Gebruikservaring Sharp Aquos Quattron

Vorig artikel Volgend artikel
Gebruikservaring Sharp Aquos Quattron

Toen ik de vraag kreeg of ik een review wilde maken van een LCD TV scherm moest eens goed bedenken hoe ik dat zou aanpakken. Gewoon opstellen in een omgeving waar je een TV gebruikt ligt het meeste voor de hand, maar hoe beschrijf je nu hoe het beeld eruit ziet? En hoe test je zonder allerlei meetinstrumenten of de kleuren, waar deze test in eerste instantie voor bedoeld was, wel kloppen? Dat vond ik best lastig omdat het nauwelijks qua beelden te vertellen valt en met alleen worden misschien gauw negatief over komt, terwijl dit misschien helemaal zo hoeft te zijn.

Introductie

Toch wilde ik de uitdaging aangaan en ik wilde ook eens kijken hoe deze Quattron omgaat met ongecomprimeerde beelden.

Nadat het 46 inch scherm uit de doos was gehaald, moesten we hem even op z'n achterkant moesten leggen om de glazen voet eronder te schroeven. Het leek het een enorme iPad omdat scherm aan de voorkant helemaal glad is. De zwarte rand loopt uiteindelijke over in LCD. Op zich is de vergelijking met een iPad niet eens zo heel raar. Sharp is namelijk één van de grootste LCD fabrikanten die voor partijen als Nokia en Apple, schermen maakt. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat er ook een Sharp LCD in de iPad zit.

Professionele opstelling

Nadat het gevaarte op z'n plaats stond, sloot ik hem aan op het montage systeem waar ik mee werk. Via de uitgang van het Autodesk Smoke videomontage systeem gaat er vanuit de SDI uitgang een kabel naar een DVIramp die zorgt dat ongecomprimeerde Full HD signaal via een HDMI kabel het scherm in gaat. Het leverde een helder beeld op maar ik constateerde dat het scherm wel moeite had met het volgen van, met name m'n (gele) muis.

Pixels

Als ik mijn muis van links naar rechts over het scherm bewoog dan kwam de Quattron er achteraan hobbelen. Iets wat we me bij m'n standaard LCD scherm nog niet eerder was opgevallen. Ondanks dat deze opstelling niet een gebruikelijke is, was het wel goed om te zien dat in een professionele opstelling de Quattron qua scherpte het prima deed. De beelden waar geel in zat leverde het resultaat op wat te verwachten was. Het geel was inderdaad meer aanwezig maar dat ging wel ten koste van het groen. Dit resulteerd er in dat alle beelden blauwer over kwam. Echt professioneel kleurcorrigeren met dit scherm zou ik niet aandurven. Maar dat is ook niet zo gek, het is meer een high-en consumenten model ipv een professioneel scherm.

Specificaties

Omdat dit een consumenten TV is besloot ik om hem maar mee naar huis te nemen. Eens kijken hoe het model zich in de omgeving gedraagt waarvoor hij gemaakt is. Nu hebben wij zelf een 32 inch LCD dus toen deze tijdelijk plaats moest maken voor 46 inch was dat wel even schrikken. Omdat het scherm zo glad is heb je er ineens een spiegel bij, dit kan handig zijn maar het is wel even wennen.

Qua ontwerp is de AQUOS LED LCD TV zeer stijlvol, hij is plat, heeft een mooie, stevige glazen voet en heeft een veelheid aan mogelijkheden. Ik heb ze niet allemaal kunnen proberen maar ik noem er een paar op.

Ten eerste is het een Full HD (1920x1080) 100Hz TV. Naast een Analoge Tuner zit er ook een DVB-T/C tuner voor zowel SD als HD (MPEG-2 & MPEG-4/H.264) in, verder nog 4 HDMI-ingangen, een USB-poort voor weergave van foto’s of het afspelen van muziekbestanden, 1 SCART-aansluiting, Ethernet aansluiting, een componenten (YUV)en een RS232-ingang en is voorzien van CI+ slot. Als dat nog niet genoeg is, zit er ook nog een digitale audio versterker voor Surround Sound en Dolby Digital Plus. Tot slot, een Time shift functie. Via een externe harde schijf kan men via de USB verbinding vanuit het toestel iets opnemen.

Achterkant

Huiskamer opstelling

Huiskamer-opstelling

Als men op de menu knop drukt dan verschijnen menu's boven en rechts in beeld waardoor er altijd een TV signaal zichtbaar blijft. Menu's ogen vriendelijk en zijn intuïtief. Nadat ik alle instellingen terug had gezet na fabrieksinstelling ging ik op zoek naar een HD signaal, Nederland 1 was snel gevonden. Hoewel mijn 32 inch Bravia scherm ook Full HD aan kan, ziet Full HD op een 46 inch er toch een stuk beter uit, in de zin van dat je meer detail ziet omdat het oppervlakte groter is.

Een van de zaken die me dankzij de Quattron op is gevallen is dat TV vormgevers veel blauw gebruiken, echter als er dan een beetje geel in zit dan spat dit wel van het scherm af. Omdat het scherm een mooie strakke voorkant heeft zitten er geen nare randjes. Hoewel het beeld wat minder helder is nagelang de kijkhoek groter is lijkt me meer dan logisch. Omdat wij witte gordijnen hebben waar s' avonds de zon fijn op scheen tijdens de test, was het lastig kijken als je niet recht voor het beeld zit. Dat valt bij een kleiner toestel zonder mooie glimmende voorkant minder op.

Het geluid van de Quattron is dik in orde, daar kan ik eigenlijk heel kort over zijn. Het gesproken woord is helder en met muziek zit er genoeg dynamic in om een prettig geluid te hebben.

Kijkhoek

Dan de kleur geel. Zoals al eerder heb aangegeven, wanneer er geel ik het beeld aanwezig is dan is het echt een verbetering ten opzichte van TV's zonder geel, echter moet ik wel constateren dat deze techniek ook een nadeel met zich mee brengt. Doordat er op dezelfde ruimte nu opeens 4 LED's geplaatst worden ipv 3 lijkt het erop dat de groene kleur hier het slachtoffer van geworden is waardoor alles (ik heb het al eerder gezegd) wat kouder uitziet. Iets wat ik persoonlijk niet zo prettig vind maar dat kan per persoon anders zijn.

Conclusie

Voet

Wat betreft de conclusie kan ik eigenlijk redelijk kort zijn. De LCD van Sharp is zeer een compleet toestel. Als Sharp het voor elkaar krijgt om een betere balans te krijgen tussen het geel en de andere kleuren dan kan de Quattron techniek echt wel iets worden waar men in de toekomst veel plezier van kan hebben.

De vormgeving van dit toestel is elegant, geluid is helder en hoewel ik niet alles heb kunnen proberen was het een prettige kennismaking van deze Sharp.

Jöran Maaswinkel

Jöran Maaswinkel is cameraman/editor/regisseur en freelance fotograaf. Meestal is hij achter de schermen te vinden om andere beter in de spotlights te...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies