Lifestyle11.07.2025

7 social media ideeën voor een knallende zomercampagne


De zomer is hét seizoen waarop mensen massaal met een cocktail in de hand hun tijdlijn afstruinen. Scrollend op Instagram, swipend op TikTok of even kijken op Facebook. De sfeer? Ontspannen. De mindset? Open. Het perfecte moment dus om met jouw merk op te vallen. Niet met keiharde salespraat, maar met luchtige, creatieve en vooral herkenbare content.

Als merk is dit hét moment om op te vallen en je doelgroep te bereiken. Wil jij ook shinen deze zomer? Check dan deze 7 ideeën waarmee je direct aan de slag kunt!

1. Speel in op FOMO met countdowns & winacties

Zomerse FOMO is real. Een tijdelijke actie voelt extra urgent, zeker als je er een countdown bij plaatst in je Instagram Stories of een winactie organiseert met strandpakketten, picknicksets of zomerse gadgets. Voeg interactieve elementen toe zoals polls of quizzen voor nóg meer engagement.

2. Laat je team zien: de zomereditie

Authenticiteit verkoopt. Laat het gezicht achter je merk zien met zomerse behind-the-scenes content: zoals kantoorbarbecues, zonnige wandelingen, teamuitjes of dat creatieve out-of-office autoreply bericht. Je kunt natuurlijk ook nadenken over trends waarmee je je personeel meer in de schijnwerpers zet. Denk aan favoriete zomeroutfits of de favoriete vakantielanden van de collega’s. Het maakt je merk herkenbaar en sympathiek.

3. Maak gebruik van trending audio’s op TikTok & Reels

Zomerse content + trending sounds is een gouden combinatie. Denk aan de zoveelste hittegolf, de chaos bij het inpakken van je vakantie of die supergrappige filmpjes van personeel met hooikoorts. Sluit aan bij populaire formats voor maximale zichtbaarheid en je kunt gelijk lachen!

4. Haak in op vakantiegevoel

Je kunt natuurlijk ook gewoon zomers communiceren. Ongeacht je product of dienst, een zomerse mindset is altijd mogelijk! Verkoop je software? Deel tips over thuiswerken of oververhitting van producten. Verkoop je eten? Post ideeën voor een zomerse picknick of de lekkerste tussendoortjes om te verkoelen. Zo blijf je relevant én inspirerend.

5. Zet zomerse ads in met slimme targeting

De zomer is altijd volgepland met festivals en feesten, perfect voor social media advertising. Met de juiste social ads kun jij precies de doelgroep aanspreken die je voor ogen hebt. Verkoop jij tenten of klapstoeltjes? Speel in op festivalgangers en target festivalgangers die volgend jaar misschien toch een kwalitatievere tent willen kopen. Of kijk naar gebieden waar een strand is en promoot parasols, zonnebrillen of zonnebrand.

6. Recycle succesvolle content in een zomers jasje

Heb je een post die eerder goed scoorde? Beter goed gejat dan slecht bedacht, maar met een zomerse twist. Speel in op personeel of FAQ’s die vaak van klanten binnenkomen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een reeks te maken met behind-the-scenes van personeel of het leren kennen van personeel. Zo maakt IKEA slim gebruik van hun eigen personeel.

7. Zet user-generated content (UGC) in

Laat je community voor je werken! Vraag volgers om hun zomerervaringen met jouw merk te delen via een hashtag of tag. Deel hun content en laat zien dat je hen waardeert. Het zorgt niet alleen voor extra content, maar zorgt ook voor herkenbaarheid en échte fans vinden het natuurlijk geweldig om in contact te komen met jou als merk.

@bettinegeitenkaas De zomer is hét seizoen van lange avonden en herinneringen creëren met vrienden en familie. 🌅 En daarbij horen natuurlijk de lekkerste gerechten met een frisse zomerse touch. ☀️ Wat dacht je van zoete aardappel met vijg en geitenkaas? 😍 Ook een super bijgerecht voor bij de BBQ! @stukoreceptjes Bedankt voor dit ultieme zomerse gerecht met Bettine pearls. Welke herinneringen ga jij creëren? Geniet van een eindeloze zomer met Bettine! 💕 #bettine #bettinegeitenkaas #zoeteaardappel #zomer #zomerinspiratie #eindelozezomermetbettine ♬ origineel geluid - Bettine geitenkaas

Ready to shine?

De zomer zit boordevol kansen en wachten totdat het herfst is, is dus echt een no-go. Speel nu in op je doelgroep en zorg dat ze tijdens het scrollen, swipen en tikken alleen nog maar aan jouw merk kunnen denken. Weet je niet hoe je moet starten? Onze partner Red Banana helpt graag met het opzetten van jouw zomercampagne!

Roan van Overveld: blogger & content marketeer
Roan van Overveld

Roan is content marketeer bij Red Banana en schrijft voor blogpatformen als Dutchcowboys, Stylecowboys en Travelvalley. Het liefst schrijft hij over toffe gadgets, de nieuwste innovaties of populaire kledingmerken. In zijn vrije tijd sport hij graag en gaat hij graag naar escaperooms.

Verder lezen over Lifestyle

Surprise stress? Met deze ideeën maak je dit jaar wel iets origineels

5 december komt eraan en dat betekent weer surprises maken. Het blijft elk jaar een gedoe. Je wilt iets origineels verzinnen, maar na drie rondes surprises is je creatieve voorraad wel zo’n beetje leeg. Je bladert door oude foto’s, zoekt inspiratie op Pinterest, maar alles voelt of te ingewikkeld of al te vaak gedaan. In dit blog krijg je praktische, creatieve en haalbare ideeën die je direct kunt gebruiken. Geen ingewikkelde bouwprojecten, maar verrassingen die indruk maken en toch te doen zijn.

Lifestyle19.11.2025

Surprise stress? Met deze ideeën maak je dit jaar wel iets origineels

De zes geuren die jij moet hebben voor de feestdagen!

De feestdagen vragen om geuren die sfeer en herinneringen oproepen. In dit artikel ontdek je zes parfums die daar perfect bij passen: warme klassiekers, frisse favorieten en elegante verrassingen voor zowel mannen als vrouwen. Van het romige This is Her! van Zadig Voltaire tot het subtiele Red Temptation Sandalwood van Zara en de iconische 1 Million van Paco Rabanne. Elk parfum vertelt zijn eigen verhaal, ideaal om te dragen of cadeau te geven tijdens de feestdagen.

Lifestyle13.11.2025

De zes geuren die jij moet hebben voor de feestdagen!

PostNL en de Efteling brengen betovering tot leven met de decemberzegels

Er is iets magisch aan het ontvangen van een kaartje in december. Een kerstwens op papier, in plaats van een digitale melding. Vaak ook écht met aandacht geschreven. Dit jaar krijgt dat kleine gebaar een extra vleugje betovering. PostNL en de Efteling hebben namelijk de handen ineengeslagen voor de decemberzegels van 2025, en die zijn sprookjesachtiger dan ooit.

Lifestyle12.11.2025

PostNL en de Efteling brengen betovering tot leven met de decemberzegels

Negen op de tien Gen Z’ers ervaart microstress

Dat de druk op Gen Z hoog is wisten we al. Uit het onderzoek dat Mars Wrigley liet doen door PanelWizard onder 1.047 Nederlandse jongeren tussen de 13 en 27 jaar kwam iets naar voren dat nog preciezer is dan ‘’druk’’, namelijk microstress. Het zijn niet de grote burn-outverhalen, maar de kleine prikkels die je gedurende de dag krijgt die samen tóch voelen als een hele hoop. Denk aan een onverwachte toets of een verzoek van je baas. Bijna negen op de tien jongeren maakt dit regelmatig mee en een kwart zelfs dagelijks, best veel als je het mij vraagt.

Gezondheid04.11.2025

Negen op de tien Gen Z’ers ervaart microstress

Waarom bedrijven de feestdagen niet mogen vergeten!

Kortingen, acties en gratis spullen weggeven. Veel ondernemers vinden het maar onzin en doen liever niet mee met de gekkigheid van dagen als Black Friday of de feestdagen in december, maar hierdoor laat je al snel veel kansen liggen. Veel merken zorgen juist voor speciale kerstcadeaus, brengen nieuwe lijnen uit en ook adventskalenders zijn niet meer weg te denken. Natuurlijk allemaal wel met een bepaalde korting of met een extraatje.

Lifestyle20.10.2025

Waarom bedrijven de feestdagen niet mogen vergeten!

MAC tilt kerstcadeaus naar een oogverblindend niveau

MAC Holiday Collection 2025 levert limited-edition glamour in mintgroen met Jelly Shine Eye Shadow, Bounce & Gleam Highlighter, Sugar Crystal Lip Oil Stick, Lipglass Air en MACximal Sleek Satin Lipstick, plus kant-en-klare cadeausets voor een snelle switch van dag- naar avondlook. Tegelijk lanceert MAC Dazzle & Shine met Dazzleshadow Liquid, DazzleLips Crayon en vernieuwde poederoogschaduws voor langdurige metallic glans.

Lifestyle17.10.2025

MAC tilt kerstcadeaus naar een oogverblindend niveau

Molton Brown Mesmerising Oudh Accord & Gold, al 10 jaar een bestseller

Sommige geuren vergeet je meteen, maar soms is er een geur die blijft hangen. Mesmerising Oudh Accord & Gold van Molton Brown is er zo eentje. Dit parfum is al tien jaar een bestseller, en eerlijk gezegd verbaast dat ons niets.

Lifestyle08.09.2025

Molton Brown Mesmerising Oudh Accord & Gold, al 10 jaar een bestseller

Tijdreis door 750 jaar Amsterdam in de grootste maquette ooit gebouwd

Op 21 juni werd het al groots gevierd met het festival Op De Ring waar bijna 200.000 mensen het 750-jarig bestaan van onze hoofdstad vierden. Op 27 oktober, precies op de 750ste verjaardag van Amsterdam, opent Amsterdam in Motion in de Zuiveringshal Oost van Westergas. Dit is ‘s werelds grootste multimediale maquette van een stad. Een bijzondere manier om de verjaardag van onze hoofdstad te vieren!

Lifestyle01.09.2025

Tijdreis door 750 jaar Amsterdam in de grootste maquette ooit gebouwd