Automotive08.09.2015

De nieuwe Porsche 911 Carrera


3-liter ‘flat-six’ met turbotechnologie is goed voor 272 kW/370 pk

De nieuwe generatie van ’s werelds bestverkochte sportwagen komt er aan. De ‘flat-six’-motoren van de Porsche 911 Carrera krijgen de beschikking over innovatieve turbotechnologie, het geavanceerde onderstel maakt een betere balans tussen prestaties en comfort mogelijk en het verbeterde infotainment-systeem biedt veel nieuwe (online) mogelijkheden. Een andere noviteit is de beschikbaarheid van actieve achterasbesturing. Door alle verbeteringen rondt de nieuwe 911 Carrera de Nordschleife van de Nürburgring nu in 7.30 min. Daarmee is hij tien seconden sneller dan zijn voorganger.

De nieuwe 911 Carrera-modellen zijn om te beginnen uiterlijk gewijzigd. Opvallende kenmerken zijn de vierpunts dagrijverlichting, gewijzigde deurgrepen, een motorkap met verticale spijlen en nieuwe achterlichten met karakteristieke vierpunts-remlichten.

Innovatieve turbotechnologie: krachtiger en zuiniger
Porsche heeft al meer dan 40 jaar turbo-ervaring, zowel voor straat- als circuitauto’s. Dat betaalt zich uit in de nieuwe 911 Carrera-modellen. De 3-liter ‘flat-six’ met turbotechnologie van de 911 Carrera is goed voor 272 kW/370 pk en een koppel van 450 Nm (tussen 1.700-5.000 tpm). In de Carrera S levert de 3-liter turbomotor 309 kW/420 pk en 500 Nm, eveneens in het brede toerengebied van 1.700-5.000 tpm. De extra kracht van de Carrera S komt op het conto van specifieke uitlaatgasturbo’s, een speciaal uitlaatsysteem en een gewijzigd motormanagement. Voor beide nieuwe 911 Carrera-modellen geldt dat de motoren 20 pk sterker zijn dan hun voorganger en dat het maximale koppel met 60 Nm is toegenomen. Het maximale toerental van 7.500 tpm draagt evenals de karakteristieke ‘flat-six’-sound bij aan optimaal rijplezier.

03-Porsche-911-Carrera
03-Porsche-911-Carrera
04-Porsche-911-Carrera
04-Porsche-911-Carrera

Sport Chrono Pakket met individuele instellingen
De nieuwe 911 Carrera-modellen met Sport Chrono Pakket hebben nu een draaiknop op het stuur die het mogelijk maakt een eigen ‘set-up’ voor de Porsche te kiezen. De bestuurder heeft keuze uit ‘Normal’, ‘Sport’, ‘Sport Plus’ en ‘Individual’. Met deze laatste kan de bestuurder een eigen ‘set-up’ samenstellen. De schakelsnelheid van de PDK-transmissie is bijvoorbeeld naar eigen wens in te stellen en dat geldt ook voor de respons van de motor en het PASM (Porsche Active Suspension Management) en de geluidsintensiteit van de sportuitlaat. De uitvoeringen met PDK-transmissie beschikken ook over de ‘Sport Response’-knop. Met deze knop ingedrukt wordt de aandrijflijn op scherp gezet voor 20 seconden lang maximaal accelereren, bijvoorbeeld voor een extra snelle inhaalactie. De juiste versnelling wordt ingeschakeld en het motormanagement stelt zich in op een extra snelle motorrespons.

Verbeterd PASM verlaagt het onderstel met 10 mm
De nieuwe Porsche 911 Carrera wordt voor het eerst standaard geleverd met het PASM-onderstel (Porsche Active Suspension Management). Vergeleken met de voorganger verlaagt dit het onderstel met 10 mm. Dat betekent: nog meer stabiliteit in snelle bochten. Tegelijkertijd zorgt een nieuwe generatie schokdempers voor een nog betere balans tussen comfort en sportiviteit. De nieuwe dempers kenmerken zich door een snellere respons en ze verbeteren de grip bij een dynamische rijstijl. Standaard zijn wielen met vijf dunne, dubbele spaken en banden met lage rolweerstand. De achterwielen zijn nu 11,5 inch breed (voorganger: 11 inch). De breedte van de achterbanden bedraagt 305 mm (was 295 mm).

Nieuw voor de 911 Carrera S: actieve achterasbesturing
De nieuwe 911 Carrera S is optioneel leverbaar met actieve achterasbesturing. Deze technologie, afkomstig van de 911 Turbo en de GT3 en GT3 RS, zorgt voor een nog beter instuurgedrag en extra stabiliteit bij rijbaanwisselingen op hoge snelheid. Bovendien verkleint rear-axle steering de draaicirkel met 0,5 m. Daarmee is de 911 Carrera makkelijk te manoeuvreren in het stadsverkeer. Het design van het stuurwiel (diameter 375 mm) vindt zijn inspiratie in dat van de 918 Spyder. Het optionele GT sportstuur heeft een diameter van 360 mm. Praktisch detail: met één druk op de knop is de voorzijde van de auto hydraulisch met 40 mm te verhogen (gedurende 5 s.). Dit voorkomt dat de onderzijde van de 911 Carrera de bodem raakt bij bijvoorbeeld het uitrijden van een parkeergarage. De nieuwe 911 Carrera-modellen worden standaard geleverd met het nieuwe Porsche Communication Management (PCM) met online navigatie en stembediening.

Assistentie op niveau
Voor de 911 Carrera zijn diverse nieuwe en verbeterde assistentiesystemen leverbaar. De optionele cruise control kan nu bijvoorbeeld een subtiele remactie uitvoeren als de vooraf ingestelde snelheid wordt overschreden, bijvoorbeeld bij heuvelaf rijden. De optionele Adaptieve Cruise Control (ACC) heeft, als de Porsche is uitgevoerd met PDK-transmissie, nu ook een coasting-functie. De coasting-functie laat de auto doorrollen bij gas loslaten zonder te remmen. Dit bespaart brandstof. De optionele rijbaanassistent monitort achteropkomend verkeer met behulp van een radar en waarschuwt indien nodig met LED’s in de buitenspiegels voor voertuigen in de dode hoek. Elke nieuwe 911 Carrera beschikt standaard over het post-collision remsysteem, waardoor de Porsche automatisch stopt na een ongeval. Zo wordt vervolgschade voorkomen.

De nieuwe 911 Carrera en Carrera S worden eind dit jaar op de markt verwacht. De prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt.

05-Porsche-911-Carrera
05-Porsche-911-Carrera
07-Porsche-911-Carrera
07-Porsche-911-Carrera
08-Porsche-911-Carrera
08-Porsche-911-Carrera
11-Porsche-911-Carrera
11-Porsche-911-Carrera

Verder lezen over Porsche

Porsche 718 Spyder RS de krachtigste versie van de populaire roadster

Porsche introduceert de 718 Spyder RS. Dit is volgens het merk de krachtigste versie van de roadster tot nu toe. De 718 Spyder RS heeft dezelfde krachtbron als de 911 GT3. Voor het eerst wordt deze nu ingezet in een open...

Automotive10.05.2023

Porsche 718 Spyder RS de krachtigste versie van de populaire roadster

Boeing en Porsche werken aan vliegende auto

Porsche en Boeing hebben een niet-exclusieve overeenkomst getekend om elektrische luchtmobiliteitsvoertuigen te ontwikkelen om mogelijk de groeiende markt van vliegende taxi's te betreden. De bedrijven zullen een interna...

Automotive23.10.2019

Boeing en Porsche werken aan vliegende auto

Een nieuwe dimensie van reizen
De legendarische Porsche 935 krijgt een nieuwe editie

Porsche onthulde in Californië deze week de nieuwe Porsche 935. De bolide lijkt op de klassieke en legendarische Porsche 935/78 en niet alleen is het een prachtige auto, hij is ook serieus gelimiteerd: er worden er maar...

Automotive30.09.2018

De legendarische Porsche 935 krijgt een nieuwe editie

Een nieuwe 'Moby Dick' van Porsche
De Porsche 911 GT3 RS is vooral heel groen

De nieuwe Porsche 911 GT3 RS gaat in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u, heeft een topsnelheid van 312 km/u en gaat in 6.56,4 minuten over de Nordschleife. Maar hij is vooral groen. Waarom eigenlijk? Barbara Sika en Daniel...

Automotive01.06.2018

De Porsche 911 GT3 RS is vooral heel groen

Waarom communicatiekleuren zo belangrijk zijn
Marché Macan: een Porsche als ultieme winkelwagen

Dingen online bestellen en laten afleveren is de norm. Wie gaat er nog zelf iets halen? Duurt toch allemaal veel te lang? Daar zit wat in, maar het zelf ophalen van producten kan ook een vorm van luxe zijn. Daar heeft Po...

Automotive11.03.2018

Marché Macan: een Porsche als ultieme winkelwagen

Ophalen in luxe
Video: alles wat je ooit wilde weten over de Porsche 911

De Porsche 911 is zo'n iconische auto die iedereen die graag rijdt wel een keer met lust in de ogen heeft bekeken. Er zijn inmiddels zo veel generaties van Porsche's bekendste nummer dat het lastig is om ze allemaal uit...

Automotive11.02.2018

Video: alles wat je ooit wilde weten over de Porsche 911

Porsche viert 70 jaar aan sportwagens in stijl

Zoals ze het zelf zeggen: Porsche is al 70 jaar synoniem voor sportwagens van het hoogste niveau. De opmerkelijke historie van het merk maakt duidelijk waar dat vandaan komt. De eerste Porsche werd op 8 juni 1948 geregis...

Automotive27.01.2018

Porsche viert 70 jaar aan sportwagens in stijl

Deze 1955 Porsche 356 Speedster is ouderwets mooi

Je hebt oldtimers, en je hebt pareltjes uit het verleden zoals deze wit met rode Porsche 356 Speedster 1500 uit 1955. Dat type is het eerste productiemodel van Porsche, wat automatisch betekent dat er ook veel Volkswagen...

Automotive26.11.2017

Deze 1955 Porsche 356 Speedster is ouderwets mooi

Kopen?