De redactie van Stylecowboys is te bereiken via redactie@stylecowboys.nl
Zoals ze het zelf zeggen: Porsche is al 70 jaar synoniem voor sportwagens van het hoogste niveau. De opmerkelijke historie van het merk maakt duidelijk waar dat vandaan komt. De eerste Porsche werd op 8 juni 1948 geregistreerd: de 356 ‘Nr. 1’ Roadster. Nu, 70 jaar later, staat het merk nog steeds voor snelheid, design en techniek op het hoogste niveau.
Volgens Porsche CEO Oliver Blume is die traditie een commitment: “We zijn vastbesloten om de hoge technische standaarden van oprichter Ferry Porsche mee te nemen naar (over)morgen. Intelligente, dynamische mobiliteit heeft een grote toekomst. Om dat te realiseren, beschikken wij over solide technologische expertise, creatieve medewerkers en een unieke teamspirit. Kortom: alles om ervoor te zorgen dat het merk Porsche ook de komende 70 jaar blijft fascineren.”
Sinds 1948
De geschiedenis van Porsche begint in 1948. Ferdinand Porsche had al vroeg in de 20e eeuw baanbrekende innovaties voor de auto-industrie op zijn naam staan. Zo bouwde hij al in 1900 (!) de Lohner-Porsche, een elektrische auto met wielnaaf-aandrijving. Dit model diende als basis voor ’s werelds eerste vierwielaangedreven personenauto. De Berlijn-Rome-auto uit 1939 was het startpunt voor een sportwagen met de naam Porsche. Het was echter zijn zoon Ferry die deze droom in 1948 realiseerde met de Porsche 356.
Porsche kwam helemaal op stoom met de opvolger van de 356: de door Ferry’s zoon Ferdinand Alexander ontworpen 911. Porsche brak met dat model door als een van meest toonaangevende sportwagenfabrikanten ter wereld, zowel op het gebied van techniek als design. De 911 werd in al 1963 gepresenteerd en inmiddels zijn er al meer dan een miljoen exemplaren gebouwd.
Blume: “Hoewel we de 911 door de jaren heen systematisch verder hebben ontwikkeld en hebben voorzien van nieuwe, innovatieve technologieën, is de 911 er als geen andere auto in geslaagd zijn originele karakter te behouden. Alle Porsche modellen die nu en in de toekomst worden ontwikkeld, zijn gebaseerd op deze sportauto. De 911 is de basis van ons gamma, een droomauto, die de harten van liefhebbers van over de hele wereld heeft gestolen.”
Vooruitkijken
De toekomst van Porsche, de Mission E, staat al in de startblokken. Het is de eerste volledig elektrisch aangedreven sportwagen die Porsche maakt, die het kenmerkende design met dynamiek van topklasse en vooruitstrevend gebruiksgemak combineert. Met een systeemvermogen van ruim 440 kW/600 pk en een actieradius van meer dan 500 km sprint de Mission E in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/h en heeft niet meer dan een kwartier nodig om de accu’s tot 80% op te laden.
Porsche heeft bijna een miljard euro in dit futuristische project geïnvesteerd. Daarbij heeft het alleen al in Stuttgart-Zuffenhausen, waar de Mission E wordt geproduceerd, 1200 nieuwe banen gecreëerd. Blume: “Porsche blijft altijd Porsche – het toonaangevende merk voor exclusieve, sportieve mobiliteit.”
Jubileumjaar 2018
Porsche viert het 70-jarig jubileum met vele activiteiten. Vanaf 3 februari is in het Petersen Automotive Museum in Los Angeles de speciale expositie ‘Het Porsche Effect’ te zien. In ‘DRIVE, the Volkswagen Group Forum’ in Berlijn is van 20 tot en met 31 maart de expositie ’70 jaar sportwagens van Porsche’ te bezoeken. Uiteraard viert ook het Porsche Museum in Stuttgart het feest mee, onder meer met een speciale expositie vanaf 9 juni. Op die dag organiseert Porsche wereldwijd ook de ‘Sportscar Together Day’. In het weekeinde van 16 en 17 juni is er een groot Porsche feest in Stuttgart-Zuffenhausen en ook op evenementen zoals het Goodwood Festival of Speed (12-15 juli) en de Rennsport Reunion (27-30 september in Californië) staat Porsche stil bij het bijzondere jubileum. De festiviteiten krijgen op 13 oktober een luidruchtige afsluiting tijden de ‘Sound Nacht’ in het Porsche Museum.
Verder lezen over Porsche
Automotive10.05.2023
Porsche 718 Spyder RS de krachtigste versie van de populaire roadster
Automotive23.10.2019
Boeing en Porsche werken aan vliegende auto
Een nieuwe dimensie van reizenAutomotive30.09.2018
De legendarische Porsche 935 krijgt een nieuwe editie
Een nieuwe 'Moby Dick' van PorscheAutomotive01.06.2018
De Porsche 911 GT3 RS is vooral heel groen
Waarom communicatiekleuren zo belangrijk zijnAutomotive11.03.2018
Marché Macan: een Porsche als ultieme winkelwagen
Ophalen in luxeAutomotive11.02.2018
Video: alles wat je ooit wilde weten over de Porsche 911
Automotive26.11.2017
Deze 1955 Porsche 356 Speedster is ouderwets mooi
Kopen?Automotive30.08.2017