Crowdfunding: Binnen 48 uur een kwart miljoen voor Bamboe ondergoed

Vorig artikel Volgend artikel

Recent heeft Greendaddy (webwinkel in kleding op basis van bamboetextiel) binnen 48 uur via crowdfunding bijna een kwart miljoen euro opgehaald om de groei zoals de Europese expansie, te kunnen financieren. Dat was een nieuw Nederlands record. Laat ik eerst kort vertellen hoe Greendaddy is ontstaan. Ik raakte een aantal jaren geleden in de ban van e-commerce; verkoop via internet. De vraag is dan: wat ga je verkopen? 

Crowdfunding: Binnen 48 uur een kwart miljoen voor Bamboe ondergoed

Dat is lastig en dan helpt een (simpel) beslismodelletje: belangrijke punten waar de producten aan moesten voldoen en hoe een productcategorie daar op scoort, zoals: grote markt (liefst grensoverschrijdend), onderscheidend van de concurrentie, herhalingsaankopen en duurzaamheid. De keuze viel op ondergoed, een product wat iedereen altijd nodig heeft. Maar dan ben je er nog niet, want wat is onderscheidend ondergoed?

Greendaddy-ondergoed

Toen ik op bamboetextiel was gestuit werd het duidelijk. Het materiaal is zachter dan katoen, ventileert beter, reguleert de temperatuur en is bovendien hypoallergeen, dus goed voor mensen met een allergie. Ik merkte ook aan mijzelf dat ik bamboe-ondergoed als eerste uit de wasmand viste. Die keuze bleek een voltreffer. Vanwege het nieuwe karakter van bamboetextiel kreeg Greendaddy bij de start in januari 2012 direct veel landelijke media aandacht.

De eerste 2 jaar draaide Greendaddy volledig op eigen startkapitaal en wist duizenden Nederlandse klanten aan zich te binden. Tijd voor de volgende stap dus: Europa in. Want als Nederlandse consumenten (letterlijk) weglopen met bamboeondergoed, dan staat de deur naar Europa open. Bovendien had Greendaddy al een jaar getest op de Duitse markt, dus wij wisten al dat ook Duitsers enthousiast zijn over bamboe-boxers.

Crowdfunding was voor Greendaddy als internet retailer een logische methode. De website van Symbid was het juiste crowdfunding platform voor jonge, snelgroeiende bedrijven om ons initiatief kracht bij te zetten. Meer details over onze campagne zijn te lezen op: https://symbid.com/ideas/5550-greendaddy.

Net als bij de introductie van Greendaddy sloeg ook nu het aanbod geweldig aan en 48 uur later had Greendaddy meer dan 400 nieuwe aandeelhouders. De aandeelhouders konden vanaf 20,- aandelen kopen, maar de meeste hebben voor minimaal 100,- gekocht. Bij iedere 200,- aandelen ontvangen de aandeelhouders jaarlijks een cadeaubon van 10,- voor aankopen op greendaddy.nl. Dat is meteen een handig en bruikbaar rendement!

Er wordt aan mij veel gevraagd waarom de crowdfunding campagne van Greendaddy zo’n groot succes is. De belangrijkste reden is denk ik de voorbereiding, in combinatie met het klantenbestand. Heel veel klanten zijn aandeelhouder geworden, omdat ze de producten kennen en daar zeer enthousiast over zijn en omdat ze weten dat Greendaddy alles doet om snel en correct te leveren. Bovendien is textiel op basis van bamboe een sympathiek product en gezien de onuitputtelijke  grondstof zeker een product waar de wereld mee op vooruit gaat.

Greendaddy kan nu Europa in en het assortiment flink uitbreiden. Er is dus letterlijk veel werk aan de winkel!

Deze blogpost is geschreven door: Rik Vegter

Lees ook: WOW! Nike automaat waar je kunt betalen door te sporten.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies