De Porsche 911 GT3 RS is vooral heel groen

De Porsche 911 GT3 RS is vooral heel groen

Waarom communicatiekleuren zo belangrijk zijn

Vorig artikel Volgend artikel

De nieuwe Porsche 911 GT3 RS gaat in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u, heeft een topsnelheid van 312 km/u en gaat in 6.56,4 minuten over de Nordschleife. Maar hij is vooral groen. Waarom eigenlijk? Barbara Sika en Daniela Milošević ontwikkelen de exterieurkleuren voor nieuwe Porsche modellen en hebben het antwoord.

“We stemmen een kleur precies af op het karakter van de auto”, zo zegt Milošević. Een kleur zou de kwaliteiten van een auto altijd moeten benadrukken. De 911 GT3 RS kreeg een opvallende geelgroene tint, die door de marketingafdeling 'Lizard Green' werd gedoopt. Dat straalt sportiviteit en wendbaarheid uit, en dat past wel.

Zullen de kopers van de GT3 RS dan ook massaal voor zo'n aparte tint gaan kiezen? Vast niet, maar dat is niet erg. De ontwerpers weten heel goed dat de kleur polariserend is en dat is ook de bedoeling. Lizard Green is een zogeheten communicatiekleur. Die wordt wereldwijd gebruikt in marketing- en advertentiematerialen voor de 911 GT3 RS en is dus vooral bedoeld om de aandacht te trekken en de bijzondere en unieke kwaliteiten van de GT3 RS te benadrukken.

831549-sina-brunner-product-manager-for-innovation-and-color-2018-porsche-ag
1009674-911-gt3-rs-2018-porsche-ag-1

Testen en trends

Het duurt jaren om een nieuwe kleur te ontwikkelen, door de hoge kwaliteitseisen die Porsche aan de lak stelt. Zo wordt hij 24 maanden lang in de woestijn aan de zon blootgesteld, waarna hij niet van kleur mag zijn veranderd. Daarbij moet de lak tegen zout water kunnen, tegen velgenreiniger, maar ook – en dat is bij een sportwagen als de 911 GT3 RS heel belangrijk – tegen de inslag van steentjes. Dat betekent dat de ontwerpers een vooruitziende blik moeten hebben, want reageren op een nieuwe trendkleur gaat gewoon niet. Daarom houdt het team ook nauwlettend de meubelindustrie in de gaten voor inspiratie.

Trends zijn cyclisch, zoals je vermoedelijk al gemerkt hebt. Zo was wit in de jaren zeventig heel populair, tot na het jaar 2000 bijna taboe en is het sinds 2010 weer populair als communicatiekleur voor elektrische auto’s. Wit straalt puurheid en milieuvriendelijkheid uit. Groen ook trouwens, maar als het contrast tussen kleur en auto zo groot is als bij de 911 RS kan dat wel.

high-signal-yellow-911-s-2-7-coupeacute-prototype-1972-2018-porsche-ag
high-tangerine-911-s-2-4-coupeacute-1972-2018-porsche-ag

Wat is dé Porsche kleur?

Bepaalde Porsche-kleuren, zoals Signal Yellow of Star Ruby, zullen altijd geassocieerd worden met het model waarvoor ze zijn ontwikkeld. De voorganger van de 911 GT3 RS werd gepresenteerd in Lava Orange en werd in precies in die kleur razend populair in China. Onder de juiste omstandigheden kan een communicatiekleur dus zeker een bestseller worden.

De ontwerpers hebben ook zo hun eigen favorieten. Zo gaat Daniela Milošević voor Signal Yellow uit de jaren zeventig: “een klassieke, typische Porsche kleur”. Barbara Sika is juist gefascineerd door het contrast tussen Viper Green en Tangerine dat Porsche veel in advertentiecampagnes heeft gebruikt. Sina Brunner is groot fan van Star Ruby (een mix tussen roze en paars) uit de jaren negentig, een cultkleur waarin de 964 Carrera RS was gehuld. Zelfs als je beroepsmatig kleuren bedenkt is het toch lastig om geen eigen favorieten te hebben.

low-viper-green-911-t-2-4-coupeacute-1972-2018-porsche-ag
high-star-ruby-911-carrera-rs-3-6-coupeacute-1992-2018-porsche-ag

[Afbeeldingen © Porsche]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies