Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en architectuur.
Het is aftellen naar de eerste elektrische MINI, de eerste plug-in hybride van het Britse merk. De serie-ontwikkeling van de auto lijkt bijna te zijn afgerond. De elektrische uitvoering van de MINI combineert een brandstofmotor met een elektromotor waarmee elektrisch rijden voor het eerst mogelijk wordt in een kartuitvoering.
MINI weet te melden dat dit eerste plug-in hybride model niet zozeer gefocust is op efficiëntie, maar op compromisloos rijplezier. Hiervoor is een belangrijke rol weggelegd voor het energiemanagementsysteem dat de samenwerking moet regelen tussen de brandstofmotor en elektromotor.
Op het eerste gezicht herken je de testauto niet direct als een elektrisch model. Dat ligt niet aan de camouflagefolie. Het oplaadpunt van de hogespanningbatterij is discreet geïntegreerd in het linker schutbord. In het interieur lijkt alles normaal. De start-/stopknop in het midden van het dashboard kleurt echter geel in plaats van rood.
Zoals gebruikelijk druk je op deze knop om de auto te starten, alleen blijft het in dit geval stil, omdat de auto altijd in elektrische modus start. De toerenteller in het instrumentarium op de stuurkolom is vervangen door een display dat de krachtreserve van de elektromotor toont tot het moment dat de brandstofmotor start. Dit laatste is afhankelijk van de gereden snelheid en hoe diep de bestuurder het gaspedaal indrukt.
Auto eDrive
De elektrische MINI maakt volledig gebruik van het koppel van de elektromotor. De trekkracht is al vanaf stilstand direct beschikbaar voor een snelle en soepele acceleratie. Ook op hogere snelheid en op de snelweg kan de auto volledig elektrisch rijden. De hogespanningsbatterij is geplaatst onder de achterbank en moet voldoende kracht bieden voor een behoorlijke elektrische actieradius. De standaard Auto eDrive-modus staat elektrisch rijden tot 80 km/u toe, in de Max eDrive-modus is dat tot 125 km/u mogelijk.
Save Battery
Het hybride concept biedt nog een ander voordeel. De brandstofmotor drijft als vanouds de voorwielen aan, maar de achterin geplaatste elektromotor stuurt de aandrijfkrachten naar de achterwielen. Omdat het energiemanagementsysteem is gekoppeld aan het Dynamic Stability Control (DSC), worden grip en rijstabiliteit geoptimaliseerd dankzij dit aandrijfsysteem. Het energiemanagementsysteem laat beide motoren op nóg een manier samenwerken. Tijdens het rijden op de snelweg kun je de derde modus activeren met de eDrive-selectieknop: Save Battery. In deze modus drijft de brandstofmotor de auto aan zodat het energieniveau van de batterij constant blijft – of wordt verhoogd wanneer de elektromotor als generator fungeert tijdens remmen en het bijladen van de batterij. Langdurig rijden in de Save Battery-modus zorgt voor voldoende energie om later puur elektrisch te rijden.
Na een (gedeelte van de) rit in de Save Battery-modus kan de MINI als voorbeeld elektrisch en geruisloos de stad binnenrijden. De display in de cockpit herinnert de bestuurder eraan om de batterij bij te laden. Bijtanken van brandstof is zelden nodig, omdat het MINI plug-in hybride model slechts korte tijd de brandstofvoorraad zal aanspreken.
Verder lezen over Mini
Automotive03.05.2023
De nieuwe volledig elektrische MINI Cooper komt er aan
Automotive11.04.2023
Ontmoet SPIKE: digitale hond als personal assistant in je nieuwe MINI
Automotive13.07.2020
MINI Electric: elektrisch rijden in de stad
Automotive04.04.2019
De MINI Electric komt er aan
Automotive17.01.2019
De MINI 60 jaar Limited edition
Automotive27.09.2018
De metamorfose van Mini
Automotive18.06.2018
40e Internationale Mini meeting in Portugal bij Praia de Mira
Het Britse icon is inmiddels 59 jaar jongLifestyle15.06.2018