Kun je straks een elektrische auto nog zelf repareren?

Kun je straks een elektrische auto nog zelf repareren?

Vorig artikel Volgend artikel

Als je handig bent met auto's hoef je maar zelden een dure reparatie te laten doen. Dealers merken steeds meer dat mensen - met dank aan allerlei handige YouTube-tutorials - zelf het gereedschap pakken of lenen, wat auto onderdelen bestellen online en aan de slag gaan. Dat scheelt enorm, maar hoe ziet dat er in de toekomst uit met al die elektrische auto's?

Het wordt een stuk lastiger, zo blijkt. Een elektrische motor is in de eerste plaats een heel ander verhaal dan een verbrandingsmotor. Er zitten beduidend minder onderdelen in en een groot gedeelte daarvan zijn niet zo aan slijtage onderhevig als in een gewone auto. Natuurlijk heb je ook nog steeds remmen, banden, vloeistoffen en luchtfilters, maar dat zijn eigenlijk wel zo'n beetje de dingen die je zelf kunt aanpakken. En zelfs die dingen slijten minder. Zo hebben de meeste elektrische auto's ook een regeneratief remsysteem, dat niet direct de remmen gebruikt maar een soort dynamo's die er voor zorgen dat er geen warmte wordt geproduceerd door te remmen, maar dat die energie terug in de batterij wordt gestopt.

Het belangrijkste aan een auto - en de bron van de meeste problemen in traditionele auto's - is natuurlijk de motor. Zoals gezegd zitten daar zoveel minder onderdelen in die kunnen slijten dat er niet heel veel problemen zullen opduiken, zeker niet in de eerste paar jaar. Maar zelfs al zou er iets zijn, kun je zonder professionele training beter van dat ding af blijven.

auto-reparatie
Dit gaat 'm dus niet meer worden. Beeld: Tomasz Zajda / Adobe Stock

Heel veel volt

Het probleem met elektrische motoren is namelijk dat er een levensgrote kans bestaat dat je jezelf elektrocuteert of brand veroorzaakt als je er zonder de juiste procedure te volgen in gaat wroeten. elektrische auto's hebben een aantal circuits er in zitten die op360 en 400 volt draaien, dus je kunt je wel voorstellen wat er gebeurt als je dat per ongeluk aanraakt. Niet dat je levensmoe moet zijn om aan elektrische auto's te werken, want er zijn weliswaar een klein aantal monteurs die zich specialiseren in elektrische auto's, maar die bidden niet elke keer dat ze een motorkap open maken.

Sterker nog, als je precies weet wat je doet is het risico verwaarloosbaar en als bonus word je beduidend minder smerig van het werken aan een elektrische auto. Het zal misschien voor sommigen de charme er van af halen dat je niet na een dag noeste arbeid vol smeer en olie het huis in komt, maar laten we eerlijk zijn: dat is best goed nieuws.

In deze eerste paar jaar wordt het dus nog even afblijven van de elektrische auto's. Komt er dan een moment dat we ook genoeg tutorials online hebben staan om met frisse moed in een elektrische auto te duiken? Misschien wel, maar als je als autoliefhebber ook zo'n ding hebt staan, is het op dit moment misschien toch het beste om gewoon af en toe het basale onderhoud te doen en vooral te zorgen dat de software up-to-date is. Wel zo veilig. En anders zijn er nog genoeg mensen die een benzine- of dieselslurpende rammelbak vol onderdelen hebben die nagekeken moeten worden.

[Afbeeldingen © romaset - Adobe Stock]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies