5 tips om te blijven sporten in tijden van corona

5 tips om te blijven sporten in tijden van corona

Workouts die je thuis kunt doen

Vorig artikel Volgend artikel

Door de uitbraak van het coronavirus en alle getroffen maatregelen kunnen we voorlopig niet naar de sportschool of sportlessen volgen. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven om fit te blijven. Zo kun je online lessen volgen, bieden veel sportscholen live-sessies aan via bijvoorbeeld Instagram en is het nog steeds mogelijk om buiten te gaan hardlopen. Wij geven 5 tips!

1. Hardlopen

Om te gaan hardlopen heb je weinig nodig. Een paar goede hardloopschoenen zijn fijn en niet-schurende sportkleding ook. Bovendien zorgt buiten hardlopen ervoor dat je nog wat vitamine D meepikt. Ben je geen hardloper of heb je nog geen hardloopconditie? Begin niet zomaar lange stukken te rennen, want hardlopen is belastend voor je spieren, pezen en gewrichten. Het is verstandig om dit rustig op te bouwen. Zoek online naar een beginnersschema om toe te werken naar 5 kilometer. Of download de nog steeds populaire app van Hardlopen met Evy. Doe je oortjes in en Evy vertelt je precies wat je iedere training moet doen.

2. Volg online HIIT-lessen

HIIT is de afkorting voor High Intensity Interval Training. En voor veel HIIT-oefeningen heb je niets anders nodig dan je eigen lichaam en wat ruimte. Ideaal om thuis te doen dus, of bij lekker weer in de tuin. Tijdens deze trainingen doe je actieve intervaloefeningen die je afwisselt met korte pauzes. Kijk of een sportschool in de buurt online HIIT-trainingen aanbiedt of kijk eens op YouTube. The Body Coach is een populair kanaal, waar je HIIT-lessen vindt die zelfs maar een kwartier duren.

3. Yoga

Yoga is perfect om soepel te blijven en je hebt er weinig spullen voor nodig. Een goed yogamatje is wel handig. Gelukkig zijn er veel yogadocenten die hun lessen nu online aanbieden en ook hier biedt YouTube uitkomst. Of je nu beginner bent of een ervaren yogi, er zijn volop video's te vinden. Een populair kanaal is bijvoorbeeld Yoga With Adriene.

4. Krachttraining

Mis je de sportschool omdat je veel krachttraining deed? Je kunt met je eigen lichaamsgewicht heel veel oefeningen doen, maar we kunnen ons voorstellen dat je ook wat gewichten wilt hebben. In dat geval kun je bouwen aan een kleine 'home gym', met een aantal basisspullen die je helpen om je kracht op peil te houden. Denk bijvoorbeeld aan weerstandsbanden, dumbbells en kettlebells. Download ook eens de app van Virtuagym, hierin vind je honderden voorbeelden van oefeningen.

5. 30 dagen challenges

De 30 dagen challenges vliegen over je beeldscherm op social media. Dat was al jaren zo, maar nu lijkt er weer veel meer animo voor te zijn. Logisch ook wel, want de meeste mensen hebben nu gewoon ook meer tijd om te sporten. Dus dan is het best te doen om 30 dagen lang een uitdaging aan te gaan. De app '30 Day Fitness' is gratis en de meeste oefeningen kun je met wat improvisatie prima in je woonkamer uitvoeren. Er zijn nog veel meer 30 dagen challenges te vinden online. Daag iemand anders uit om mee te doen, zo motiveer je elkaar om de workouts vol te houden!

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies