Hybride rijden wordt eindelijk stijlvol

Vorig artikel Volgend artikel
Hybride rijden wordt eindelijk stijlvol

Het idee achter hybride auto's is goed. Minder uitstoot, goedkoper rijden, kortom we profiteren allemaal. Behalve dat de hybrides tot nu toe het straatbeeld nou niet bepaald opvrolijkte.

Wees eerlijk, je maakt een statement met je Prius, maar het is niet het statement dat je wilt maken. Gelukkig presenteren de mensen van Capstone Microturbines de CMT-380, voor het eerst te zien deze week op de Los Angeles Auto Show. De CMT-380 heeft twee grote pluspunten. Het eerste zit hem in de naam van de maker: microturbine.

Dit is geen normaal aangedreven wagen met wat batterijen naast een schone, maar nog altijd traditionele, motor. De auto wordt aangedreven door batterijen aangevuld met een op bio-diesel draaiende microturbine met ultralage uitstoot. Ofwel, een milieuvriendelijk jet-engine onder je motorkap. Now we're talking. Het ding kan 96.000 toeren maken en levert zo'n 30kW. Dat lijkt wellicht niet veel, maar van 0-100 in 3,9 seconde en een top van een goede 240km/u? Dat lijkt ons ok. En je haalt ongeveer 800 km met een volle tank, of liever volle lading.

En dan het tweede geheim: de designer. Dat is namelijk Richard Hilleman, Chief Creative Director van Electronic Arts. Precies, de makers van onder andere de Need for Speed-reeks. En dat zie je terug. Van de tekentafel direct naar de productiehal. Een goed geslaagde stap. Nu maar hopen dat de Amerikanen deze week voldoende interesse tonen. Pas dan, worden er meer gebouwd dan dit enige exemplaar.

Overig nieuws van de LA Auto Show: De komst van de Fisker Karma, ook al zo'n fraai geslaagd ontwerp van een milieuvriendelijke wagen, wordt helaas vanwege de economische situatie uitgesteld. Deze hybride blijft dus nog even op ons verlanglijstje staan. Sowieso trouwens heel wat interessante hybride-modellen op de show te zien. Gelukkig snappen veel automerken dat duurzaam en design wel degelijk hand in hand kan gaan.

Erik van de Nadort

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies