De redactie van Stylecowboys is te bereiken via redactie@stylecowboys.nl
[Frank Meeuwsen] Het Mediapark Jaarcongres 2010 in een driekwart gevuld Studio 21 start met een spervuur aan cijfers en voorspellingen van GfK over de “schermen markt” voor de komende jaren. Het zijn indrukwekkende cijfers die bevestigen wat we in de branche zien gebeuren: Een duidelijk verschuiving naar web-gebaseerde contentbeleving. Er komen elk jaar 1,6 miljoen laptops in Nederland bij, in 2015 verwacht men een smartphone aandeel van 75% (nu 33%) en eind 2010 zullen zo’n 250.000 huishoudens een iPad hebben. De prognose voor 3D TV de komende jaren komt op 36% penetratie in Nederlandse huishoudens. De cijferwaterval van GfK wordt gevolgd door een mooi verhaal van Erik Huggers, directeur Future Media & Technology BBC.
Erik vertelt een verhaal waarin praktijk en visie fraai worden gemixt. Het einde van het lineaire TV kijken zit er aan te komen, de BBC gaat daarom het web als centrale hub gebruiken voor al hun content. Alles moet op het web toegankelijk worden gemaakt op een eenvoudige en inzichtelijke wijze. Na 90 jaar geleid te zijn vanuit de gedachte dat editorial content het belangrijkste is, moet nu een huwelijk worden aangegaan met de technologie. Dat wringt soms, dat geeft problemen, maar biedt tegelijkertijd mogelijkheden. De BBC kiest er bijvoorbeeld bewust voor om een sterk en creatief webdevelopment team in huis te hebben. Huggers:”Zo kunnen we voorop lopen op de nieuwe ontwikkelingen. Alles wat we van buiten aankopen loopt per definitie achter op de ontwikkelingen, dus doen we dat zelf.”
De BBC is de online strategie grondig aan het herzien. Zo komt er een nieuwe website, waarin alle content op een meer high-level manier wordt ontsloten. Niet meer per se op kanaal of titel niveau, maar op thema’s als muziek, kinderen en sport. Huggers vertelt vervolgens aan de hand van een showcase van hun iPlayer (het equivalent van onze Uitzending Gemist) wat de functionaliteiten van de nieuwe versie zijn. Het is mogelijk om in het geweldige aanbod van content je eigen favorieten aan te maken en een bericht (email, twitter) te krijgen als er een nieuwe aflevering is.
Maar wat me het meeste aanspreekt zijn de deals die ze met Facebook en Twitter hebben gemaakt. Je kunt nu je BBC account koppelen aan een van deze accounts en op deze manier aanbevelingen van vrienden krijgen en zelf versturen. Nog verder gaat de integratie met Windows Live Messenger. Je kunt zien wat je vriend bekijkt en zelf meekijken in hetzelfde programma. Het programma spoelt vooruit naar hetzelfde moment als je vriend en zo kun je samen, op afstand, het programma kijken en er met elkaar over praten via de geïntegreerde Messenger. Tenslotte kun je nu via de iPlayer zoeken naar programma’s die niet van de BBC zijn maar wel door andere kanalen worden uitgezonden. De iPlayer stuurt je dan netjes door naar de juiste pagina op iTV, waar je de uitzending kunt bekijken.
Tenslotte vertelde Erik nog kort over Project Canvas, een samenwerkingsverband tussen grote Engelse TV zenders, breedbandproviders en hard/softwareleveranciers om te komen tot een open industrie standaard voor het produceren en distribueren van audio- en videocontent. Nu het project is goedgekeurd door het Office Fairtraiding kunnen volgende stappen worden gemaakt om dit ambitieuze project mogelijk te maken.
(Foto: Jöran Maaswinkel)
Verder lezen over Event
Lifestyle12.05.2022
Defqon 1 bundelt krachten met XXL Nutrition
Warrior WorkoutLifestyle12.10.2020
The Self-Made Summit is hét voorbeeld van een succesvol digitaal event
Fashion11.05.2018
Sneakerness keert op 19 en 20 mei terug naar Amsterdam
Lifestyle17.08.2017
Happinez festival: voor iedereen die op zoek is naar geluk
Lifestyle01.09.2016
De coolste kunstwerken op Burning Man 2016
Lifestyle14.06.2016
Festival Burning Man komt naar Nederland
Lifestyle17.11.2015
Customizen is een lifestyle: eventverslag Beards, Bikes and Bodyworks
Foto & Video25.09.2015
Het #oktoberfest is in volle gang: de 25 leukste foto’s
Verder lezen over Facebook
Gadgets18.09.2020
Facebook komt met slimme bril van Ray-Ban
Lifestyle14.07.2014
Treed dit jaar Tomorrowland binnen met de ‘magische vriendschapsarmband’
Lifestyle18.03.2014
Whatsappjes sturen via de post
Gadgets10.06.2013
Winactie met Vogel’s
Gadgets07.03.2013
Toon je waardering met LikeJar
Lifestyle08.10.2012
Winnaar iTeufel en iPhone 5 bekend
Lifestyle01.10.2012
LIKE-ACTIE op Facebook: win iTeufel Air + iPhone 5
Lifestyle09.05.2012
Maak kans op een i-Bake oven van Pelgrim tijdens onze Facebook-actie
Verder lezen over Televisie
Living07.12.2023
5 regeldingen om aan te denken als je gaat verhuizen
Multimedia22.07.2022
Waarom zou je een TV in de keuken willen?
Travel11.01.2021
Long Way Up is veruit het leukste reisprogramma dat je gaat zien
Multimedia24.07.2020
Lifestyle TV The Sero ontworpen voor verticale content
Je smartphone aan de muurLifestyle02.05.2020
Alle klusjes in huis gedaan? Geef dan je apparaten een voorjaarsschoonmaak!
Zo pak je dat aanGadgets21.04.2020
Sony’s nieuwe XH95 tv is uitgerust met de nieuwste beeld- en geluidstechnologieën
Domotica09.04.2019
Zwevende tv meubels zijn helemaal hip
Optimaal genieten van je televisieGadgets04.09.2018