Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Esports worden steeds populairder in ons land. De afgelopen periode, waarin we allemaal veel meer tijd thuis hebben doorgebracht, heeft de esports-industrie bovendien een flinke boost gegeven. Een Europese studie, uitgevoerd door PayPal en Newzoo, wijst uit dat Nederlanders ook na de pandemie meer tijd willen besteden aan esports. In totaal kijken 92 miljoen mensen naar esports. Denk je nu: kijken? Moeten mensen het niet spelen? Dat klopt grotendeels, maar toch blijkt een deel van de esporters ook graag alleen te kijken naar een game. Nederland beschikt zelfs over het hoogste percentage niet-spelende esports-kijkers (9%).
Esports als sociaal evenement
Misschien kwam het door het gebrek aan sportevenementen, maar esports-kijkers blijken ook hun favoriete wedstrijden te bekijken. Soms met vrienden of familie. Zo worden esports zelfs een sociaal evenement. Bovendien werd ongeveer 55% van de Nederlandse digitale esports-uitgaven gedaan voor anderen in plaats van voor eigen gebruik. We kijken dus nog steeds graag samen naar sport, of dat nu reallife sport is, of digitaal en fictief.
Meer vrouwelijke esports spelers
Onder vrouwen worden esports steeds populairder. Een derde van het esports-publiek in grote Europese landen is vrouw. Zij geven er bovendien gemiddeld zelfs iets meer geld aan uit dan mannen. Esports-specifieke digitale merchandise, zoals in-game skins, blijven in Nederland populairder dan fysieke merchandise specifiek voor teams, bij zowel esports-liefhebbers als de kijkers. In Nederland kijkt 61% esports op een mobiel apparaat. Europees gezien ligt dat gemiddelde op 56%. Vooral vrouwen krikken dat percentage op, mannen kijken liever via hun PC.
Een groeiende Europese markt
Eind 2020 zijn er naar verwachting 92 miljoen esports kijkers. Dat is een groei van 7,4% ten opzichte van vorig jaar. Dit betekent dat er zo’n $ 973.9 miljoen wordt omgezet dit jaar en in 2023 naar verwachting zelfs $ 1,6 miljard. De grootste esports fans bevinden zich in de leeftijdscategorie van 21-25 jaar. Daarna volgt de groep spelers tussen de 31 en 35 jaar. Vooral Spanjaarden zijn veel meer esports gaan bekijken.
In Nederland is voetbal de populairste esport, gevolgd door autoracen en tennis. Wist je dat Olav Mol te horen is in de officiële F1 game? Real Madrid en Barcelona waren de 2 favoriete voetbalteams onder de respondenten van het onderzoek. Lees alle resultaten hier.
Verder lezen over Sport
Lifestyle26.07.2023
Twee mannen gaan het avontuur aan en starten SUP-merk SEB
Lifestyle12.05.2022
Defqon 1 bundelt krachten met XXL Nutrition
Warrior WorkoutLifestyle21.03.2022
In stijl de Amsterdamse grachten over deze lente
Gadgets13.08.2021
eFoilen wordt serieuze sport: NK vindt op 20 augustus plaats
Ook leuk als toeschouwer!Gadgets21.06.2021
Nieuw retro sporthorloge van Casio G-SHOCK
28.04.2021
Wandelen is inmiddels een populaire hobby: 5 tips voor een geslaagde wandeling
11.04.2021
Padel tennis is de nieuwste sporttrend, is het iets voor jou?
01.02.2021