Alfa Romeo 4C Spider, extreme supercar zonder kapsones

Alfa Romeo 4C Spider, extreme supercar zonder kapsones

Vorig artikel Volgend artikel

Het is gewaagd om de nieuwe Alfa Romeo 4C Spider te omschrijven als een ‘supercar zonder kapsones’, en dat met een design waar iedere autobouwer waarschijnlijk jaloers op wordt en waarbij al het overbodige is achterwege gelaten. Nog geen 1.000 kg, van 0 naar 100 in 4,5 seconden en met een topsnelheid van 257 km/u.

Wie deze 4C Spider voor de eerste keer ziet, wordt acuut verliefd op z'n uiterlijk, wie er mee gaat rijden krijgt een ander acuut probleem. Deze open tweezitter, waar een handtas al teveel bagage is, is zo intuïtief maar ook zo gevaarlijk. Als je hem ziet wil je eigenlijk nog maar één ding, en dat is rijden met deze supercar en luisteren wat hij te vertellen heeft, want een 4C is van de buitencategorie.

De Alfa Romeo 4C Spider, en dat geldt ook voor de eerder gelanceerde ‘gewone 4C’, is extreem in veel opzichten. Dankzij een lichtgewicht en van koolstofvezel gefabriceerde SMC (Sheet Molded Compound) heeft de 4C slechts een gewicht van 974 kg. Dit in combinatie met de haarfijn afgestelde en krachtige 1.750 liter viercilinder turbomotor met een automatische versnellingsbak, goed voor 237 pk onder de motorkap zorgt ervoor dat de Alfa Romeo 4C in staat is om hoge prestaties te leveren.

Alfa_4C_spider_red_2
Alfa_4C_spider_red_4
Alfa_4C_spider_red_7
Alfa_4C_spider_red_9
alfa4cspider_achterkant

Puur in alle opzichten

Het fraaie uiterlijk laat weinig aan de verbeelding over. Alles lijkt te kloppen aan deze 4C Spider. Van de gestileerde neus die nog steeds zo overduidelijk Alfa Romeo is tot aan de fraaie achterkant die de 4C breder doet lijken. Het is ook een achterkant die je uitnodigt om naast de auto te komen rijden. Hij wil gezien worden, al moet je wel over de nodige pk's beschikken om hem bij te houden. Op de snelweg is het puur genieten, de wagen sprint, mede dankzij de zestrapsautomaat met dubbele koppeling eigenlijk uit iedere snelheid naar voren zolang je er maar voor zorgt altijd hoog in de toeren te rijden. Hij brult, accelereert en drukt zich op het wegdek. Geen spoilers of andere snufjes, nee, puur in alle opzichten.

Dat pure komt helemaal tot zijn recht als we op volle snelheid onze rondjes rijden op het circuit van Balocco, de proofing ground van o.a. Alfa Romeo, Fiat en Maserati. Daar op volle snelheid, met het stuur altijd vast, flippers en remmen die je vanuit de hoge snelheden veilig de volgende bocht insturen merk je pas echt wat de classificatie 'supercar' betekent. Wie deze auto koopt heeft zelf wel kapsones, vooral als je een ‘gele’ of ‘rode’ durft te bestellen, maar wordt pas een kerel als hij ermee het racecircuit op gaat. Dat niet doen is zo zonde, je moet echt leren ervaren waartoe deze auto werkelijk in staat is en daar kom je niet achter als je alleen op de openbare weg blijft rijden.

4V1C3842
EG1C4675
AM3Z0044plug in
EG1C4646

Het echte autorijden

De ultralichte 4C heeft zoveel vermogen op z'n achterwielen dat het raadzaam is deze auto eerst heel goed te leren kennen voordat je er letterlijk fratsen mee wil uithalen. Voorbij dit punt is het puur genieten, zelfs als je op volle snelheid richting een chicane rijdt en heel laat in de remmen gaat, luistert de 4C zo nauwkeurig waardoor je direct een gevoel van veiligheid krijgt.

Eenmaal uit de bocht merk je pas als je de gaspedaal weer vol indrukt wat de gewichtsverhouding in deze auto betekent. Hij stuurt licht en lijkt bijna op te stijgen van de weg is maar zodra de druk op het wegdek terug is heb je weer de maximale controle. Voelen, luisteren en met verstand naar de volgende bocht waar het weer net zo leuk is als de vorige. Echt uitbreken doet hij niet, al kun je natuurlijk als je dit wilt iedere auto dwars krijgen en als je het echt te gek maakt hem in de grindbak parkeren.

De Alfa Romeo 4C kent twee uitrusting niveaus die wel belangrijk zijn voor iedere koper en veel afhangen van jouw rijstijl. Tijdens onze proefritjes in Noord-Italië reden we naast een ‘full-option’ rode versie ook even met een witte 4C Spider zonder onder andere het optionele sportonderstel. Deze wagen reed niet alleen wat comfortabeler maar stuurde ook wat prettiger, wat zeker bij langere ritten een onderwerp is. Hiermee lijkt dit uitrustingsniveau een betere keuze als je voornamelijk lekker wil toeren over mooie bochtige en golvende wegen of zoals hier langs de Italiaanse meren.

Alfa_4C_spider_white_3

Launch Control

De Alfa 4C spider is net als de 'gewone' 4C uitgerust met Launch Control. De werking is simpel en wordt geactiveerd door gelijktijdig rempedaal en gaspedaal volledig in te drukken en daarna de linker schakelflipper aan het stuur in te drukken. Het feestje begint als je daarna de rempedaal los laat en het systeem er voor zorgt tractie en vermogen zo op elkaar af te stemmen dat je een maximale acceleratie krijgt.

Alfa_4C_spider_red_8

Het Spider gevoel

Spiders zijn andere auto's en geven je veel meer een gevoel van vrijheid. Bij de 4C kost het een klein minuutje om er echt een spider van te maken. Het dakje is met een paar simpele handelingen te verwijderen waarna het heerlijk cruisen is langs het Lago Maggiore in Italië, niet te veel wind, ramen omlaag en luisteren naar het droge gerochel van de uitlaat.

In de smalle straatjes krijg je volop aandacht, hoezo kapsones? Eenmaal op de snelweg neemt het lawaai wel heel fors toe en helemaal als we even boven de 200 rijden maar ook dat hoort bij een cabrio. Het uiterlijk van de Alfa Romeo 4C Spider is aanstekelijk, mensen gluren naar binnen en maken foto's, als berijder krijg je daardoor echt geen kapsones, of toch..

Het is wel duidelijk, een Alfa Romeo 4C en zeker deze Spider-uitvoering is uniek in zijn soort en creëert z'n eigen categorie. Alfa Romeo wilde het pure autorijden terug brengen naar de liefhebbers van dit roemruchte Italiaanse merk en is daar met vlag en wimpel in geslaagd. Bedenk het maar, een auto te ontwerpen op basis van de Alfa Romeo 33 Stradale uit 1966, door velen gezien als één van de mooiste sportwagens aller tijden, met uitzonderlijk prestaties die ook nog eens relatief zuinig en schoon is in een tijd dat veel merken juist kiezen voor een eerder behoudend design en op safe gaan.

Alfa_4C_spider_red_6
Alfa_4C_spider_red_9
Alfa_4C_spider_red_10

Kleur

Alfa brengt de Alfa 4C Spider naar Nederland in zeven verschillende exterieurkleuren waaronder Rosso Alfa, Nero, Bianco, Grigio Basalto, Rosso Competizione en Bianco Madreperla en onze eigen favoriet, het nieuwe Giallo (geel). Vooral die laatste kleur gaan we hopelijk wat vaker zien en maakt deze 4C Spider nog fraaier. Koop je een 'gewone' 4C dan gaat bij ons op de redactie de voorkeur uit naar het Rosso Alfa.

Om je 4C nog verder te stylen biedt Alfa Romeo je genoeg opties om de auto zo samen te stellen dat deze matcht met jouw lifestyle en persoonlijkheid. Zo zijn er zes combinaties voor het interieur waaronder bijna vanzelfsprekend zwart leer met rode of gele stiksels en kun je de remklauwen in rood, geel of zwart bestellen. Standaard wordt de auto geleverd met cruise control, parkeersensoren achter, een leren opbergtas voor tussen de stoelen en een stoffen dak. Op de planning staan verder nog een hardtop met een van carbon gemaakt dak en een op de 4C Spider gebaseerd Akrapovic uitlaatsysteem.

De nieuwe Alfa Romeo 4C Spider staat aan het einde van het jaar bij de Alfa Romeo dealer met een prijs vanaf 81.550 euro is nu al te bestellen. Inmiddels hebben dat al bijna 2.500 liefhebbers gedaan.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en online-marketeer. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies