BMW i Vision AMBY
BMW presenteert tijdens de IAA Mobility met de BMW i Vision AMBY hun visie op individuele mobiliteit in stedelijke gebieden. Het is de eerste high-speed pedelec van het merk. En hoewel de AMBY door het extreem strakke design op een e-bike lijkt, is dit studiemodel beduidend meer.
De AMBY komt in twee varianten. Naast de BMW i Vision AMBY wordt ook de BMW Motorrad Vision AMBY gepresenteerd. Beide modellen staan voor nieuwe vormen van stedelijke mobiliteit op twee wielen, maar dan wel ieder op een eigen wijze.
Beide AMBY modellen zijn uitgerust met een elektrisch aandrijfsysteem met drie snelheidsclassificaties voor gebruik op verschillende soorten wegen. Het aandrijfsysteem maakt snelheden tot 25 km/u op fietspaden, tot 45 km/u op stadswegen en tot 60 km/u op meerbaanswegen buiten de bebouwde kom mogelijk. Voor 45 km/u is een bromfietsrijbewijs en bijbehorend verzekeringsplaatje verplicht, voor de stand tot 60 km/u is een motorrijbewijs en bijbehorend kenteken een vereiste.
BMW Motorrad Vision AMBY
Het grote verschil is dat gebruikers van de BMW i Vision AMBY high-speed pedelec gewoon nog steeds zelf moeten trappen om te kunnen profiteren van de elektrische aandrijving.
De BMW Motorrad Vision AMBY versie heeft geen trappers en maakt gebruik van een gashendel. Ook is hij voorzien van voetsteunen in plaats van pedalen. Vergelijkbaar met een e-Scooter maar dan met het uiterlijk van een hyper e-bike.