Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Porsche introduceert de 718 Spyder RS. Dit is volgens het merk de krachtigste versie van de roadster tot nu toe. De 718 Spyder RS heeft dezelfde krachtbron als de 911 GT3. Voor het eerst wordt deze nu ingezet in een open sportwagen met middenmotor.
Porsche 718 Spyder RS
De 718 Spyder RS beschikt over een 368 kW/500 pk sterke lichtgewicht zescilinder ‘flat six’ uit de 911 GT3. Dat betekent tevens dat ook deze roadster het prachtige motorgeluid heeft mee gekregen. Die geluidsbeleving wordt nog eens extra versterkt door het lichtgewicht RVS uitlaatsysteem. De softtop van de 718 Spyder RS is – back to the basics – handbediend en lichtgewicht.
Dezelfde aandrijflijn als de 718 Cayman GT4 RS
De 718 Spyder RS heeft dezelfde aandrijflijn als de 718 Cayman GT4 RS. De 4-liter zescilinder boxermotor heeft een vermogen van 386 kW/500 pk en is goed voor een maximaal koppel van 450 Nm. De toerenteller gaat pas bij 9.000 tpm in het rood. Hij accelereert in 3.4 seconden van 0-100 km/u en in 10.9 seconden van 0-200 km/u. Topsnelheid, niet schrikken, 308 km/u.
Aerodynamica
De voorzijde van de 718 Spyder RS is vrijwel identiek aan die van de 718 Cayman GT4 RS. De voorklep is gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof. De NACA-luchtinlaten verbeteren de koeling van de remmen zonder de stroomlijn te verstoren en sideblades op de uiteinden van de bumper zorgen voor extra downforce.
De spoilerlip is iets korter dan die van de 718 Cayman GT4 RS. De 718 Spyder RS heeft geen grote achtervleugel, maar een opstaande rand in de vorm van een ducktail.
De 718 Spyder RS heeft een zeer compacte, lichte en handbediende eenlaags softtop, bestaande uit twee delen. Deze is eenvoudig te verwijderen en in de auto op te slaan. Het zonnescherm is te gebruiken als een zogenaamde ‘Bimini top’, die je beschermt tegen zonlicht terwijl het passagierscompartiment grotendeels open blijft.
Dynamiek
In het onderstel van de 718 Spyder RS komen componenten van de 718 Cayman GT4 RS en de 718 Spyder samen. De focus ligt nadrukkelijk op zo veel mogelijk rijplezier op bochtige wegen. Daarom is het extra sportief afgestemde, met 30 mm verlaagde Porsche Active Suspension Management (PASM) sportonderstel standaard.
Inbegrepen zijn Porsche Torque Vectoring met een mechanisch sperdifferentieel op de achteras, ophangingspunten met kogelgewrichten en 20 inch gesmede lichtmetalen wielen. De rijhoogte, het camber en de stabilisator zijn individueel instelbaar.
Interieur
Het interieur van de 718 Spyder RS is zoals je dat mag verwachten van een Porsche. Het met Race-Tex beklede RS sportstuur heeft een gele 12-uurs-markering. De lichtgewicht kuipstoelen zijn afgewerkt met een carbon weefpatroon en zijn bekleed met een combinatie van zwart leder en geperforeerd Race-Tex in een contrastkleur. Het dashboard is evenals diverse andere elementen afgewerkt met zwart leder.
Optioneel: het Weissach-pakket
De 718 Spyder RS is optioneel leverbaar met het Weissach-pakket dat tal van carbon elementen omvat. In combinatie met dit pakket kun je kiezen voor o.a. nog lichtere gesmede magnesium velgen en een uitlaatsysteem met eindpijpen van titanium.
Exclusief horloge met stopwatch functies
Exclusief voor kopers van een 718 Spyder RS is een handgemaakte chronograaf van Porsche Design vervaardigd. Deze heeft een lichte titanium behuizing, een wijzerplaat van carbon en is de band gemaakt van het leder dat ook voor de bekleding van de kuipstoelen wordt gebruikt. Het uurwerk is afkomstig van de eigen uurwerkfabriek van Porsche in Zwitserland. Via de transparante achterzijde is de rotor zichtbaar. Deze weerspiegelt het design van de velgen van de 718 Spyder RS.
De 718 Spyder RS krijgt zijn publieke debuut in juni tijdens de feestelijkheden ter ere van ‘75 jaar Porsche sportwagens’ in Stuttgart-Zuffenhausen en is hij te zien op het Goodwood Festival of Speed in Engeland.
De Nederlandse marktintroductie staat gepland voor juli. De consumentenadviesprijs is nog niet bekend.
Verder lezen over Porsche
Automotive23.10.2019
Boeing en Porsche werken aan vliegende auto
Een nieuwe dimensie van reizenAutomotive30.09.2018
De legendarische Porsche 935 krijgt een nieuwe editie
Een nieuwe 'Moby Dick' van PorscheAutomotive01.06.2018
De Porsche 911 GT3 RS is vooral heel groen
Waarom communicatiekleuren zo belangrijk zijnAutomotive11.03.2018
Marché Macan: een Porsche als ultieme winkelwagen
Ophalen in luxeAutomotive11.02.2018
Video: alles wat je ooit wilde weten over de Porsche 911
Automotive27.01.2018
Porsche viert 70 jaar aan sportwagens in stijl
Automotive26.11.2017
Deze 1955 Porsche 356 Speedster is ouderwets mooi
Kopen?Automotive30.08.2017