Lifestyle15.07.2014

DR. Martens opent store in Amsterdam!


dr-martens-opent-store-in-amsterdam.jpg
dr-martens-opent-store-in-amsterdam.jpg

3 juli 2014 opende Dr. Martens de eerste winkel van de Benelux in Amsterdam. Op de Kalverstraat 158 hebben zij een prachtig pand waar de rijke geschiedenis van het merk tot leven komt. In de boetiek is de volledige collectie van Dr. Martens te koop. De boetiek komt voort uit de sterke groei van het Britse merk dat een revival kent. 

De shop is ingericht volgens het retailconcept dat Dr. Martens ontwikkelde voor zijn stores wereldwijd, met authentieke houten vloeren, bakstenen muren en een zwart plafond. Het concept wordt afgemaakt met lederen sofa’s in de klassieke Dr. Martens Oxblood tint (dieprood). Om de beleving compleet te maken, kun je als klant zelf kiezen welke muziek je wilt luisteren door je favoriete nummer te selecteren op de vintage jukebox. Ook zal er een fotohokje geplaatst worden. De illustraties op de muur zijn gemaakt door Chaotic Bastards.

dr-martens-jukebox

In de store ontdekken klanten de complete collectie van Dr. Martens: van de klassieke en hedendaagse schoenen, voor mannen, vrouwen en kids, tot de kleding- en accessoirelijn. De “Made in England” zone heeft de producten staan die gemaakt zijn in de authentieke fabriek van Dr.Martens in Northamptonshire (Verenigd Koninkrijk). Dit is de plek waar oorspronkelijk alle Dr.Martens schoenen geproduceerd werden.

Wie is Dr. Martens?
In de 54 jaar dat het merk bestaat zijn de schoenen en laarzen onveranderd gebleven. De originele modellen zijn nog steeds eenvoudig, kleurrijk, functioneel en stijlvol. De Dr. Martens laars is ontworpen door Dr. Klaus Maertens, een Duitse uitvinder die een schoen ontwikkelde om zijn gebroken voet extra steun en comfort te geven. Daarom rustte hij zijn ontwerp uit met een bijzondere zool met luchtkussentjes. Op zoek naar een fabrikant kwam Maertens in contact met een Brits laarzenfabrikant, R Griggs and Co.

dr-martens-schoen1

R Griggs en Co besluit de werkmanlaars te produceren en geeft de laars de verengelste naam van zijn uitvinder: Dr. Martens. De allereerste laars rolt van de band op 1 april 1960.

Doordat hij in vergelijking met zijn concurrenten van die tijd veel comfortabeler, duurzamer en lichter is, doet de laars snel zijn intrede bij werklui. In het begin maken de Dr. Martens schoenen deel uit van het uniform van postbodes en arbeiders maar al snel komen ze van de werkvloer bij jeugdculturen terecht. Eerst worden ze geadopteerd door Skinheads en vervolgens door andere subculturen die de schoenen een eigen draai geven. Door de jaren heen wordt de laars een echte legende.

Dr-martens-sfeerbeeld

The “made in England” collectie wordt nog steeds gemaakt in de Cobbs Lane fabriek in Wollaston (Groot-Brittannië). Het is het thuis van de originele Dr. Martens laars waar een hecht team van mensen, geschoold in de traditionele ambacht de schoenen maakt. Dit dankzij het unieke proces ontwikkeld door Dr. Martens. Het productieproces is door de tijd heen geperfectioneerd maar de basis is hetzelfde gebleven. 

Verder lezen over Fashion

Vans en Sterling Ruby brengen kunst en design samen in nieuwe OTW-samenwerking

Sommige samenwerkingen voelen logisch nog voordat je de eerste beelden ziet. De samenwerking tussen OTW by Vans en S.R. STUDIO. LA. CA. is daar een goed voorbeeld van. Twee werelden waarin cultuur, experiment en vakmanschap centraal staan, komen samen in een collectie die draait om vorm, comfort en artistieke expressie. Geen vluchtige hype, maar een release die laat zien waar beide namen voor staan.

Fashion17.12.2025

Vans en Sterling Ruby brengen kunst en design samen in nieuwe OTW-samenwerking

Swatch lanceert kleurrijke collectie geïnspireerd op de jaren ‘80 en ‘90!

Swatch, het Zwitserse horlogemerk dat begin jaren 80 werd gelanceerd en bekendstaat om zijn betaalbare horloges heeft een nieuwe collectie gelanceerd. De NEON-collectie, geïnspireerd op de jaren ‘80 en ‘90 is ontzettend kleurrijk en retro. Dat is natuurlijk niet gek, want in deze jaren waren neon- en andere fluoriscerende kleuren helemaal in. In dit blog vertellen we je er alles over!

Fashion15.12.2025

Swatch lanceert kleurrijke collectie geïnspireerd op de jaren ‘80 en ‘90!

Frédérique Constant verrast met een elegante en vernieuwde Moneta Moonphase

Er zijn horloges die meteen je aandacht trekken zonder er moeite voor te doen. Ze hebben iets onverwachts, iets dat je pas ziet wanneer je langer kijkt. De Classics Moneta Moonphase van Frédérique Constant valt precies in die categorie. Het ontwerp speelt met licht en schaduw, met klassieke Genève-elementen en subtiele vernieuwing. Het voelt vertrouwd, maar toch net gedurfd genoeg om op te vallen.

Fashion08.12.2025

Frédérique Constant verrast met een elegante en vernieuwde Moneta Moonphase

FREITAG lanceert Lucky Trucking Charms: kleine accessoires met een groot verhaal

FREITAG introduceert de Lucky Trucking Charms: kleine, stevige accessoires gemaakt van reststukken vrachtwagenzeil die anders zouden worden weggegooid. De vier modellen, AUTOBAHN, DOBBELSTENEN, FACE en MINI MESSENGER verwijzen speels naar de truckercultuur en geven tassen, sleutels of zelfs een kerstboom een uniek en kleurrijk accent. Elk charm is volledig uniek, duurzaam geproduceerd en past naadloos binnen de herkenbare FREITAG-stijl van creatief hergebruik. Vanaf 5 november 2025 zijn de Lucky Trucking Charms verkrijgbaar in alle FREITAG-stores, geselecteerde winkels en online.

Fashion27.11.2025

FREITAG lanceert Lucky Trucking Charms: kleine accessoires met een groot verhaal

Sexy de feestdagen in: ondergoed dat kerst nog warmer maakt

Dit artikel laat zien waarom ondergoed het perfecte kerstcadeau is voor hem, haar en koppels. Van een Sexy Santa slipdress en donkergroene lingerieset tot humoristische boxers en subtiele trunks. Je krijgt 6 concrete cadeautips die december warmer, persoonlijker en net iets spannender maken.

Fashion25.11.2025

Sexy de feestdagen in: ondergoed dat kerst nog warmer maakt

Central Cee en G-SHOCK brengen samen een iconische collab uit

G-SHOCK en Central Cee hebben de handen opnieuw ineengeslagen voor een collab, dit keer met een extra laag dankzij zijn eigen streetwearlabel Syna. De limited edition bouwt verder op de klassieke 6900-serie en legt de nadruk op beweging, identiteit en persoonlijke historie. De collab brengt de herkenbare robuuste G-SHOCK vorm samen met de stijl en de symboliek die Central Cee in zijn werk meeneemt.

Fashion24.11.2025

Central Cee en G-SHOCK brengen samen een iconische collab uit

Vans introduceert een feestelijke collectie vol creativiteit

Met de feestdagen in zicht presenteert Vans met Meet The Vans, een nieuwe collectie en campagne die draait om warmte, samenzijn en creatieve vrijheid. Het merk brengt drie generaties Vans-liefhebbers samen en laat zien hoe het Off The Wall-gevoel al decennialang een vaste waarde is binnen mode, skatecultuur, muziek en kunst. Het resultaat voelt als een familiemoment, één waarin iedereen zijn eigen verhaal meebrengt, maar toch onderdeel is van hetzelfde geheel.

Fashion23.11.2025

Vans introduceert een feestelijke collectie vol creativiteit

Burgundy is terug: KAAI laat zien hoe je deze kleur dit najaar draagt

Burgundy is ook dit najaar weer erg populair in de modewereld. De diepe wijnrode tint domineert het straatbeeld, de catwalks en de garderobes van vrouwen. Het is een kleur die luxe en warmte uitstraalt, die overal bij past. Ook het tassenmerk KAAI gaat mee met de trend en ontwerpt verschillende soorten tassen voor deze herfst in, hoe kan het ook anders, Burgundy.

Fashion19.11.2025

Burgundy is terug: KAAI laat zien hoe je deze kleur dit najaar draagt