Multimedia22.07.2025

AI-gebruik in grote Netflix-serie: go big or go home?


Voor het eerst heeft Netflix openlijk toegegeven dat het generatieve AI heeft gebruikt voor een scène in een grote serie. In de nieuwe productie The Eternaut, gebaseerd op de iconische Argentijnse graphic novel, is een scène met een instortend flatgebouw volledig door AI gegenereerd. Een mijlpaal in de filmwereld, maar ook een kantelpunt. Want wat betekent dit voor de toekomst van mensen die hun leven hebben gewijd aan visuele magie?

Tien keer sneller en goedkoper

Volgens Netflix was het gebruik van AI een noodzakelijke keuze. Traditionele special effects zouden veel meer tijd én geld kosten. “Dan hadden we de serie niet kunnen maken”, aldus Netflix-directeur Ted Sarandos. Begrijpelijk misschien, zakelijk gezien. Maar het voelt ook als een glijdende schaal. Als we verhalen alleen nog maar kunnen vertellen, omdat ze “goedkoop genoeg” geproduceerd kunnen worden door een machine, verliezen we dan niet iets fundamenteels?

Creatieve kansen vs. baanvrees

AI is razendsnel. Het kan leren van duizenden beelden en geluiden, en ze combineren tot iets nieuws. Een kwaliteit die creatieve kansen biedt voor de filmindustrie. Maar het mist iets wat geen algoritme ooit kan bevatten: gevoel, nuance, intentie. Wanneer een menselijke VFX-artiest wekenlang sleutelt aan een scène, zit daar liefde in. Twijfel. Creatieve keuzes. Soms frustratie. Maar altijd: betrokkenheid. Die ziel, die menselijkheid, zie je niet terug in perfect gegenereerde pixels. En eerlijk: die willen we toch ook niet kwijt?

Gelukkig maar, als je het de vakmensen in de filmindustrie vraagt. De stakingen in Hollywood, twee jaar geleden nog, waren een schreeuw om erkenning. Makers willen geen obstakel zijn voor innovatie, maar ze willen wél gehoord worden. Hun werk is niet zomaar vervangbaar. Achter elk shot zit vakmanschap, en vaak ook persoonlijke trots. AI kan ongetwijfeld helpen bij repetitief werk. Maar als we niet oppassen, raken we precies datgene kwijt wat films en series tot meer maakt dan alleen entertainment: emotie, identiteit en menselijkheid.

AI als gereedschap in de creatieve sector

AI is een krachtig gereedschap, en het zal ongetwijfeld een vaste plek krijgen in de creatieve sector. Maar het is aan ons, als kijkers, makers en besluitvormers, om te bepalen hoe ver we daarin willen gaan. Persoonlijk hoop ik op een toekomst waarin AI de mens ondersteunt, niet vervangt. Waarin technologie ons helpt om méér te maken, maar nooit zonder de ziel van degene die het verhaal vertelt. Want verhalen, echte verhalen, worden nog altijd verteld door mensen. Niet door machines.

[Fotocredits Netflix]

Lisanne Rommers-Vergouwen

Lisanne is blogger en content creator voor onder anderen Red Banana, DutchCowboys, TravelValley en StyleCowboys. Daarnaast houdt zij zich bezig met digitale strategieën en helpt ze merken groeien door slimme inzet van data, content en AI. In haar vrije tijd is ze apetrotse moeder en groot (Nederlandstalig...) muziekliefhebber.