Nokia Lumia 800, een geraffineerd metadesign

Vorig artikel Volgend artikel

Op plaatjes ziet de nieuwe Nokia 800 er al mooi uit, maar in je handen, merk je pas echt wat een ‘beauty’ dit is. Hoe gaaf is het dan om van Nokia´s Vice President Industrial Design, Stefan Pannenbecker, uitleg te krijgen over het ontwerpproces. Het verbaasde me weer hoeveel details me waren ontgaan door de telefoon zonder na te denken te gebruiken, het gevolg van een goed ontwerp.

Nokia Lumia 800, een geraffineerd metadesign

Het ontstaan van de Lumia 800 en de voorganger, de N9, begon precies 2 jaar geleden. Stefan vertelt dat bij de ‘maandagmorgenmeetings’ de tafels bezaaid liggen met allerlei telefoonmodellen en dat de stemming op een ochtend in November 2009 nogal somber was. De dagen in Finland werden al korter en er was al een tijdje geen ontwerp meer geweest wat er echt uitsprong. Totdat het ontwerp van de N9 op tafel kwam. De sfeer in de ruimte veranderde meteen. Dit was een ontwerp waar ze grenzen mee wilden gaan verleggen. Om dat te verwezenlijken wilde hij zich concentreren op 4 principes die terugkomen in het ontwerp.

(de Nokia N9)

feat-bundle6

Duidelijk

Het ontwerp straalt duidelijkheid uit. De eindgebruiker moet iets in zijn handen hebben wat makkelijk werkt, je moet gelijk weten wat je moet doen. Dat betekent focussen op de juiste dingen. Zodra je de telefoon in gebruik neemt en Windows Mobile 7 opstart, moet de telefoon wat meer naar de achtergrond verdwijnen en niet in de weg komen te staan van de gebruiker en de gebruikersinterface. Dus hanteerde men het ‘less is better’-principe. Geen overbodige knoppen en een vormfactor die de gebruikersinterface ondersteunt. Windows Mobile 7 is erg ‘protrait’-mode gericht en de rondingen aan de zijkant zorgen automatisch ervoor dat in die houding de telefoon het lekkerst in je hand ligt.

Met minder elementen in het ontwerp, moet alles op de juiste plaats zitten. Als je kijkt naar de onderstaande foto valt er misschien niet gelijk wat op, alles zit op de juiste plek in de juiste verhouding. De koptelefoonaansluiting valt mooi in de rand van de bovenkant. Met bestaande componenten had de aansluiting meer in het midden gezeten, maar door speciaal componenten aan de binnenkant te ontwerpen, die minder ruimte innamen, kon hij op deze plek geplaatst worden. Het ontwerpen van de telefoon begint dan eigenlijk ook eerst bij de PCB, het printboard aan de binnenkant en daarna komen de ‘antenna guys’ om de hoek kijken, dan komt langzaam de body in beeld en is het een samenspel tussen deze partijen.

Lumia800koptelefoonaansluiting

Het ontwerp sluit ook aan bij het grafische ontwerp van Windows Mobile 7. De harde lijnen aan de buiten kant van de telefoon, zie je ook weer terug in de harde lijnen van alle vierkanten. De rondingen van het display erin zie je ook weer terug in bijv. De tekstballon in één van de vierkanten.

Nokia800_NED crop1

Er is bewust voor gekozen om het uiterlijk zo strak mogelijk te houden, dat betekent dat er geen aansluitingen te zien zijn en de micro-USB-poort zit dan ook onder een klepje wat na gebruik netjes door een magneetje weer dichtklikt. Ik denk dat zo'n klepje na een paar maanden vast wel een keer zal afbreken. Daarnaast zijn er aardig wat opladers en zelfs een speakerdock die ervanuit gaan dat de Micro-USB-aansluiting aan de onderkant zit.

Lumia800klepje

Geraffineerd

Niet grotere stappen in ontwerp en materialen proberen te nemen, maar bestaande technieken en materialen tot het uiterste voeren. De Lumia 800 bestaat uit een monobody van polycarbonaat, oftewel plastic. En ik was ervan overtuigd dat ik een aluminium body in mijn handen had, netjes mat zwart gemaakt. Polycarbonaat heeft als voordeel dat het licht is, stevig, maar ook voor goeie ontvangst zorgt door het signaal naar de antenne niet tegen te houden. Om de perfecte scherpe randen, rondingen en gaatjes in de body te krijgen, worden ze stuk voor stuk bewerkt tot en met de kleine gaatjes aan de onderkant voor de speaker, die er ingeboord worden. Het lijkt door deze manier van bewerken niet op plastic, het is niet ontworpen als plastic.

Nokia_Lumia_800_design

Het scherm zelf is van glas en heeft een lichte boging. Het loopt naadloos over in de body, wat swipen met 1 hand zelfs tot een prettige ervaring maken. Het display is dan misschien met z’n 3,7-inch wat kleiner dan die van een iPhone, er is bewust voor gekozen om een wat kleiner display te gebruiken, om nog ruimte voor de basisknoppen van WIndows te hebben en de telefoon niet groter te hoeven maken.

Menselijk

Er is voor 3 kleuren gekozen die dicht bij de drukwereld staan, namelijk zwart, magenta en cyaan, de basiskleuren bij drukken (geel is dan wel achterwege gelaten, omdat de vraag daarna te klein zou zijn). Ik zie gewoon basic black, jongetjesblauw en meisjesroze, maar dat schijn ik dan verkeerd te zien. De wijze waarop de kleuren worden verkregen zijn wel speciaal. Het pigment wordt verwerkt door het polycarbonaat. Bij krasjes of beschadegingen komen er dus geen onderlaagjes te voorschijn en het resultaat is een prachtige matte finish.

1200-nokia-lumia-800_group_uprightcrop

Maar menselijk heeft ook met intuïtie te maken en dan komen we bij het besturingssysteem. Hier heeft Nokia geen invloed kunnen uitoefenen, maar ik kan na 2 weken gebruik wel zeggen dat Windows Mobile 7 (Mango) zeer intuïtief werkt.

Ontwikkeld

Stefan benadrukt nog eens dat Nokia niet aan piraterij doet en dat de vele patentzaken die zij aanspannen wel doen blijken dat zij zelf veel innoveren. Ze gaan ook niet voor trendy, dat is te tijdsgebonden, ze gaan wel voor vernieuwend.

Er zit dus meer achter zo’n plat, half glimmend kastje dan je zou vermoeden, maar als je nu nog eens een Lumia 800 oppakt, besef je meteen waar het designteam van Nokia zo trots op is.

In onderstaande filmpjes zie je Stefan met een korte uitleg over het ontwerp en een filmpje over het designteam van Nokia en de Lumia 800.


Sander van der Heide

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies