De Airlander hybride zeppelin is het grootste luchtvaartuig ooit

De Airlander hybride zeppelin is het grootste luchtvaartuig ooit

Langzaam maar extreem luxe vliegen

Vorig artikel Volgend artikel

De Airlander 10 is groot. Heel groot. Het tot nu toe grootste luchtvaartuig was de Airbus A380, een passagiersvliegtuig dat meer dan 70 meter lang is. "The Flying Bum", zoals de Airlander 10 genoemd wordt, is echter zo'n 20 meter langer voor een totale lengte van 92 meter. Het lijkt op het eerste gezicht een beetje op een zeppelin, maar het is een hybride luchtvaartuig, dat ook onderdelen van een helicopter en gewoon vliegtuig in zich heeft.

De Airlander is gebouwd door het Britse Hybrid Air Vehicles en kostte zo'n 28 miljoen euro om te bouwen. Het voertuig wordt heeft na wat opstartproblemen nu een zestal vliegtesten prima doorstaan en het bedrijf achter het luchtvaartuig is nu bezig om de noodzakelijke 200 uur zonder incidenten in de lucht vol te maken voordat er passagiers in mogen.

Niet snel reizen, wel luxe

Zoals je misschien al zou verwachten ga je in de Airlander geen snelheidsrecords breken. Het voertuig haalt net de 150 kilometer per uur niet, in tegenstelling tot vliegtuigen die tussen de 700 en 900 kilometer per uur aantikken. Dat is ook niet belangrijk: bij de Airlander draait alles om luxe, niet snelheid.Wat dat betreft is het misschien wel het beste te vergelijken met een cruiseschip in de lucht, maar dan zonder de enorme massa mensen.

"We willen het gevoel van reizen door de lucht veranderen. Het gaat op dit moment om zo snel mogelijk van punt A naar punt B te gaan, maar we willen er voor zorgen dat de reis op zich een feest wordt." Een belangrijk onderdeel daarvan is de ruimte die je in de Airlander als passagier hebt. Er kunnen maar een maximum van 19 passagiers mee per reis, wat voor zo'n groot gevaarte niet heel efficiënt is. Gelukkig kost het niet veel brandstof om de Airlander vooruit te krijgen.

airlander-1

Door de vloer kijken

Het interieur is in samenwerking met een Brits designbureau ontworpen en naast de gebruikelijke zaken die je in zo'n luxe setting zou verwachten zoals dubbele bedden voor de passagiers en een open keuken en lounge, beide met prachtig uitzicht, is vooral het zitgedeelte speciaal.

Dat heeft namelijk een glazen vloer, zodat je met zo'n beetje iedereen lekker samen kunt zitten en drinken terwijl je vijf kilometer onder je kunt kijken. Niet ideaal als je hoogtevrees hebt wellicht, maar wel een fantastisch uitzicht. Moeten er natuurlijk wel geen wolken of andere obstructies voor het zicht zijn, maar laten we even uitgaan van het ideaalplaatje.

airlander-2
airlander-3
airlander-4

Het is dus een mooi ding, die Airlander. Als de schadevrije uren gevlogen zijn zal het hybride vervoersmiddel vermoedelijk vrij rap te boeken zijn, maar verwacht niet dat je een vlucht met de flying bum zult kunnen betalen met je vakantiegeld. Maar wie weet? Als alles straks loopt is een tweede Airlander vermoedelijk een stuk sneller en goedkoper gebouwd en kunnen we ook als plebs een keer in stijl de lucht in.

[Afbeeldingen © Hybrid Air Vehicles]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies