Lifestyle20.10.2025

Waarom bedrijven de feestdagen niet mogen vergeten!


Kortingen, acties en gratis spullen weggeven. Veel ondernemers vinden het maar onzin en doen liever niet mee met de gekkigheid van dagen als Black Friday of de feestdagen in december, maar hierdoor laat je al snel veel kansen liggen. Veel merken zorgen juist voor speciale kerstcadeaus, brengen nieuwe lijnen uit en ook adventskalenders zijn niet meer weg te denken. Natuurlijk allemaal wel met een bepaalde korting of met een extraatje.

Eigenlijk kun je niet meer, níét meedoen. Want doe jij het niet, dan doet je concurrent het wel. Maar de manier waarop je het doet, kun je natuurlijk anders aanpakken. Dit kun je of zelf oppakken of hulp inschakelen van professionals, maar niet meedoen kan juist zorgen voor omzetverlies. Om je te helpen, heb ik een aantal populaire ideeën onder elkaar gezet die je, eventueel met een twist, kan inzetten tijdens de feestdagen.

1. Een adventskalender maken

Mysterie en verrassingen vindt (bijna) iedereen wel leuk, toch? Kijkend naar het veranderende straatbeeld van de afgelopen jaren in ieder geval wel, want ieder bekend merk begint een adventskalender te ontwikkelen tijdens de feestdagen. En het werkt! Ook voor jouw onderneming is een adventskalender een absolute aanrader. Als webshop kun je dit doen op basis van je best verkopende producten of de producten waar de meeste marge op zit. Natuurlijk is het belangrijk om te benoemen welke waarde de daadwerkelijke kalender heeft, zodat iedereen direct ziet wat voor korting ze krijgen. Je kunt dit zelfs implementeren in je e-mailmarketingcampagnes, door iedere dag van de week een digitaal vakje te delen.

2. Buy one, get one free

Een andere topdeal is natuurlijk het weggeven van gratis producten. Rituals is de koning op het gebied van gratis producten weggeven. Hier krijg je altijd een gratis product aangeboden voor jezelf, maar natuurlijk wel als je iets koopt boven een bepaald bedrag. Perfect, want je wilt natuurlijk zoveel mogelijk omzet. Daarnaast is het natuurlijk superpersoonlijk want Rituals geeft jou juist een cadeautje, terwijl je cadeaus aan het kopen bent voor anderen. Daarnaast zorgt een minimumbedrag ervoor dat mensen sneller geneigd zijn dit bedrag te behalen, wat resulteert in meer omzet.

3. Gebruik influencers

Reviews, reviews en nog meer reviews. Voor bezoekers, maar ook voor Google zijn reviews een van de beste en belangrijkste manieren om je webshop betrouwbaar te maken en een mate van persoonlijk contact te realiseren. Natuurlijk heb je deze al lang opgevraagd en toegevoegd aan je webshop of website, maar een andere manier van dit persoonlijk contact te realiseren is door middel van influencers. Door gebruik te maken van populaire personen, man of vrouw, of gebruik te maken van reviewplatformen, kun je een authentiek en écht beeld creëren van jouw product of dienst. Daarnaast is het natuurlijk superhandig te gebruiken op social media (advertising).

4. Maak mystery boxes met populaire producten

Dit idee ligt een beetje in het verlengde van de adventskalenders, maar een mystery box is minder ingewikkeld om te maken. Hier kun je natuurlijk verschillende gradaties maken qua prijs en inhoud, waardoor je inspeelt op verschillende soorten klanten. Ideaal ongeacht de branche waar je in opereert. Dit kan gedaan worden voor kleding, make-up, maar ook gadgets en accessoires.

5. Een speciale feestdagen- of kerstcampagne

Misschien wel de meest vanzelfsprekende is een speciale feestdagencampagne. Met behulp van meerdere marketingkanalen zoals e-mail en social media kun je meer naamsbekendheid creëren voor jouw bedrijf. Belangrijk is wel om hier een bepaalde actie of zelfs een kortingscode aan te koppelen. De kerstperiode is een vrij prijzige periode om te adverteren en door hier een actie aan te hangen zorg je ervoor dat er ook extra omzet gegenereerd kan worden. Met een kortingscode kun je zelfs meetbaar maken hoeveel mensen binnenkomen via de advertentie zelf.

Laat de feestdagen niet aan je voorbijgaan

Als bedrijf moet je tegenwoordig wel iets doen met de feestdagen. Als je écht niet wilt meedoen met kortingen of gratis producten weggeven, is het toch aan te raden om in ieder geval de feestdagen mee te nemen op je socialmediakanalen en de feestdagenvreugde te delen. Daarnaast zorgt het natuurlijk voor een persoonlijke benadering.

Roan van Overveld: blogger & content marketeer
Roan van Overveld

Roan is content marketeer bij Red Banana en schrijft voor blogpatformen als Dutchcowboys, Stylecowboys en Travelvalley. Het liefst schrijft hij over toffe gadgets, de nieuwste innovaties of populaire kledingmerken. In zijn vrije tijd sport hij graag en gaat hij graag naar escaperooms.

Verder lezen over Lifestyle

E.L.F. HOLY-DAY GRAILS: de ultieme glow die jouw feestdagen laat stralen

De e.l.f. HOLY-DAY GRAILS collectie draait om een toegankelijke, feestelijke glow voor de hele maand december. Van de Halo Glow Family met skin tint, liquid filter en nieuwe highlighters tot de virale Power Grip Primer, verzorgende Glow Reviver Lip Oils en Melting Lip Balms en de Lash XTNDR Mascara met tubing technology. Alle producten zijn vegan, cruelty-free en betaalbaar, verkrijgbaar bij Kruidvat, Trekpleister, Etos en online.

Lifestyle04.12.2025

E.L.F. HOLY-DAY GRAILS: de ultieme glow die jouw feestdagen laat stralen

Surprise stress? Met deze ideeën maak je dit jaar wel iets origineels

5 december komt eraan en dat betekent weer surprises maken. Het blijft elk jaar een gedoe. Je wilt iets origineels verzinnen, maar na drie rondes surprises is je creatieve voorraad wel zo’n beetje leeg. Je bladert door oude foto’s, zoekt inspiratie op Pinterest, maar alles voelt of te ingewikkeld of al te vaak gedaan. In dit blog krijg je praktische, creatieve en haalbare ideeën die je direct kunt gebruiken. Geen ingewikkelde bouwprojecten, maar verrassingen die indruk maken en toch te doen zijn.

Lifestyle19.11.2025

Surprise stress? Met deze ideeën maak je dit jaar wel iets origineels

De zes geuren die jij moet hebben voor de feestdagen!

De feestdagen vragen om geuren die sfeer en herinneringen oproepen. In dit artikel ontdek je zes parfums die daar perfect bij passen: warme klassiekers, frisse favorieten en elegante verrassingen voor zowel mannen als vrouwen. Van het romige This is Her! van Zadig Voltaire tot het subtiele Red Temptation Sandalwood van Zara en de iconische 1 Million van Paco Rabanne. Elk parfum vertelt zijn eigen verhaal, ideaal om te dragen of cadeau te geven tijdens de feestdagen.

Lifestyle13.11.2025

De zes geuren die jij moet hebben voor de feestdagen!

PostNL en de Efteling brengen betovering tot leven met de decemberzegels

Er is iets magisch aan het ontvangen van een kaartje in december. Een kerstwens op papier, in plaats van een digitale melding. Vaak ook écht met aandacht geschreven. Dit jaar krijgt dat kleine gebaar een extra vleugje betovering. PostNL en de Efteling hebben namelijk de handen ineengeslagen voor de decemberzegels van 2025, en die zijn sprookjesachtiger dan ooit.

Lifestyle12.11.2025

PostNL en de Efteling brengen betovering tot leven met de decemberzegels

Negen op de tien Gen Z’ers ervaart microstress

Dat de druk op Gen Z hoog is wisten we al. Uit het onderzoek dat Mars Wrigley liet doen door PanelWizard onder 1.047 Nederlandse jongeren tussen de 13 en 27 jaar kwam iets naar voren dat nog preciezer is dan ‘’druk’’, namelijk microstress. Het zijn niet de grote burn-outverhalen, maar de kleine prikkels die je gedurende de dag krijgt die samen tóch voelen als een hele hoop. Denk aan een onverwachte toets of een verzoek van je baas. Bijna negen op de tien jongeren maakt dit regelmatig mee en een kwart zelfs dagelijks, best veel als je het mij vraagt.

Gezondheid04.11.2025

Negen op de tien Gen Z’ers ervaart microstress

MAC tilt kerstcadeaus naar een oogverblindend niveau

MAC Holiday Collection 2025 levert limited-edition glamour in mintgroen met Jelly Shine Eye Shadow, Bounce & Gleam Highlighter, Sugar Crystal Lip Oil Stick, Lipglass Air en MACximal Sleek Satin Lipstick, plus kant-en-klare cadeausets voor een snelle switch van dag- naar avondlook. Tegelijk lanceert MAC Dazzle & Shine met Dazzleshadow Liquid, DazzleLips Crayon en vernieuwde poederoogschaduws voor langdurige metallic glans.

Lifestyle17.10.2025

MAC tilt kerstcadeaus naar een oogverblindend niveau

Molton Brown Mesmerising Oudh Accord & Gold, al 10 jaar een bestseller

Sommige geuren vergeet je meteen, maar soms is er een geur die blijft hangen. Mesmerising Oudh Accord & Gold van Molton Brown is er zo eentje. Dit parfum is al tien jaar een bestseller, en eerlijk gezegd verbaast dat ons niets.

Lifestyle08.09.2025

Molton Brown Mesmerising Oudh Accord & Gold, al 10 jaar een bestseller

Tijdreis door 750 jaar Amsterdam in de grootste maquette ooit gebouwd

Op 21 juni werd het al groots gevierd met het festival Op De Ring waar bijna 200.000 mensen het 750-jarig bestaan van onze hoofdstad vierden. Op 27 oktober, precies op de 750ste verjaardag van Amsterdam, opent Amsterdam in Motion in de Zuiveringshal Oost van Westergas. Dit is ‘s werelds grootste multimediale maquette van een stad. Een bijzondere manier om de verjaardag van onze hoofdstad te vieren!

Lifestyle01.09.2025

Tijdreis door 750 jaar Amsterdam in de grootste maquette ooit gebouwd