​Van Gils Parfums wil af van genderhokjes

​Van Gils Parfums wil af van genderhokjes

Nieuwe campagne: I am I

Vorig artikel Volgend artikel

Als je op zoek bent naar een nieuw parfum dan kijk je in het schap waarschijnlijk naar een mannen- of vrouwengeur. Terwijl lekker ruiken universeel is. Welk geslacht je ook hebt, we gebruiken bijna allemaal regelmatig parfum. Het Nederlandse Van Gils Parfums is vastberaden om af te komen van de genderhokjes in de parfumindustrie. Met de nieuwe campagne ‘I am I’ willen ze duidelijk maken dat we vooral moeten zijn wie we zijn.

Er is geen zwakker geslacht

We laten ons niet langer in een hokje duwen. Het zijn niet de keuzes die we ons op laten leggen door een ander of de maatschappij die bepaalt of we gelukkig zijn. Daarom besloot Van Gils Parfums een statement te maken door met nieuwe geuren te komen en de campagne ‘I am I’, waarvan presentatrice Geraldine Kemper het gezicht is. Een vrouwengeur is niet langer alleen ‘for her’ en een mannengeur niet alleen ‘for him’. We gebruiken gewoon het parfum dat wij lekker vinden. Daarin heeft de internationale parfumwereld nog wel wat stappen te zetten.

Geraldine laat in de campagne zien dat er geen zwakker geslacht bestaat. Bovendien pakt ze moeiteloos zowel de mannen- als vrouwenrol op. Vooroordelen op basis van geslacht zijn echt achterhaald en samen met Van Gils maakt Geraldine duidelijk dat vrouwen exact kunnen zijn wie ze willen zijn. Waarom ze zo goed bij het merk en deze campagne past?

“De titel zegt het heel duidelijk: I am I. Ik ben wie ik ben. Ik mag zijn wie ik ben. Er zijn zoveel meningen. Zoveel mensen vinden wat van je. Maar dit is duidelijk. Fuck you. Ik ben wie ik ben. En als je daar en probleem mee hebt, dan ga je maar weg. Ik hou van mezelf. Het is zo belangrijk om gelukkig te zijn met jezelf.” – Geraldine Kemper over de campagne.

Gekke maar lekkere geuren

Bloemige parfums, houtachtige geuren en een beetje leer of muskus. De meeste mensen vinden een parfum lekker als het fris, zwaar of bloemig ruikt. Toch houden we vaak ook van niet voor de hand liggende luchtjes. Geraldine houdt bijvoorbeeld van de geur van vers gemaaid gras, de geur van een leder en benzine. En het typische luchtje als het geregend heeft in de zomer, of de ochtenddauw in het bos.

Geuren koppelen we aan herinneringen

Je herkent het vast wel: iemand passeert je op straat en de geur komt je vertrouwd bekend voor. We koppelen geuren namelijk aan herinneringen. De kans is groot dat je het luchtje van je eerste liefde nog zo herkent. Geraldine heeft dat ook: “Ik was gek van de mannengeur van Hugo Boss. Als ik die geur nu ruik, denk ik terug aan mijn eerste liefde, mijn eerste zoen, mijn eerste vriendje. Nostalgie.” Wist je dat er een hele industrie zit achter geurmarketing? We associëren geur namelijk met van alles. In veel winkels wordt daar bijvoorbeeld handig gebruik van gemaakt.

De ‘I am I’ campagne van Van Gils is nu van start gegaan. En met Geraldine Kemper als gezicht gaat het vast voor veel publiciteit zorgen. Jessy van Gils, marketing manager van Van Gils Parfums: ”Geraldine is het toonbeeld van de moed om je echte ik te zijn én te laten zien. Ze is openlijk geïnteresseerd in zowel mannen als vrouwen. Ziet er prachtig uit in een jurk, maar is ook zeker niet bang om de broek aan te hebben. Letterlijk én figuurlijk. Dat maakt haar tot de perfecte ambassadeur van Van Gils ‘I’.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies