De Cube Reaction Hybrid HPA SL 500 is een e-bike voor gevorderden

De Cube Reaction Hybrid HPA SL 500 is een e-bike voor gevorderden

Vorig artikel Volgend artikel

Laten we eerst nog maar even beginnen met de vooroordelen over e-bikes, want ondanks dat er tegenwoordig bijna meer e-bikes dan gewone fietsen worden verkocht blijft de discussie hierover doorlopen. In het kort: e-bikes (pedelecs) zijn fietsen met trapondersteuning waarbij je dankzij de aanwezige batterij en het Bosch-trapmechanisme extra kilowatt vermogen kunt toevoegen aan jouw trapweerstand. Hierdoor heb je bij extra vermogen bij harde tegenwind, heuvelachtige wegen en bijvoorbeeld viaducten (hallo Nederland). Wanneer we overstappen naar onverharde ATB of MTB paden (trails) geldt dit natuurlijk ook. Willen we tegen een berg omhoog fietsen die je normaal niet op komt, dan kan een e-bike je echt helpen, al is het nog steeds geen garantie dat je bovenkomt. Je fietsconditie en de mate van ondersteuning bepalen uiteindelijk of het aanwezige extra kilowatt vermogen voldoende zullen zijn.

In het straatbeeld zien we vooral veel e-citybikes. Je kunt gerust stellen dat elektrische fietsen een belangrijke rol spelen als het gaat om nieuwe vormen van mobiliteit waarbij we meer en meer kijken naar hoe je op zo’n efficiënt mogelijke manier, het liefst zo groen mogelijk, van A naar B kunnen reizen. Cube is wat dat betreft een van de belangrijkste fietsfabrikanten in de markt en heeft al jaren ruim aandacht voor elektrische fietsen, zowel voor in de stad en offroad. Geen saai ogende fietsen maar goed ogende e-ATB modellen variërend van een gewone ATB tot en met high-end carbon full-suspension e-bikes. Onder dit artikel vind je een korte uitleg over de verschillen tussen e-bikes, pedelecs en hybride fietsen.

Cube_Reaction_Hybrid_HPA_SL_500_1
De Cube Reaction Hybrid HPA SL 500, ondanks zijn grote formaat, nog steeds een slanke e-bike

Cube Reaction Hybrid HPA SL 500

Onze e-bike is de Reaction Hybrid HPA SL 500 heeft een echt schitterend en vernieuwend ontworpen frame. Het ontwerp maakt de fiets echt uniek en doet iedereen die deze e-bike voor het eerst ziet verbazen. De fiets (in dit geval een ‘twenty-niner’ met 29 inch wielen) is al groot maar het is vooral de rode kleur van het frame en de opvallende Cube-belettering die hem echt iets extra’s geeft. Dit is bij lange na geen gewone elektrische fiets meer te noemen. Dit is de voorloper en toekomst van een nieuwe generatie fietsen die we de komende jaren meer en meer in het straatbeeld zullen gaan. Gemaakt voor performance en ontworpen om ook een nieuwe (vooral jongere en sportievere doelgroep) aan te spreken.

Het zijn ook de e-bikes waarmee je vooral de natuur in moet gaan. Weg van de verharde wegen want dan wordt het allemaal veel leuker. Belangrijk is dat je fiets goed weet af te stellen. De hoogte van de zadel net als als de afstand tot het brede stuur wat je meer nauwkeurigheid biedt.

Met een Cube e-bike heb je de beschikking over een aantal vormen van ondersteuning. Naast geen ondersteuning, dan is het een gewone MTB, heb je oplopend in vermogen de keuze voor Eco, Tour, Sport en Turbo. Op onze Nederlandse wegen heb je aan de eerste twee eigenlijk al meer dan genoeg. Bij tegenwind geeft Eco je al voldoende extra vermogen om je wat minder in het zweet te rijden. Tour geeft je zoveel extra dat je ook het heuvelland in Limburg met een glimlach gaat op fietsen.

In beide gevallen moeten we dat kort toelichten. Stel dat je met tegenwind terugzakt van 20 km/uur naar 17 km/uur, in dat geval laat Eco je met ondersteuning weer 20 km/uur fietsen. Daarna moet je je gewoon nog steeds net zoveel inspannen. Hetzelfde geldt voor heuvel op. Hier geeft Tour je genoeg extra’s om met minder inspanning boven te komen. Omdat je altijd je grens zult opzoeken zal je inspanning redelijk overeen gaan komen. Je fietst alleen harder maar fietsen moet je. De Keutenberg in Limburg met het befaamde bordje van 22 procent is met deze fiets van bijna 25 kilo echt alleen te nemen met de stand Sport. Ook dan zal je nog steeds moeten gaan staan op de pedalen want ook hier is het fietsen geblazen, natuurlijk afhankelijk van je conditie en het gekozen verzet.

Cube_Reaction_Hybrid_HPA_SL_500_4
Het frame van de Cube Reaction Hybrid is één en al design en uniek voor e-Bikes
Cube_Reaction_Hybrid_HPA_SL_500_7
Bosch, getest als beste aandrijfsysteen ter wereld voor e-Bikes

Niet voor cyclisten, of toch?

Elektrische fietsen (met trapondersteuning) zijn niet de keuze voor getrainde cyclisten die op een racefiets gewend zijn lange tochten te maken. Dit zijn duidelijk fietsen voor een grotere doelgroep die meer fietsplezier willen hebben en minder getraind zijn. Er is echte één uitzondering en dat is als we echt de bergen in gaan en trails opzoeken die ons naar boven brengen met percentages die je op weg nauwelijks gaat tegenkomen. Hier is het bezit van (full) performance fietsen inmiddels heel normaal. Naar boven kun je het extra kilowatt vermogen goed gebruiken. Downhill geven de schokdempers, de remmen en het stuur je de middelen om veilig beneden te komen.

Het zijn ook de fietsen waarmee je de Mont Ventoux of andere hoge bergen op kunt fietsen. Daar is wel een ‘maar’ aan verbonden. Heb namelijk niet de illusie dat je even naar boven fietst. Je zult je verzet moeten aanpassen, als het kan maximaal Tour gebruiken (het gewicht van de fiets is dan echt een onderwerp) en heel selectief moeten bijschakelen. Hier moet de batterij echt vermogen leveren en zal dus veel minder lang mee gaan. Wie ruim voor de top ‘leeg’ is kan het schudden vanwege het verzet en het gewicht van de fiets. E-bikes zijn geweldig maar zijn geen motoren die je fluitend naar boven brengen. Als je het samenvat kunnen e-bikes je in de bergen mogelijkheden bieden die je normaal als je geen echte cyclist nooit gaat ervaren. Afdalen op deze fietsen is daarbij een stuk veiliger ook al moet je nooit geen risico’s nemen.

Cube_Reaction_Hybrid_HPA_SL_500_6
Geschikt voor Cross Country, dat zijn ze zeker #check

Specificaties

  • De Reaction Hybrid SL is uitgerust met een Bosch motor voor de trapondersteuning met een krachtige 500Wh accu en tot 75Nm torque (koppel vermogen).
  • De bediening zit op het stuur en behoeft eigenlijk geen uitleg (+/-).
  • Aan de voorzijde vind je een RockShox Recon Silver vork met tapered stuur.
  • De pedelec heeft Cube EX23 velgen met Schwalbe Nobby Nic banden die je echt heel veel grip bieden.
  • De Shimano Deore schijfremmen controleren je remweg via 180mm rotors voor en achter.
  • Verder heb je de beschikking over een XT 1x11 aandrijving met brede 11-46 cassette zodat je ook bij extreme omstandigheden je genoeg keuze hebt bij het vinden van de juiste versnelling.
  • Actieradius is afhankelijk van de mate van trapondersteuning en ligt bij zuinig gebruik boven de 100 km.
Cube_Reaction_Hybrid_HPA_SL_500_5
Stille bewonderaars aan de Belgische grens

Wie op zoek gaat naar een voor hem/haar geschikte e-bike heeft met deze Cube Reaction Hybrid niet alleen een absolute eye catcher maar ook een performance MTB te pakken. Deze generatie van moderne fietsen met een behoorlijke actieradius biedt je meer mogelijkheden dan alleen van A naar B te fietsen. Het is een e-bike voor gevorderden die je heel veel mogelijkheden biedt voor alle soorten van ondergrond en waarbij je als extraatje ook nog eens omhoog kunt rijden in bergachtige gebieden.

Cube_Reaction_Hybrid_HPA_SL_500_3
Schijfremmen die je moet leren gebruiken. Hiermee sta je direct stil!
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies