Fashion25.03.2021

Interesse in vintage high-end mode neemt toe


De interesse voor vintage en tweedehands mode is het afgelopen jaar met 37% gestegen, meldt modeplatform Lyst. Ze hebben onderzocht welke merken het meest gewild zijn en van welke items we graag een gebruikt exemplaar scoren. Interessant! Het is wel duidelijk dat tweedehands zijn muffige imago achter zich laat. Dat blijkt ook uit de belangstelling voor het kopen en verkopen op platforms als Vinted en een groot concern als H&M dat een eigen tak, Sellpy, heeft opgezet voor tweedehands kleding.

Meest gewilde merken

De meest gewilde merken zijn:

1. Burberry
2. Hermès
3. Rolex
4. Louis Vuitton
5. Chanel

De zoekopdrachten naar vintage Burberry items zijn het afgelopen jaar met 123% gestegen en naar die van Hermès met 345%. Rolex is het snelst groeiende merk met een stijging van 410% in zoekopdrachten. Deze merken verkopen exclusieve items die ook tweedehands nog duizenden euro’s opbrengen.

<em>De klassieke ruit van Burberry is nog steeds gewild<\/em>
De klassieke ruit van Burberry is nog steeds gewild

Schoenen en tassen

Tweedehands sneakers zijn volgens het modeplatform minder gewild dan voorheen, maar ze voeren nog steeds de lijst aan van meest gezochte schoenen. Dan hebben we het niet over ‘gewoon’ een paar Nike’s. Naar de Louis Vuitton Timeout sneaker is namelijk het vaakst gezocht, gevolgd door een zwarte sneaker van Chanel. Ook laarzen, hakken en sandalen zijn geliefd. De lijst met de populairste vintage tassen werd de afgelopen jaren gedomineerd door Chanel en Louis Vuitton, maar dit jaar zijn de tassen van Hermès dominant in de top 5. Chanel voert nog steeds de lijst aan (tas met dubbele flap), gevolgd door de Hermès Constance schoudertas, de Kelly Bag, Birkin 25 en op nummer 5 vinden we de Louis Vuitton 2000s Musette.

<em>Zoek jij ook naar vintage tassen zoals de pareltjes van Herm\u00e8s?<\/em>
Zoek jij ook naar vintage tassen zoals de pareltjes van Hermès?

Horloges en sieraden

Tassen zijn de meest populaire vintage categorie, maar de interesse in horloges groeit. Lyft registreerde 358% meer zoekopdrachten het afgelopen jaar. Vooral de horloges uit de jaren 80 en 90 zijn gewild. Goed zoeken dus!

De top 5 ziet er als volgt uit:

1. Rolex Datejust 26 mm
2. Hublot Classic Fusion
3. Rolex Datejust 36 mm
4. Cartier Juste un Clou armband
5. Cartier Love Ring met diamanten

Naast tassen, die nog steeds de meest populaire vintage categorie zijn, groeit de interesse in vintage horloges. Voor een Rolex Datejust uit de 80s betaal je al snel een kleine € 9000.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Fashion

Bella Hadid schittert in Chopard’s Sculpted by Light campagne

Het Zwitserse horloge- en juwelenhuis Chopard heeft een nieuwe campagne gelanceerd met de naam 'Sculpted by Light' met supermodel Bella Hadid

Fashion07.09.2024

Bella Hadid schittert in Chopard’s Sculpted by Light campagne

​Van duurzame kleding tot toiletpapier: we worden groener

Duurzaamheid is iets waar we allemaal mee te maken hebben, in ieder onderdeel van ons leven. Hoewel het een onderwerp is dat nog veel meer aandacht verdient, wordt ons land gelukkig steeds een beetje groener. Dit komt on...

Duurzaamheid17.04.2024

​Van duurzame kleding tot toiletpapier: we worden groener

​Zo verschijn je paasbest aan de ontbijttafel

Het is dit weekend Pasen en dat betekent voor veel mensen dat ze gaan brunchen. Lekker thuis, in een restaurant: het maakt niet uit waar je zit, maar je wil er natuurlijk wel op je paasbest bijzitten. We tippen vijf mani...

Fashion08.04.2023

​Zo verschijn je paasbest aan de ontbijttafel

​Zo maak je zonder te veel moeite je eigen kleding

Elke vriendengroep heeft er wel één: een vriend die een soort levende slogan-bedenker is. Stoot je een biertje om? Dan heeft hij al een hilarische grap bedacht die op een t-shirt niet zou misstaan. Maar ook als je zelf...

Fashion04.10.2021

​Zo maak je zonder te veel moeite je eigen kleding

H&M zet duurzame stap en verstuurt voortaan bestellingen in papieren verpakking

H&M Nederland verstuurt de online bestellingen voortaan in papieren verpakkingen met een FSC-certificering. Daarmee zet de keten een belangrijke stap in het verminderen van plastic afval. Deze nieuwe stap is helemaal in...

Duurzaamheid10.08.2021

H&M zet duurzame stap en verstuurt voortaan bestellingen in papieren verpakking

Wat is de perfecte lingerie voor een eerste date?

We dragen mooie lingerie niet alleen voor anderen om het te zien of uit te trekken, maar natuurlijk vooral voor onszelf. Een bijzonder of comfortabel setje geeft zelfvertrouwen en dat straal je uit. Lingeriemerk Hunkemö...

Lifestyle23.07.2021

Wat is de perfecte lingerie voor een eerste date?

5 herkenbare ondergoed frustraties

Ondergoed dragen we allemaal en meestal is het gewoon functioneel. Dan is het extra fijn als het lekker comfortabel zit. Toch hebben we allemaal weleens te maken gehad met veel te strakke onderbroeken, een net niet goede...

Fashion18.07.2021

5 herkenbare ondergoed frustraties

Unrobe en STËLZ lanceren toffe athleisure collectie

De lancering van het drankje STËLZ vorig jaar kan je bijna niet zijn ontgaan. Inmiddels krijgt het steeds meer bekendheid, mede dankzij Monica Geuze die een van de investeerders is. Nu komt het merk met een toffe athlei...

Fashion01.07.2021

Unrobe en STËLZ lanceren toffe athleisure collectie