Travel19.01.2017

De volledig drijvende stad is dichterbij dan je denkt


Een drijvende stad is zo’n typisch science-fiction ding, een soort glinsterend zilverkleurig eiland waar luchtboten aanmeren en de zon altijd schijnt. De realiteit is net iets anders, maar is ook een stuk dichterbij dan je misschien denkt. Het Seasteading Institute (ooit in 2008 opgericht door onder andere Peter Thiel) is namelijk al een jaar of vijf bezig met een project om zo’n stad van grond te krijgen (letterlijk, ja) en heeft in samenwerking met onder andere het Nederlandse DeltaSync onderzocht hoe haalbaar het is om in de zee een stad te bouwen die bestand is tegen de woeste baren. Dat blijkt heel goed mogelijk, en nu is er een akkoord met de regering van Frans-Polynesië om ook echt iets te gaan bouwen.

Niet te lang wachten

De kleine staat in de zuidelijke Stille Oceaan heeft wel baat bij een oplossing voor de stijgende zeespiegel, aangezien het volledig uit eilanden bestaat. Daarom werken ze mee met de plannen van het instituut om iets te bouwen dat lijkt op het Artisanopolis-concept dat je in de video kunt zien. Aangezien de kans groot is dat de klimaatveranderingen niet tijdig worden tegengehouden en we straks dus met zijn allen met beduidend meer water op de planeet moeten leven is het een goed idee om die ontwikkeling voor te zijn en te zien hoe goed een drijvende stad kan werken.

Het instituut is erg blij met de samenwerking en is bezig met wat verkennende onderzoeken, onder meer om te zien of de economie in de regio gestimuleerd zou worden door de bouw en of het klimaatneutraal kan gebeuren. Als de resultaten positief zijn zou er al in 2019 de eerste schop…eh…de zee in moeten gaan voor een eerste test van de concepten.

Internationale wateren

Het onderzoek van van DeltaSync heeft aangetoond dat het mogelijk is om een stad te maken die op betonnen platen drijft en door een grote, rigide constructie gewoon rustig kan blijven drijven zo lang er geen Tsunami voorbijkomt. Het was origineel de bedoeling om de drijvende stad in internationale wateren neer te leggen om zo te ontsnappen aan de inmenging van regeringen, maar daar is de zee ook een stuk ruiger.

In het territorium van Frans-Polynesië is de zee door de breking van de grote stromen een stuk rustiger en kunnen de experimenten sneller van start gaan. Het bouwsel zou zonder enig probleem gebouwen van drie verdiepingen moeten kunnen dragen en dat is meer dan genoeg om een echte stad aan te kunnen leggen.

Veel groen, veel zonnepanelen en natuurlijk ook gewoon veel boten.
Veel groen, veel zonnepanelen en natuurlijk ook gewoon veel boten.

Wanneer die precies klaar gaat zijn en hoe groot die dan is weet nog niemand, maar doordat het systeem modulair opgebouwd wordt kan een eerste versie die nu gepland is voor een 250-300 bewoners eerst gebouwd worden (geschatte kosten: 150 miljoen euro) en kunnen er bij succes meer modules worden toegevoegd. Als de technieken allemaal blijken te werken zou het dan snel goedkoper moeten worden om aan de drijvende stad aan te bouwen, waar nodig.

Intrigerend idee in elk geval, laten we hopen dat de kinken uit het productieproces zijn voordat we allemaal een drijvend huis nodig hebben. Om dit te laten werken moet technologisch natuurlijk alles wel in orde zijn, want je moet water kunnen filteren, energie opwekken, afval kunnen verwerken en eten kunnen verbouwen om volledig zelfvoorzienend te zijn in zo’n drijvende stad. Dat hoeft natuurlijk niet vanaf dag één, dus voor nu kunnen we kijken of het allemaal blijft drijven. Om mee te beginnen.

[Afbeeldingen © Seasteading Institute]

Verder lezen over Boten

Steeds meer Nederlanders huren nu een boot

Sinds de uitbraak van het coronavirus zitten we vooral thuis of trekken we op een rustige plek de natuur in. Op social media zie je iedereen met een eigen boot de laatste weken volop van het lenteweer genieten op het wat...

Travel25.04.2020

Steeds meer Nederlanders huren nu een boot

Dagje varen met mooi weer?
Wajer breidt haar vloot uit met een passagierstender.

Wajer voegt een nieuw model to aan haar line-up: de Wajer 38L. De 38L is gebaseerd op de Wajer 38 en beschikt over dezelfde technologie en ontwerpprincipes. Ze biedt ruimte aan 12 passagiers en is gemaakt om aan boord te...

Lifestyle18.07.2019

Wajer breidt haar vloot uit met een passagierstender.

De Chiron van het water: dit Bugatti Niniette 66 luxury yacht kost slechts 4 miljoen

Een van de mooiste en tevens snelste supercars ter wereld, de Bugatti Chiron heeft nu een ware zielsverwant erbij op het water, de Bugatti Niniette 66 luxury yacht. Het 20 meter lange superjacht is ontworpen door Bugatti...

Automotive18.03.2017

De Chiron van het water: dit Bugatti Niniette 66 luxury yacht kost slechts 4 miljoen

Lexus Sport Yacht, luxury en snelheid op het water

Kort nadat Lexus de LS heeft onthuld volgt er weer een luxury topmodel, maar deze keer gaan we het water op. De Lexus Sport Yacht is een premium, high-performance jacht met de power van twee 5.0-liter Lexus V8 motoren, b...

Lifestyle23.02.2017

Lexus Sport Yacht, luxury en snelheid op het water

Varen in luxe op de Vanquish VQ48 Sports Boat

De VQ48 Sports Boat is het nieuwe paradepaardje van Vanquish. De boot is ontworpen door een team van design experts, waaronder de Nederlandse jacht architect Guido de Groot. De lijnen van de sportboot zijn gebaseerd op...

Lifestyle02.09.2016

Varen in luxe op de Vanquish VQ48 Sports Boat

Futuristisch luxe jacht: Glider Yachts Super Sports 18

Het grote bedrijf Glider Yachts heeft een boot ontwikkeld die tegen geen enkel jacht op kan. Zo'n soort jacht heb je nog nooit gezien! De Super Sport 18 is een luxe jacht van 18 meter lang, aangedreven door vier motoren...

Lifestyle26.08.2016

Futuristisch luxe jacht: Glider Yachts Super Sports 18

Bizar luxe jacht: Baglietto Fast

Op dit jacht zou James Bond jaloers zijn! We lieten je al eens eerder een super jacht zien van Baglietto: Unicorn, maar vandaag is een ander paradepaardje aan de beurt. De 46 meter lange Baglietto Fast doet zijn naam mee...

Lifestyle17.08.2016

Bizar luxe jacht: Baglietto Fast

Hammocraft: hangmattenparadijs op een boot

Een hangmat is relaxed, en een boot ook. Wat nu als we deze twee dingen met elkaar combineren? Dat moeten de makers van de Hammocraft hebben gedacht. In 2006 bedachten Bland Hoke, Bryan Carpenter en Ian McGregor een hang...

Lifestyle16.08.2016

Hammocraft: hangmattenparadijs op een boot