​Twee mannen gaan het avontuur aan en starten SUP-merk SEB

​Twee mannen gaan het avontuur aan en starten SUP-merk SEB

Vorig artikel Volgend artikel

Je moet er een beetje lef voor hebben en vooral een enorme drive: samen een onderneming starten. Bas Kooijman en Reinier Tromp deden het al eerder, maar doen het nu opnieuw. Samen starten zij een nieuw SUP-merk: SEB.

Eerder startte het duo Bureau Tromp, een succesvolle consultancy-onderneming in Lean & Six Sigma. Dat was in 2010, waarna in 2015 ook nog de Agile Scrum Group kwam. So far so good, maar nu is het tijd voor een écht heel andere richting: de twee stappen uit het kantoorleven, naar buiten, om een SUP-merk te starten. Zoals ze het zelf stellen: “Weg uit de vergaderzalen en trainingsruimtes, het water op. Het ultieme gevoel van vrijheid. Het avontuur binnen handbereik.” Leuk detail: waar Bureau Tromp qua naam refereert aan Reinier, refereert SEB naar Sebastiaan (Bas dus).

Stand Up Paddling

SUP staat voor Stand Up Paddling en het idee is dat je op een surfboard staat met een peddel en jezelf staand en wel door het water heen manoeuvreert. Dat betekent: rechtop blijven, je core gebruiken en vooral keihard werken. Het is typisch een sport die er enorm ontspannen uitziet, maar ondertussen heel veel voor je lijf -en je geest- doet. Een heel populaire sport op dit moment, wat onder andere komt omdat je het heel makkelijk even zelf kunt gaan doen in een watertje in de buurt. Het is laagdrempelig en veelzijdig, voor jong en oud.

De twee zijn van het 9-to-5-leven naar het altijd-online-leven overgestapt. SEB is namelijk een webshop en die is natuurlijk altijd open. SEB verkoopt SUP-boards, -tassen en -kleding, alles om mensen te helpen hun sport nog beter te kunnen uitvoeren. In 2021 hadden de twee 40 boards in hun shop, inmiddels komen er naar eigen zeggen zeecontainers vol met nieuwe SEB-producten binnen. De mannen menen dat er meer in het leven is dan werken, wat ze zowel uitdragen met hun producten als met het feit dat ze zelf zo’n enorme ommezwaai hebben gemaakt in hun carrière.

Nostalgische gevoel

SEB staat voor dat nostalgische gevoel van op vakantie gaan, lekker het water op, gebruikmaken van de wind en dat alles in de Nederlandse natuur. Volgens de mannen staat de tijd, al suppend op een SEB-bard, even helemaal stil. “Als Nederlands merk zijn we trots op onze afkomst en hebben we de unieke wateren en landschappen van ons land als inspiratiebron gebruikt bij het ontwerpen van onze boards. Of je nu wilt peddelen op rustige grachten, uitdagende rivieren wilt trotseren of de golven van de Noordzee wilt bevaren, onze boards zijn gebouwd om aan al jouw behoeften te voldoen.”

Mocht je een retailer of SUP-school zijn: het merk zoekt nog partners, maar je bent natuurlijk ook van harte welkom als klant. Als de mannen meer mensen kunnen overtuigen van hun levensinzicht om vooral lekker te genieten en niet teveel te werken, dan is hun missie een succes.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Behalve...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies