Hoe ontwerp je een HTC? Interview met creative director Daniel Hundt

Vorig artikel Volgend artikel

Je hebt hem dagelijks veelvuldig in je hand, en waarschijnlijk altijd op zak: je smartphone. We kunnen een leven zonder nauwelijks meer voorstellen. Hoewel er veel geschreven wordt over de technische functionaliteit en prestaties is er relatief weinig aandacht voor het design van telefoons. Daarom greep StyleCowboys de kans om af te spreken met Daniel Hundt, creative director van One & Co, verantwoordelijk voor het ontwerp van vele HTC-telefoons inclusief de huidige topmodellen in de One-serie. Voor een technische review verwijzen we je graag naar MobileCowboys, wij spraken met Daniel puur over het design van de toestellen.

Hoe ontwerp je een HTC? Interview met creative director Daniel Hundt

Hoe start het ontwerp van een telefoon?
DH: Je kijkt vooral veel om je heen en praat met gebruikers. We reizen over de hele wereld om inspiratie op te doen in verschillende culturen. Drie sectoren die grote invloed hebben zijn fashion, architectuur en de automotive-branche. Die bepalen in grote lijnen hoe de wereld eruit ziet in de toekomst. Daar kijken we dus naar voor inspiratie. Daarnaast: het voordeel van een telefoon ontwerpen is dat je hem zelf ook dagelijks gebruikt. Alles wat ik ermee zou willen doen en hoe ik vind dat een toestel eruit moet zien, kan ik inbrengen in het ontwerptraject.

En dan is het gewoon tekenen, schaven, tekenen, schaven, overleggen met de technische afdeling en weer verder tekenen. Je start met een vrij extreem ontwerp en moet dan concessies doen tot het allemaal bij elkaar past. Dat bedoel ik positief: concessies kunnen heel klein zijn en maken dan het verschil tussen een telefoon die niet verkoopt of een topmodel.

Over extreme ontwerpen gesproken: waarom zien we zo weinig concepten; iets wat in de auto-branche heel gebruikelijk is?
DH: We maken ze wel degelijk en laten ze ook zien aan de buitenwereld. De ontwikkeling gaat echter zo snel dat concept-modellen vrij snel al dan niet aangepast op de markt komen. Neem de HTC Legend met zijn gebogen onderkant, ook wel de ‘kin’ geheten. Een erg opvallend model dat echt als concept was uitgedacht. De reacties waren zo lovend dat hij een paar maanden later al in de winkel lag. Een gemiddeld designtraject duurt ongeveer een jaar.

Wat zijn onderscheidende factoren voor een HTC?
DH: Onze design-filosofie is gestoeld op drie elementen: Simplicity, Crafted en Human. De eerste gaat in op het gebruiksgemak. Een telefoon is een verbinding tussen jou en je content en contacten. Daar willen we niet tussen komen, dus moet het ontwerp en de techniek op dat moment eigenlijk zo onopvallend mogelijk zijn.

Het tweede slaat op de kwaliteit van het apparaat. De gebruikte materialen, de constructie, de details. Het moet goed voelen; echt voelen als een HTC. Hiervoor halen we onze inspiratie uit horlogemakers, schoenontwerpers en bijvoorbeeld die vrij weinige kleermakers die het perfecte pak kunnen maken.

Human ten slotte duidt op de verpersoonlijking van het toestel. We willen het personality meegeven. Het moet natuurlijk ogen en haast een emotionele band leggen met de gebruiker. Dit is in de One-serie goed terug te zien in de gebogen lijn van de body. Hij valt als het ware langs je gezicht, waardoor je een heel natuurlijk lijnenspel krijgt. Daarnaast willen we een eerlijk toestel maken. Pigmenten in onze materialen zitten er in omdat ze daar van nature horen. We verven het er achteraf niet op om het mooier te laten zijn.

Wat is de grootste uitdaging in design?
DH: Vooruit kijken. Het is vrij makkelijk om een toestel te maken dat de huidige generatie aanspreekt, maar een designer moet verder kijken. Altijd op zoek zijn naar nieuwe materialen, nieuwe vormen, nieuwe lijnen. Dat is bijvoorbeeld terug te zien in de One S, met zijn keramische body. Dankzij Micro Arc Oxidation wordt de behuizing behandeld waardoor het een structuur krijgt die vier keer harder is dan roestvrij staal. NASA gebruikt het in satellieten, wij in onze telefoons. De gebruikerservaring is geweldig. Dat is de grote uitdaging: gebruikers telkens weer verrassen en de ultieme harmonie vinden tussen fun en functionaliteit. Met de One-serie zijn we daar wat mij betreft zeker in geslaagd.

In dat laatste kunnen Daniel gelijk geven. We mochten even spelen met de modellen en de look&feel is heel fris en erg aantrekkelijk. Hoewel het scherm gewoon recht is, wordt een soort optisch bedrog gecreëerd met de gebogen body. Hierdoor lijkt het toestel een natuurlijke curve te hebben. Daardoor ligt hij ondanks het indrukwekkend grote scherm prettig in de hand en lijkt hij fraai langs je gezicht te vallen als je belt. Technisch zijn de toestellen prima in orde, zoals Ron al schreef, en ook qua design mogen deze smartphones gezien worden.

02-one-s-profile
 
01-one-s-unibody
Erik van de Nadort

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies