Dit zijn de Nederlandse merken en bedrijven die het beste scoren op Instagram

Dit zijn de Nederlandse merken en bedrijven die het beste scoren op Instagram

Vorig artikel Volgend artikel

We weten dat sommige merken en bedrijven zich heel goed kunnen profileren op social media. Toch is het lastig om je echt te onderscheiden en origineel te blijven op Instagram. Somention heeft onderzoek gedaan naar de 100 belangrijkste Nederlandse merken of internationale met een Nederlands Insta-account en noemt dit 'de Instagram top 100'. Hoe ze hebben gemeten welke merken belangrijk zijn? Ze kijken naar de engagement rate in combinatie met het aantal volgers. Er is gekeken naar de grootte van fanbase en de hoeveelheid reacties en likes.

En de winnaar is....

We weten dat er veel nepaccounts actief zijn op social media, maar accounts met enorm veel volgers en een lage interactie zullen dan laag scoren op die engament rate. Genoeg achtergrondinformatie, het is veel leuker om te laten zien welke merken hun doelgroep op Instagram weten te bereiken. De lijst wordt trouwens ieder kwartaal geüpdate. Niets zo veranderlijk als social media. Wat nu populair is, kan zomaar volgende maand minder goed scoren.

Top 3 bedrijven op Instagram

De top 3 ziet er als volgt uit:

  1. bol.com - 138.962 volgers, 20.780 likes
  2. De Efteling - 276.345 volgers, 10.257 likes
  3. Van Gogh Museum - 1.706.934 volgers, 35.188 likes

Wat mooi dat de top 3 bestaat uit deze Nederlandse namen. Bol.com weet nog steeds met originele inhakers te komen en we begrijpen heel goed dat dit blijft scoren.

Dit bericht bekijken op Instagram

S-k-k-r-t ????

Een bericht gedeeld door bol.com (@bol_com) op

Nederlandse attracties

De Efteling en het Van Gogh Museum staan op plek 2 en 3. Nederlandse attractieparken en musea doen het sowieso goed in deze lijst. Op plaats 6 vinden we Walibi Holland en op plaats 7 het Anne Frank huis. Het Rijksmuseum staat op plaats 13.

Merken met de meeste volgers

Het Nederlandse merk met de meeste volgers vind je hierboven, dat is namelijk het Van Gogh Museum. Met 1,7 miljoen volgers hebben zij een enorme schare trouwe volgers. Niet verwonderlijk, want Van Gogh is wereldberoemd en het museum in Amsterdam ook. Ook de volgende merken hebben heel veel volgers:

  • (20.) KLM - 1.397.032 volgers, 17.028 likes
  • (13.) Rijksmuseum - 549.765 volgers, 6.978 likes
  • (38.) Rituals Cosmetics - 600.266 volgers, 4.845 likes
  • (47.) Hunkemöller - 665.885 volgers, 5.294 likes
  • (77.) Suit Supply - 538.059 volgers, 3.171 likes

Ook kleinere namen scoren goed

Niet alleen de grote merken, bedrijven en attracties doen het goed op Instagram. Het is leuk om te zien dat er ook lokale bedrijven en kleinere merken in de lijst staan. Omdat ze zo populair zijn in de buurt, trouwe fans hebben of bijvoorbeeld een originele Instagram feed. Kijk maar eens naar de Rotterdamse barbier Schorem, met 395.357 volgers staan zij op plaats 40. Of naar The Lemon Tree, op plaats 29 met 64.076 volgers en 1.334 likes, een restaurant in Deventer. Mooie accounts en veel fans!

Natuurlijk vind je in de lijst ook grote namen zoals de HEMA, Albert Heijn en Videoland terug.

Check de complete lijst van Somention hier!

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies