Roan is content marketeer bij Red Banana en schrijft voor blogpatformen als Dutchcowboys, Stylecowboys en Travelvalley. Het liefst schrijft hij over toffe gadgets, de nieuwste innovaties of populaire kledingmerken. In zijn vrije tijd sport hij graag en gaat hij graag naar escaperooms.
Wilco van Rooijen, Bela Evers en Ruurd van Wijk hebben in 39 dagen 4.272 kilometer geroeid. Toch wat anders dan die 4 baantjes op een zondagmorgen in het hotelzwembad. Het is niet alleen een enorme afstand en een hele prestatie, maar het is ook de snelste oversteek ooit door een gemengd team van drie. Een wereldrecord nemen ze dus ook mee naar huis. Toch is dit niet waarom ze in eerste instantie de zee opgingen.
Een missie voor bewustwording van de oceaan
Ze hebben weliswaar een wereldrecord in de pocket, toch is dit niet het doel geweest van de expeditie. Het doel van deze onmogelijke reis was om aandacht te vragen voor duurzaam drinkwatergebruik. Zo vertelt expeditieleider Wilco van Rooijen: “We hadden dagelijks slechts acht liter drinkwater per persoon. Dat is zestien keer minder dan het Nederlandse gemiddelde.”
Het klinkt echt verschrikkelijk en het lijkt me dat dat het ook was, maar het doel waarmee ze de zee op zijn gegaan is wel behaald. De expeditieleden hebben, samen met hoofdsponsor GROHE, € 10.000 opgehaald waarmee ‘Aquawareness’ kan worden gestimuleerd in lesprogramma’s. Een prachtig bedrag dat nog steeds kan groeien door een donatie.
Een extreme expeditie en extreem genoten
De leden van de expeditie hebben doorzettingsvermogen en moed getoond, maar ook zeker angsten en magische momenten beleefd. “Je krijgt geen moment rust. Door de golven voelt zelfs je slaaptijd in de kleine cabine als een verblijf in een droogtrommel,” aldus Ruurd.
Ondanks deze barmhartige omstandigheden en soms beangstigende momenten heeft de expeditie ook vol magische momenten gezeten. Ook Christian Götter, leider van Northern Europe & General Manager GROHE Netherlands is trots:” We zijn enorm trots op de recordbrekende prestatie van GROHE Team Ocean. Deze expeditie belichaamt de waarden waar GROHE voor staat: duurzaamheid, innovatie en maatschappelijke verantwoordelijkheid.”
€ 10.000 voor een onderwijsprogramma
De opgehaalde donaties worden gebruikt voor de ontwikkeling van een onderwijsprogramma dat kan worden ingezet voor kinderen, maar ook voor organisaties. Het doel van deze oceaanoversteek was dan ook op een unieke manier het belang van duurzaam watergebruik aan het licht te brengen. En op de kop hebben ze ook nog een wereldrecord binnengehaald. Een beter einde had er niet kunnen zijn.
Verder lezen over Duurzaam
Gadgets12.08.2025
Innovatief en milieuvriendelijk: de opladers van Fairphone zijn razendsnel!
Gadgets02.07.2025
De groei van duurzame elektronica: Fairphone Gen 6 is nu beschikbaar!
Living11.12.2024
Lidl stunt met de traagschuimmatrassen van Livarno
Living09.12.2024
Een vinyl vloer met Hongaarse punt? Hier zijn de voordelen die je niet wilt missen
Duurzaamheid20.06.2024
Dit zijn de voordelen van een thuisbatterij
Lifestyle22.05.2024
Op zoek naar vakmensen? Hierop moet je letten
Duurzaamheid17.04.2024
Van duurzame kleding tot toiletpapier: we worden groener
Duurzaamheid01.06.2023