Tijd voor nieuwe wasgewoontes: Don’t Overwash

Tijd voor nieuwe wasgewoontes: Don’t Overwash

Vorig artikel Volgend artikel

Veel van onze kleding gooien we al weg voordat dit eigenlijk nodig is. Een direct gevolg van de fast fashion mentaliteit en ook van ouderwetse wasgewoontes.

Don’t Overwash

Maar om de levensduur van onze kleding te verlengen en daarnaast ook vriendelijker te zijn voor het milieu heeft AEG in samenwerking met de mode-industrie het Care Label Project opgezet, en is er een nieuw waslabel ontworpen: ‘Don’t Overwash’.

Fast fashion heeft ervoor gezorgd dat we zijn vergeten hoe met kleding om moeten gaan. 90% van alle kleding wordt eerder weggedaan dan nodig is, en daarvan wordt 70% weggegooid vanwege kleurslijtage, het krimpen of uitrekken van de was. Iets dat eenvoudig voorkomen kan worden door betere wasgewoontes.

Ouderwetse waslabels

AEG heeft een internationaal onderzoek gedaan om de wasgewoontes in Europa in kaart te brengen. Daaruit blijkt dat meer dan de helft van de consumenten vertrouwt op (de vaak oude) waslabels en hierdoor met een gerust hart de was doet.

Maar waslabels zijn enkel het advies voor de aanpak van de was, binnen de mode industrie is het een gewoonte om de levensduur van een kledingstuk te onderschatten. Dat is om boze klanten te voorkomen die per ongeluk hun was verpesten vanwege het advies van het waslabel.

Marsha van der Laan-Vis, Consumer Activation Manager bij AEG over onze oude wasgewoontes: “Nazorg van kleding heeft een grote invloed op zowel de levensduur van kleding als het milieu. Onze wasgewoontes zijn sinds een lange tijd niet meer veranderd, ondanks dat we nu wel over moderne technologieën beschikken die de levensduur van zowel onze kleding als ons milieu, indien correct gebruikt, kunnen verlengen. Om dit te veranderen, zijn we nu het Care Label Project begonnen met tevens het nieuwe waslabel: ‘Don’t Overwash’”.

Vernieuwend

‘Don’t Overwash’ vernieuwt de oude wasgewoontes in 3 hoofdcategorieën; ‘Alleen Stomen’, ‘Lagere Temperaturen’ en ‘Minder Vaak Wassen’.

Als toevoeging aan het nieuwe waslabel heeft het Care Label Project een moderne wasgids met actuele tips over hoe je beter voor je was kan zorgen beschikbaar gesteld. Doel van de waslabels en de wasgids is om consumenten en de mode industrie te informeren over een betere zorg voor hun kleding op een manier die minder schadelijk is voor het milieu en waardoor de kleding minder snel slijt.

Samenwerken

Door samen te werken met zowel de fabrikanten en de mode industrie hebben we een noodzakelijke brug van kennis gebouwd tussen onze industrieën om verantwoordelijkheid te nemen voor zowel het produceren van een kledingstuk als de zorg voor en de verlenging van de levensduur van het kledingstuk”, aldus Jeroen van der Laan, Product Line Manager bij AEG Benelux.

Initiatief

Het Care Label Project is een initiatief van AEG in samenwerking met 14 opkomende ontwerpers; The Woolmark Company; Fashion Revolution; Not Just A Label (NJAL); Adidas; the H&M & ELLE Conscious Award 2017 winnaar Houdini en Electrolux.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies