zullen bij voormalig profvoetballer Ruud Gullit gelijk denken aan de dreadlocks en de verschillende snorvarianten waarmee hij meer dan twintig jaar geleden op het veld schitterde. Tijdens zijn voetbalcarrière heeft Ruud allerlei stijlen geprobeerd. En nog steeds is een eigen stijl uitdrukken belangrijk voor hem. Volgens Ruud gaat stijl over zelfverzekerd zijn, laten zien wie je bent en daar bovenal trots op zijn.

Samen met zijn zoon Maxim Gullit blikt Ruud terug op zijn stijlen door de jaren heen, bespreken ze welke stijl ze op dit moment het mooist vinden en of ze ijdel zijn. Eén ding staat vast: hun gezichtsbeharing vormt een belangrijk onderdeel van hun stijl en identiteit.

Uitgesproken stijl

Ruuds stijl is door de jaren heen nog al eens veranderd. Aan het begin van zijn voetbalcarrière liep hij het veld op met een volle afro en een eigenwijze, jongensachtige snor. Later switchte Ruud naar dreadlocks waarbij hij zijn snorstijl beschrijft als een ‘pornosnor’. “Ik vind het mooi dat je altijd zo’n uitgesproken stijl hebt gehad”, zegt Maxim tegen zijn vader. “Juist als iedereen hetzelfde voetbaltenue aanheeft, maken je gezichtshaar en kapsel je authentiek. Jouw stijl, je afro, je snor, je dreadlocks en je baard, ze tonen je karakter.”

Gezichtshaar en zelfverzekerd voelen

Volgens Ruud zorgde hij er vroeger, maar ook nu nog, altijd voor dat zijn snor- en baardstijl er verzorgd uitzien. Dat maakt dat je lekkerder in je vel zit en dat straal je uit. ”Ik heb vroeger gewoon gedaan waar ik me goed bij voelde en ik heb later pas gerealiseerd dat dit impact heeft gehad op hoe mensen mij zien en op mijn bekendheid”, vertelt Ruud. In deze mindset herkent ook Maxim zich: “Ik wil er goed uitzien. Ik denk dat dat voor iedereen wel geldt. Als ik er verzorgd uitzie, zit ik beter in mijn vel en ben ik ook zelfverzekerder.”

‘Standing out’ in plaats van ‘fitting in’

Vader en zoon vinden het mooi dat jezelf laten zien steeds meer wordt geaccepteerd. Authenticiteit wordt meer gewaardeerd, het gaat steeds minder om ‘fitting’ in en steeds meer om ‘standing out’. Om zelf gemakkelijk je eigen individuele stijl te creëren, sluit Ruud af met een tip: ”Ik gebruik al jaren de Philips OneBlade. Met deze scheertool, creëer ik in een handomdraai de stijl die op dat moment bij me past.”

In onderstaande video het gesprek tussen vader en zoon over hun stijl (door de jaren heen) en wat stijl voor hen betekent.

[Fotocredits – pauchi © Adobe Stock]

Verder lezen over Philips

Nieuwe Philips Hue Sync Box 8K en slimme verlichting

Philips Hue lanceert een nieuwe versie van de Play HDMI Sync Box, de Philips Hue Play HDMI Sync Box 8K speciaal ontworpen om je home-entertainment ervaring naar een geheel nieuw niveau te tillen.

Domotica06.09.2024

Nieuwe Philips Hue Sync Box 8K en slimme verlichting

5 trends rondom scheerroutine van de Nederlandse man

In het kader van Internationale Mannendag vorige maand publiceerde Philips, wereldwijd marktleider op het gebied van gezondheidstechnologie, een nieuw onderzoek naar de scheerroutines van mannen. Het Europese consumenten...

Lifestyle08.12.2022

5 trends rondom scheerroutine van de Nederlandse man

​Philips Sneaker Cleaner is een bizarre gadget voor je schoenen

Er is nog niet heel veel ruchtbaarheid aan gegeven, maar Philips heeft een gadget op de markt gebracht waarmee je je sneakers kunt poetsen. De Philips-sneakkerreiniger, ook wel Philips Sneaker Cleaner, is een soort uit d...

Gadgets22.07.2021

​Philips Sneaker Cleaner is een bizarre gadget voor je schoenen

Elektrische tandenborstel voor je sneakers
​Philips komt met extra grote deco LED-kooldraadlampen

Signify, de wereldleider in verlichting, brengt een nieuwe collectie extra grote Philips-ledlampen op de markt. Ze combineren de charme van een oude gloeilamp met de beste LED-technologie. Deze decoratieve ‘kooldraad??...

Lifestyle26.07.2018

​Philips komt met extra grote deco LED-kooldraadlampen

Decoratieve lampen die je wil laten zien
Mijlpaal: Philips verkocht al 1 miljard elektrische verzorgingsproducten voor mannen

Philips, wereldwijd een marktleider op het gebied van gezondheidstechnologie, heeft vandaag laten weten een nieuwe mijlpaal bereikt te hebben. Namelijk die van één miljard verkochte elektrische verzorgingsproducten voo...

Lifestyle09.05.2018

Mijlpaal: Philips verkocht al 1 miljard elektrische verzorgingsproducten voor mannen

​Maak kennis met dit aantrekkelijke, superslanke model van Philips TV

Met hun slogan ‘Philips TV. Looks better.’ slaat Philips TV de spijker op zijn kop. Hun nieuwste model in de 9000 serie, de Philips OLED 9002 TV is een aantrekkelijk, superslank model. Dit merkten ze ook op bij de Re...

Multimedia15.09.2017

​Maak kennis met dit aantrekkelijke, superslanke model van Philips TV

Heerlijk werken met de ​Philips Quad HD-schermen in 32 inch-formaat

Op kantoor werken met een tweede scherm verhoogt echt de productiviteit. Of je nu een web developer bent, een grafisch ontwerper of content manager. MMD, merklicentiepartner voor Philips Monitors, kondigde een uitbreidin...

Multimedia08.05.2017

Heerlijk werken met de ​Philips Quad HD-schermen in 32 inch-formaat

Philips komt met Hue Candle voor decoratieve armaturen

Philips komt met een nieuwe Hue kaarslamp met een dunne fitting op de markt. De Hue Candle is een E14 kaarslamp die regelbare LED-(sfeer)verlichting in de hele woning mogelijk maakt. De kaarslamp is vooral ontwikkeld voo...

Domotica17.03.2017

Philips komt met Hue Candle voor decoratieve armaturen