Peugeot 108, de hippe opvolger van het succesnummer 107

Peugeot 108, de hippe opvolger van het succesnummer 107

Vorig artikel Volgend artikel

Het is al weer even geleden dat we kennis konden maken met de Peugeot 108 in die bekende Franse hoofdstad. Eigenlijk kun je geen betere plek als Parijs vinden voor een stadsauto pur sang want zo worden deze kleinere auto’s in het A-segment genoemd.

Ze zijn ‘klein’, rijden over het algemeen vederlicht en passen moeiteloos in het drukke stadsverkeer. Toch zijn er grote verschillen met eerdere versies en de perceptie die we bij deze kleinere auto’s hebben. Natuurlijk is deze Peugeot groter dan de 107 en kleiner dan een 208 en zo verder, maar klein in 2015 is anders klein dan klein in 1995 en al helemaal als we terug gaan naar de eerste editie.

Peugeot_108_front

Klein betekent nu dat de buitenmaten nog steeds passen bij een stadsauto, maar dat binnenin voldoende ruimte wordt geboden voor vier volwassenen. Natuurlijk rijd je niet super ‘comfortable’ in zo’n stoelbezetting met een 108 naar Zuid-Frankrijk. Daar zijn andere auto’s voor. Maar wel moeiteloos naar je vrienden die een uurtje verder wonen.

Tijdens onze proefrit hadden we een 1 meter 95 lange collega van Peugeot op de achterbank geplaatst om toch maar even te kijken van 'past-dat-nou-wel' of 'past-dat-toch-net-niet'. Aangezien we hem na een proefrit van bijna 3 uur op de Franse buitenwegen rond Parijs nog steeds vrolijk zagen uitstappen kunnen we officieel bevestigen dat de Peugeot 108 ook geschikt is voor de Nederlandse markt want wij behoren blijkbaar tot de langste homo sapiens op aarde. Dat geldt dan overigens wel voor de 108 zonder open dak. Met die cabrio-optie, wat het dak van binnen een flink stukje dikker maakt, is de hoogte voor lange slummels achterin net niet meer voldoende.

Peugeot_108_zijkant
Peugeot_108_neus
Peugeot_108_dak

Peugeot bouwt steeds meer moderne auto’s. Onder de motorkap werkt het nauw samen met Toyota die mede verantwoordelijk de nieuwe 1.0 e-VTi motor. Maar heel duidelijk is dat ze in Frankrijk ook binnenin de auto willen innoveren. Misschien is hiervan het beste voorbeeld wel de nieuwe Peugeot 308 wiens interieur duidelijk vernieuwend is.

Peugeot biedt je de optie om je smartphone te koppelen waarbij het scherm in de auto het beeld van je smartphone overneemt. Veel van het gebruik hangt daarmee af van de kwaliteit van je smartphone en of deze wel rap genoeg is om op een rotonde bijtijds de juiste afslag op het beeldscherm te toveren. Bij iets oudere smartphones kan dat zeker nog wel eens een probleempje geven. Google Maps is een prima navigatiesysteem maar functioneert duidelijk trager als er nog een conversieslag van Peugeot overheen moet.

Peugeot_108_kasteel

De optie die deze kleinste Peugeot wat extra cachet geeft is toch het ‘open dak’ en eigenlijk moet je als je budget het toelaat die optie er maar altijd bij nemen. Je krijgt er echt een andere auto door, iets dat onze collega van Peugeot inspireerde om de juiste houding zoals we die kennen van 'Le directeur du Tour de France - Christian Prudhomme' aan te nemen. Hoezo een vrouwenauto?

Peugeot_108_open_dak

Motor en uitvoering

Er zit wel behoorlijk wat verschil in de motorisaties van de Peugeot 108 waarbij de ‘zwaardere’ 1.2 liter met 84 pk nogal een stukkie prettiger rijdt dan de 1.0 liter driecilinder met 63 pk. Misschien is dat ook het breekpunt. Wie dagelijks wat langere afstanden moet rijden heeft duidelijk ‘meer over’ met de 1.2 liter. Wie de Peugeot 108 puur als stadsauto gaat gebruiken, zal meer dan tevreden zijn met 1.0 uitvoering.

Deze 1.0 liter uitvoering luistert eigenlijk alleen maar als je echt meer gas geeft, anders kiest het eigenwijze hippe karretje voor z’n eigen acceleratie en dat is niet bijster rap. Daar staat dan wel een verbruik van 1 op 21 tegenover volgens de fabriek.

Veiligheid

De compacte Peugeot 108 biedt daarnaast een aantal technische innovaties die het rijden vooral een stuk veiliger maken. Zo waarschuwt het Lane Departure Warning System wanneer je per ongeluk de rijstrookmarkering op de weg overschrijdt en verminderd het noodremsysteem Active City Brake in de stad de kans op een kop-staartbotsing. Wie moeite heeft met parkeren kan kiezen voor een achteruitrijcamera.

108_fashionistas

Fashionistas

Peugeot brengt de 108 in zeven thema’s die in vier verschillende uitvoeringen te krijgen zijn plus sinds enkele maanden een speciale Roland Garros editie voor als dit echt de auto is om mee naar de tennisbaan te rijden. Al die thema’s wordt dus nog een hele klus voor de echte fashionita’s, want combineert jouw uitvoering van je 108 straks nog wel met de inhoud van je klerenkast? Het zou toch geweldig zijn als je auto zich kan aanpassen aan jouw kledingstijl.

Bij al die thema’s en uitvoeringen blijft het niet alleen. Peugeot biedt je ook nog de mogelijkheid te kiezen voor allerlei verschillende stickers-sets om je interieur nog verder te pimpen tot en met een gestyled vloertapijt.

Peugeot-108-Roland-Garros
Peugeot 108 Roland Garros
Peugeot-108-Roland-Garros-label

Hoe Peugeot z’n auto’s positioneert is altijd boeiend. Deze 108 lijkt zich in alles vooral te richten op de dames . Dat wil Peugeot ook heel erg graag. Toch is voor veel jonge gezinnen die niet persé dagelijks een limousine voor de deur nodig hebben en voor hun karretje ook niet als te veel willen betalen de Peugeot 108 een prima keuze. Blijft over een categorie van mannen die zelf maar moeten uitleggen waarom ze voor zo’n klein trendy gekleurd karretje hebben gekozen.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies