Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en architectuur.
Mini is een van de meest iconische merken ter wereld. Er zullen weinig mensen zijn die het merk niet 1:1 associëren met de oorspronkelijke Mini-auto die letterlijk behoorlijk ‘mini’ was. Het is tot op de dag van vandaag een van de meest opvallende auto’s van na de oorlog. Alleen de bijna even beroemde Fiat 500 komt in de buurt. Je herkent een Mini direct, al hebben zijn opvolgers – en zeker de laatste generatie met een compleet nieuwe modellijn en technologie – weinig meer te maken met spartaanse van de Mini van toen. Het merk heeft mede dankzij het nieuwe moederbedrijf BMW enorme stappen gemaakt op eigenlijk alle onderdelen. Je kunt gerust zeggen dat de Mini van vandaag gewoon de beste Mini ooit is, En dan te bedenken dat er nog van alles zit aan te komen.
Design
En ook al is de nieuwe generatie Mini’s qua technologie en ruimtelijk design volledig vernieuwd, toch zie je nog aan alles dat het een Mini is gebleven. En dat siert het merk en zijn designers. De looks vanuit welke hoek je hem ook bekijkt, leiden maar tot één conclusie, daar rijdt een Mini. Zodra je in een Mini stapt gebeurt hetzelfde, er is geen auto in de wereld die zo herkenbaar is. Natuurlijk is ook hier de styling door de jaren aangepast en verschijnen er door toevoeging van nieuwe technologieën (Hybrid) ook nieuwe elementen in het interieur maar concessies worden niet gedaan. Het moet passen bij het merk Mini.
Lifestyle
Als we Mini een iconisch merk noemen kun je in dezelfde zin gerust zeggen dat Mini ook een vorm van lifestyle is. ‘Not the regular’ geldt zeker voor het merk en ook voor zijn kopers, al lijken hier soms nog wel de vooroordelen te domineren. Leuk als tweede auto, ammehoela, typisch een auto voor vrouwen: zo’n zin kan in 2018 al helemaal niet meer. Een Mini is voor hem en haar, voor alleenstaanden die toch iets anders willen en ook voor moderne gezinnen die zich ook willen onderscheiden. En dan is er ook nog misschien wel de belangrijkste groep, liefhebbers van het pure autorijden want een Mini is ook een kart waar je echt mee kan sturen. Je valt hoe je het ook wilt letterlijk meer op in een Mini dan in menig ander merk. Zeggen dat Mini daarom een lifestyle merk is staat niet verkeerd. Maar Mini in 2018 is meer dan alleen een iconisch lifestyle merk als we alles samenvoegen.
Urban Cabin
Onder de vleugels van BMW wil het merk steeds nauwer betrokken zijn bij vraagstukken rond mobiliteit en stedelijke vernieuwingen. Denk hierbij ook aan onderwerpen als duurzaam, bezit, leven, wonen en veiligheid. Het zijn ook de onderwerpen die steeds vaker aandacht vragen in onze wereld. Het past Mini om juist bij deze onderwerpen (vraagstukken) een meer actieve rol te gaan willen spelen. Misschien is een goed voorbeeld is het Urban Cabin project. Een concept waarbij Mini op meerdere plaatsen in de wereld laat zien dat het mogelijk is te wonen op een woonoppervlakte van slechts 15m2 zonder dat deze jouw bezit hoeft te zijn. Het onderwerp auto speelt hier geen rol ook al zal in de toekomst je elektrische Mini (waarschijnlijk vanaf 2019) je woning (ook als deze groter is dan 15 m2) van stroom kunnen voorzien.
Urban-X Brooklyn
Inmiddels is Mini op veel meer plaatsen (fysiek en inhoudelijk) betrokken bij stedelijke projecten. Tot deze projecten behoort o.a. het Urban-X project in downtown Brooklyn (NYC). Hier vind je een van de meest creatieve wijken in de wereld, een walhalla voor startups en waar bedrijven als bijvoorbeeld ook Kickstarter en Vice zijn gevestigd. Hier gaat het alleen nog over innovatie en stedelijke vernieuwing met als doel geïnspireerd te raken door wat de toekomst biedt voor efficiëntere, aangenamere en leefbaardere steden. Urban-X is dan ook de plek waar startups samenkomen om hun wat zij noemen ‘showcase market-ready prototypes’ te presenteren aan investeerders en bedrijven die het verschil in de toekomst kunnen maken. Tijdens de Urban-X Demo Day (04) zullen hier zeven stedelijke tech-startups hun oplossingen presenteren om het stadsleven opnieuw te verbeelden.
Urban-X programma
Het Urban-X programma voor startups bestaat uit een periode van 20 weken waarin wordt gekeken naar klantontwikkeling, productontwikkeling en netwerkvorming. Het doel is tevens startups deskundig te begeleiden ter voorbereiding op het werven van fondsen.
Mini en Urban.Us (samen vormen zij Urban-x) hebben inmiddels een netwerk van meer dan 2.000 professionals die zich richten op het ondersteunen van startups met concepten gericht op stedelijke vernieuwing. Dit netwerk bestaat uit entrepreneurs, investeerders, leiders in de publieke sector en deskundigen op het gebied van openbare veiligheid, volksgezondheid, water en afval, nutsbedrijven, bouw, transport, onroerend goed en logistiek.
Urban-X is nauw verbonden met BMW iVentures en wordt beheerd in samenwerking met Urban.Us. Twee fondsen die de mogelijkheid hebben om follow-upinvesteringen na het programma aan te bieden. Partners zijn o.a. Google, Amezon, Hubspot, Citybike, ReachNow, IBM en Here (Nokia)
Urban-X is te vinden in A/D/O downtown Brooklyn.
Verder lezen over Mini
Automotive03.05.2023
De nieuwe volledig elektrische MINI Cooper komt er aan
Automotive11.04.2023
Ontmoet SPIKE: digitale hond als personal assistant in je nieuwe MINI
Automotive13.07.2020
MINI Electric: elektrisch rijden in de stad
Automotive04.04.2019
De MINI Electric komt er aan
Automotive17.01.2019
De MINI 60 jaar Limited edition
Automotive18.06.2018
40e Internationale Mini meeting in Portugal bij Praia de Mira
Het Britse icon is inmiddels 59 jaar jongLifestyle15.06.2018
MINI presenteert MINI Living urban cabin
Lifestyle18.04.2018