De redactie van Stylecowboys is te bereiken via redactie@stylecowboys.nl
Een drijvende stad is zo’n typisch science-fiction ding, een soort glinsterend zilverkleurig eiland waar luchtboten aanmeren en de zon altijd schijnt. De realiteit is net iets anders, maar is ook een stuk dichterbij dan je misschien denkt. Het Seasteading Institute (ooit in 2008 opgericht door onder andere Peter Thiel) is namelijk al een jaar of vijf bezig met een project om zo’n stad van grond te krijgen (letterlijk, ja) en heeft in samenwerking met onder andere het Nederlandse DeltaSync onderzocht hoe haalbaar het is om in de zee een stad te bouwen die bestand is tegen de woeste baren. Dat blijkt heel goed mogelijk, en nu is er een akkoord met de regering van Frans-Polynesië om ook echt iets te gaan bouwen.
Niet te lang wachten
De kleine staat in de zuidelijke Stille Oceaan heeft wel baat bij een oplossing voor de stijgende zeespiegel, aangezien het volledig uit eilanden bestaat. Daarom werken ze mee met de plannen van het instituut om iets te bouwen dat lijkt op het Artisanopolis-concept dat je in de video kunt zien. Aangezien de kans groot is dat de klimaatveranderingen niet tijdig worden tegengehouden en we straks dus met zijn allen met beduidend meer water op de planeet moeten leven is het een goed idee om die ontwikkeling voor te zijn en te zien hoe goed een drijvende stad kan werken.
Het instituut is erg blij met de samenwerking en is bezig met wat verkennende onderzoeken, onder meer om te zien of de economie in de regio gestimuleerd zou worden door de bouw en of het klimaatneutraal kan gebeuren. Als de resultaten positief zijn zou er al in 2019 de eerste schop…eh…de zee in moeten gaan voor een eerste test van de concepten.
Internationale wateren
Het onderzoek van van DeltaSync heeft aangetoond dat het mogelijk is om een stad te maken die op betonnen platen drijft en door een grote, rigide constructie gewoon rustig kan blijven drijven zo lang er geen Tsunami voorbijkomt. Het was origineel de bedoeling om de drijvende stad in internationale wateren neer te leggen om zo te ontsnappen aan de inmenging van regeringen, maar daar is de zee ook een stuk ruiger.
In het territorium van Frans-Polynesië is de zee door de breking van de grote stromen een stuk rustiger en kunnen de experimenten sneller van start gaan. Het bouwsel zou zonder enig probleem gebouwen van drie verdiepingen moeten kunnen dragen en dat is meer dan genoeg om een echte stad aan te kunnen leggen.
Wanneer die precies klaar gaat zijn en hoe groot die dan is weet nog niemand, maar doordat het systeem modulair opgebouwd wordt kan een eerste versie die nu gepland is voor een 250-300 bewoners eerst gebouwd worden (geschatte kosten: 150 miljoen euro) en kunnen er bij succes meer modules worden toegevoegd. Als de technieken allemaal blijken te werken zou het dan snel goedkoper moeten worden om aan de drijvende stad aan te bouwen, waar nodig.
Intrigerend idee in elk geval, laten we hopen dat de kinken uit het productieproces zijn voordat we allemaal een drijvend huis nodig hebben. Om dit te laten werken moet technologisch natuurlijk alles wel in orde zijn, want je moet water kunnen filteren, energie opwekken, afval kunnen verwerken en eten kunnen verbouwen om volledig zelfvoorzienend te zijn in zo’n drijvende stad. Dat hoeft natuurlijk niet vanaf dag één, dus voor nu kunnen we kijken of het allemaal blijft drijven. Om mee te beginnen.
[Afbeeldingen © Seasteading Institute]
Verder lezen over Boten
Travel25.04.2020
Steeds meer Nederlanders huren nu een boot
Dagje varen met mooi weer?Lifestyle18.07.2019
Wajer breidt haar vloot uit met een passagierstender.
Automotive18.03.2017
De Chiron van het water: dit Bugatti Niniette 66 luxury yacht kost slechts 4 miljoen
Lifestyle23.02.2017
Lexus Sport Yacht, luxury en snelheid op het water
Lifestyle02.09.2016
Varen in luxe op de Vanquish VQ48 Sports Boat
Lifestyle26.08.2016
Futuristisch luxe jacht: Glider Yachts Super Sports 18
Lifestyle17.08.2016
Bizar luxe jacht: Baglietto Fast
Lifestyle16.08.2016