Fashion in 2020: de trends, stijliconen en meest verkochte kledingstukken

Fashion in 2020: de trends, stijliconen en meest verkochte kledingstukken

Vorig artikel Volgend artikel

Fashion in 2020. Tja, je zou bijna zeggen dat we alleen joggingbroeken en sneakers hebben gedragen. Gelukkig is dat niet helemaal waar, maar natuurlijk heeft de pandemie wel invloed gehad op wat we dit jaar hebben gedragen en gekocht. Wie had bijvoorbeeld ooit gedacht dat een mondkapje een fashion-item zou worden? Modeplatform Lyst analyseerde de gegevens van 100 miljoen online shoppers. Wat is/was hot in 2020 en welke merken beleefden hun doorbraak?

In 2020 bleven we thuis

Dit jaar hebben we veel meer tijd thuis doorgebracht dan in andere jaren. En we zijn massaal gaan werken vanuit huis. Dat doen we vaak niet in onze beste kleding. Het is dan ook niet gek dat er meer werd gezocht naar bijvoorbeeld joggingbroeken. Lyst zag in april een behoorlijke toename in de vraag naar dit fijne kledingstuk. Zoekopdrachten naar mondkapjes stegen met 502% ten opzichte van vorig jaar. Bovendien werd het een nieuw product voor de meeste webshopeigenaren. Er zijn nu zelfs sweaters te koop met ingebouwd mondkapje, zoals deze van G-Star.

Trends: genderneutraal en tweedehands

In 2020 begint genderneutraliteit een echte plek te veroveren in de mode. Steeds meer merken ontwerpen kledingstukken voor ons allemaal, ongeacht welk geslacht je hebt. Je draagt gewoon waar jij je fijn in voelt. Zo kwam Converse met SHAPES, Van Gils Parfums met een campagne met Geraldine Kemper en ontwierp Beyoncé een genderneutrale lijn voor Ivy Park x Adidas. Deze trend zal zeker doorzetten in 2021. Wat ook hot is: tweedehands kleding, schoenen en accessoires. Vintage als je het een sjieke naam wil geven. We zijn bewuster bezig met fashion. Tweedehands is duurzamer en daar wordt meer naar gezocht.

Stijliconen van 2020

Stijliconen komen en gaan en sommige personen blijven ons inspireren. Dit jaar mag onder andere Harry Styles een groot stijlicoon genoemd worden. De 'Watermelon Sugar'-zanger heeft een op vintage geïnspireerde uitstraling en draagt vaak een parelketting. Leuk weetje: volgens Lyst steeg 24 uur na de release van ‘Golden’ de paginaweergaven voor blauwe en turquoise blazers met 52%, terwijl zoekopdrachten naar gele buckethoeden met 92% omhoog gingen. Wie ook een echte trendsetter was dit jaar: Kate Middleton. De dag nadat Kate begin augustus een mondkapje met bloemenprint droeg, stegen de zoekopdrachten naar de stijl in Groot-Brittannië met 185%. En eigenlijk is elk item dat Kate draagt in no-time uitverkocht.

Hotste artikelen en populairste sneakers

Misschien vind je ze ontzettend UGGly, maar de pantoffels en laarzen van UGG zijn vaak over de digitale toonbank gegaan dit jaar. Zal ongetwijfeld te maken hebben met het thuiswerken (hopen we van harte). Nog een hot item in de categorie 'misschien meer geschikt voor dragen IN huis': de Birkenstock Arizona-sandalen. Hoewel het merk hip is en samenwerkingen heeft met onder andere Valentino, blijft het toch niet het mooiste schoeisel. Sneakers dragen we ook nog steeds graag. In 2020 waren verschillende modellen van de klassieke Air Jordans weer trending, net als de Dunk Low modellen van Nike.

Wil je weten welke items, trends en influencers nog meer hot zijn en waren in 2020? Bekijk hier het complete rapport van Lyst en kijk even naar onderstaand filmpje.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies