​De nieuwe Alfa Romeo Giulia, 100% Italiaans en bloedsnel

​De nieuwe Alfa Romeo Giulia, 100% Italiaans en bloedsnel

Quadrifoglio Verde, 510 Pk, 0 naar 100 km/u in 3.9 seconden

Vorig artikel Volgend artikel

Op de dag dat Alfa Romeo haar 105e verjaardag vierde (24 juni 2015), werd ook meteen de nieuwe Alfa Romeo Giulia gepresenteerd. Het trotse Italiaanse automerk presenteerde de nieuwe Giulia in stijl met aanwezigheid van Andrea Bocelli en grootheden uit de Italiaanse auto-industrie. Dit alles gebeurde in het gerenoveerde Alfa Romeo Museum in Arese, een ware tempel voor Alfisten en autoliefhebbers.

In dat beeld past ook deze Alfa Romeo Giulia, want de wagen heeft zo’n beetje alles wat je terug kunt vinden in het DNA van het Italiaanse merk. Alfa Romeo is heel dicht bij zichzelf gebleven en is er in geslaagd de nieuwe Giulia met heel veel gevoel en passie te ontwerpen. Daarbij is op alle fronten heel goed gekeken naar wat Alfa Romeo groot heeft gemaakt. Volgens Harold Wester, CEO van Alfa Romeo (en Maserati) bevat de Alfa Romeo Giulia de drie ‘typische kenmerken’ van Italiaans design: gevoel voor verhouding, eenvoud en kwaliteit van afwerking. Het puntje van eenvoud moet wel anders vertaald worden, want de auto is één brok pure emotie en straalt ongekend veel kracht uit.

Dit komt vooral omdat voor de lancering is gekozen voor een ‘top-of-the-range’ Quadrifoglio-uitvoering met meer dan opvallende prestaties. De 3-liter biturbo 6-cylinder motor die is ontwikkeld door ingenieurs afkomstig van Ferrari, levert 510 Pk en sprint van 0 naar 100 km/u in 3.9 seconden. De gewichtsverdeling is 50/50 verdeeld over beide assen.

G_34front2

Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

Alfa Romeo (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) werd op 24 juni 1910 opgericht. Volgens opperbaas Wester begint voor Alfa Romeo met de lancering van de Giulia vandaag aan een nieuw hoofdstuk. Met respect voor het merk en lerend van haar rijke historie kregen z.g. ‘Skunks’ opdracht om radicale oplossingen te vinden bij de ontwikkeling van de nieuwe Giulia.

Deze Skunks met een gemeenschappelijke liefde voor Alfa Romeo zijn een synoniem voor een groep van ontwerpers die als een soort ‘underground-organisatie’ hebben gewerkt. Doel? De creatie van de Alfa Romeo van de toekomst.

De nieuwe Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is in alle opzichten nieuw, zelfs tot aan het logo dat gelijk met het lanceren van de Giulia een update heeft gekregen en vooral strakker is en meer eenvoud uitstraalt. Het nieuwe logo lijkt alsof het nu zelfs de bron is waarop al die andere versies ooit zijn geïnspireerd. Het is ook wat Alfa ons wil laten geloven: terug naar de basis waarbij de bestuurder en rijbeleving centraal staan. In alles straalt de nieuwe Giulia passie en emotie uit, beide zijn een grote uitdaging om dit te vertalen naar de miljoenen autoliefhebbers.

Uiterlijk

Aan de buitenzijde oogt de nieuwe Giulia zonder al te veel opsmuk behoorlijk stoer. De 6-cylinder Quadrifoglion wordt vooral gekenmerkt door zijn prachtige gestileerde neus en de met nuance aangebrachte luchtinlaten die waarschijnlijk bij ‘eenvoudigere’ modellen straks niet aanwezig zullen zijn. Er moet lang nagedacht zijn over de verhoudingen, want de Giulia lijkt in alles volledig in balans te zijn.

Nog spannender wordt het als je kijkt naar de technische architectuur. De motor en de mechanische delen zijn door de ontwerpers tussen de twee assen geplaatst. Hierdoor heeft de nieuwe Giulia een zeer royale wielbasis met korte overhangen. Met de ideale 50/50 gewichtsverdeling en achterwielaandrijving zet Alfa een auto neer die sportief op alle fronten de concurrentie aan kan. We hebben helaas nog niet in het naar achteren geplaatste passagierscompartiment kunnen plaatsnemen. Daarvoor zullen we nog moeten wachten op de officiële introductie waarbij de auto eindelijk naar buiten mag. Want wat je ook ziet op een prachtig verlicht podium ,verandert volledig als de wagen buiten op straat zijn motor laat grommen en mensen hun hoofd doet draaien.

G_78sideOBLO
alfa_romeo_giulia

Pure techniek voor nog meer rijplezier

Alfa Romeo heeft ervoor gekozen om elektronica alleen te gebruiken als deze de rijervaring nog opwindender kan maken. Dit blijkt mede uit exclusieve en technische oplossingen, zoals een Torque Vectoring met een dubbele koppeling voor een nog betere stabiliteitscontrole. Dit zorgt ervoor dat het achter-differentieel in staat is het koppel naar elk wiel afzonderlijk te regelen en het vermogen, ook als er minder grip is, altijd maximaal over te brengen. Een oplossing die voorkomt dat het stabiliteits-controle systeem onnodig ingrijpt.

Naast deze sterk verbeterde stabiliteitscontrole beschikt de Giulia over een Integrated Brake System wat moet zorgen voor een remweg die alle records verbreekt. De ‘Active Aero Spiltter’ regelt actief de downforce (we hebben het nog steeds over een ruime 4-persoons bolide) en het “Chassis Demand Control’ zorgt ervoor dat alle elektronica wordt geoptimaliseerd voor de prestaties en het rijplezier.

Wat niet ontbreekt is de voor Alfa-rijders bekende DNA selector waarmee het dynamisch gedrag van de auto is aan te passen met als extraatje het ‘standje’ Racing op de topversies.

Nieuwe modellen

De nieuwe Alfa Romeo Giulia is het begin van een reeks van nieuwe modellen. De planning is dat Alfa Romeo zo’n beetje iedere zes maanden een nieuw model zal introduceren. Zo komt er volgens de geruchten een nieuw sportief model, een nieuwe Spider en last but not least een SUV die gepland staat voor 2017. Al deze nieuwe modellen zullen gebaseerd worden op de architectuur van de nieuwe Alfa Romeo Giulia.

De nieuwe Alfa Romeo Giulia mag worden gezien, wil worden gezien en zeker worden gehoord waarbij je zelfs zonder echt goed te kijken weet dat dit ontegenzeggelijk een Alfa Romeo is.

ALfa_Romeo_Giulia_white
ALfa_Romeo_Giulia_white_edition
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en online-marketeer. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies