Als je nú een scooter wilt kan dat prima - maar welke neem je?

Als je nú een scooter wilt kan dat prima - maar welke neem je?

Vorig artikel Volgend artikel

Een scooter is zo'n ding waar een hoop 16-jarigen van dromen. Lekker rondrijden zonder moe te worden, racen, en natuurlijk wat extra aandacht. Klinkt allemaal fantastisch, maar dan moet je zo'n ding wel kunnen betalen. Een beetje scooter kost minstens 1000 euro, laat staan een elektrische variant, die duurder in de aanschaf is (maar zeker voor blutte tieners daarna een stuk makkelijker aan de gang te houden).

Je kunt heel lang sparen om die scooter in één keer te kopen, maar er is inmiddels ook een andere manier: een scooter leasen. Dat werkt niet anders dan bij een auto: je betaalt een maandelijks bedrag (dat begint rond de 15 euro per maand) en dan kun je al rondrijden terwijl je de financial lease afbetaald.

Welke scooter wil je?

De grote vraag is natuurlijk welke scooter je wilt hebben. Zoals we al zeiden is een elektrische scooter financieel gezien een goede investering. Je hoeft 'm alleen maar in het stopcontact te steken als 'ie leeg is en dus is het op de langere termijn een stuk goedkoper dan een ouderwetse variant. Dat scheelt zo'n 300 euro per jaar en dan heb je de paar honderd euro extra voor een elektrische variant heel snel terugverdiend. Geen wonder dat ze zo populair zijn. Het gaat zelfs harder dan met elektrische auto's! Iedereen is er blij mee, want het is minder belastend voor het milieu, maakt minder lawaai en ze worden ook steeds goedkoper.

Maar goed, worden goedkoper heb je niet veel aan als je financieel beperkt bent, dus dan kun je ook naar een 'gewone' scooter kijken. Als je per se een Vespa of Yamaha wilt hebben gaat dat je kosten, maar er zijn ook genoeg andere merken die prima scooters maken voor een fijnere prijs. Kymco, SYM en Tomos zijn weliswaar minder bekende merken, maar het scheelt je een berg geld als je ze moet aanschaffen. Niet alleen dat, de verzekering is vaak ook goedkoper omdat de populaire en dure merken ook sneller gepikt worden en dus meer kosten om te verzekeren. Je moet dus wel kijken of het je waard is om nog twee jaar met je iPhone 4 rond te lopen om een dikke scooter te rijden, bij wijze van spreken.

Brommers kiekn

Je kunt natuurlijk ook als je iets ouder (en nostalgisch ingesteld) bent een echte brommer kopen. Dat is wel een heel ander verhaal dan de inmiddels dikke high-tech scooters, maar het gevoel van een brommer onder je kont is toch echt anders dan een scooter. Als dan blijkt dat je Zundapp of Puch eigenlijk best wel een beest is kun je zelfs naar speciale race-events die specifiek voor de doelgroep zijn bedacht, zoals BromfieTTs!

Weet wel dat het geen goedkope grap is. Doordat brommers nogal makkelijk eh...aan te passen zijn zijn ze populair onder de speedfreaks en dat betekent dat je zelfs tweedehands best wat geld zou moeten uitgeven om een racemonster te krijgen. Marktplaats is je vriend in deze, maar beter nog is het om te gaan kijken of er in de buurt niet nog iemand zo'n ding heeft staan dat je kunt opknappen. Gaat wat werk inzitten, maar dan heb je ook wat!

Maar goed, het zou natuurlijk kunnen dat je daar allemaal geen zin in hebt en dat je gewoon een scooter wilt, liefst nu. Als je financieel niet in staat bent om dat à la minute te doen zit er maar één ding op en dat is leasen. Gelukkig zijn er genoeg partijen die een scooter leasen mogelijk maken en kun je rustig kijken hoe de vork in de steel zit, hoe veel je aan het einde van de rit hebt betaald voor je scooter en wat de andere voorwaarden zijn. Moet je natuurlijk wel niet het type zijn dat 'm binnen een week in de prak rijdt, want dan ben je nog lang aan het betalen voor iets dat je niet meer hebt. Als je slim bent geweest met het krijgen van je scooter, doe het dan ook met het rijden er van!

[Afbeeldingen © Vespa / Jack Frog - Adobe Stock]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies