Kortingen, acties en gratis spullen weggeven. Veel ondernemers vinden het maar onzin en doen liever niet mee met de gekkigheid van dagen als Black Friday of de feestdagen in december, maar hierdoor laat je al snel veel kansen liggen. Veel merken zorgen juist voor speciale kerstcadeaus, brengen nieuwe lijnen uit en ook adventskalenders zijn niet meer weg te denken. Natuurlijk allemaal wel met een bepaalde korting of met een extraatje.
Eigenlijk kun je niet meer, níét meedoen. Want doe jij het niet, dan doet je concurrent het wel. Maar de manier waarop je het doet, kun je natuurlijk anders aanpakken. Dit kun je of zelf oppakken of hulp inschakelen van professionals, maar niet meedoen kan juist zorgen voor omzetverlies. Om je te helpen, heb ik een aantal populaire ideeën onder elkaar gezet die je, eventueel met een twist, kan inzetten tijdens de feestdagen.
1. Een adventskalender maken
Mysterie en verrassingen vindt (bijna) iedereen wel leuk toch? Kijkend naar het veranderende straatbeeld van de afgelopen jaren in ieder geval wel, want ieder bekend merk begint een adventskalender te ontwikkelen tijdens de feestdagen. En het werkt! Ook voor jouw onderneming is een adventskalender een absolute aanrader. Als webshop kun je dit doen op basis van je best verkopende producten of de producten waar de meeste marge op zit. Natuurlijk is het belangrijk om te benoemen welke waarde de daadwerkelijke kalender heeft, zodat iedereen direct ziet wat voor korting ze krijgen. Je kunt dit zelfs implementeren in je e-mailmarketingcampagnes, door iedere dag van de week een digitaal vakje te delen.
2. Buy one, get one free
Een andere topdeal is natuurlijk het weggeven van gratis producten. Rituals is de koning op het gebied van gratis producten weggeven. Hier krijg je altijd een gratis product aangeboden voor jezelf, maar natuurlijk wel als je iets koopt boven een bepaald bedrag. Perfect, want je wilt natuurlijk zoveel mogelijk omzet. Daarnaast is het natuurlijk superpersoonlijk want Rituals geeft jou juist een cadeautje, terwijl je cadeaus aan het kopen bent voor anderen. Daarnaast zorgt een minimumbedrag ervoor dat mensen sneller geneigd zijn dit bedrag te behalen, wat resulteert in meer omzet.
3. Gebruik influencers
Reviews, reviews en nog meer reviews. Voor bezoekers, maar ook voor Google zijn reviews een van de beste en belangrijkste manieren om je webshop betrouwbaar te maken en een mate van persoonlijk contact te realiseren. Natuurlijk heb je deze al lang opgevraagd en toegevoegd aan je webshop of website, maar een andere manier van dit persoonlijk contact te realiseren is door middel van influencers. Door gebruik te maken van populaire personen, man of vrouw, of gebruik te maken van reviewplatformen, kun je een authentiek en écht beeld creëren van jouw product of dienst. Daarnaast is het natuurlijk superhandig te gebruiken op social media (advertising).
4. Maak mystery boxes met populaire producten
Dit idee ligt een beetje in het verlengde van de adventskalenders, maar een mystery box is minder ingewikkeld om te maken. Hier kun je natuurlijk verschillende gradaties maken qua prijs en inhoud, waardoor je inspeelt op verschillende soorten klanten. Ideaal ongeacht de branche waar je in opereert. Dit kan gedaan worden voor kleding, make-up, maar ook gadgets en accessoires.
5. Een speciale feestdagen- of kerstcampagne
Misschien wel de meest vanzelfsprekende is een speciale feestdagencampagne. Met behulp van meerdere marketingkanalen zoals e-mail en social media kun je meer naamsbekendheid creëren voor jouw bedrijf. Belangrijk is wel om hier een bepaalde actie of zelfs een kortingscode aan te koppelen. De kerstperiode is een vrij prijzige periode om te adverteren en door hier een actie aan te hangen zorg je ervoor dat er ook extra omzet gegenereerd kan worden. Met een kortingscode kun je zelfs meetbaar maken hoeveel mensen binnenkomen via de advertentie zelf.
Laat de feestdagen niet aan je voorbijgaan
Als bedrijf moet je tegenwoordig wel iets doen met de feestdagen. Als je écht niet wilt meedoen met kortingen of gratis producten weggeven, is het toch aan te raden om in ieder geval de feestdagen mee te nemen op je socialmediakanalen en de feestdagenvreugde een beetje te delen. Daarnaast zorgt het natuurlijk voor een persoonlijke benadering.