Roan is content marketeer bij Red Banana en schrijft voor blogpatformen als Dutchcowboys, Stylecowboys en Travelvalley. Het liefst schrijft hij over toffe gadgets, de nieuwste innovaties of populaire kledingmerken. In zijn vrije tijd sport hij graag en gaat hij graag naar escaperooms.
De zomer is hét seizoen waarop mensen massaal met een cocktail in de hand hun tijdlijn afstruinen. Scrollend op Instagram, swipend op TikTok of even kijken op Facebook. De sfeer? Ontspannen. De mindset? Open. Het perfecte moment dus om met jouw merk op te vallen. Niet met keiharde salespraat, maar met luchtige, creatieve en vooral herkenbare content.
Als merk is dit hét moment om op te vallen en je doelgroep te bereiken. Wil jij ook shinen deze zomer? Check dan deze 7 ideeën waarmee je direct aan de slag kunt!
1. Speel in op FOMO met countdowns & winacties
Zomerse FOMO is real. Een tijdelijke actie voelt extra urgent, zeker als je er een countdown bij plaatst in je Instagram Stories of een winactie organiseert met strandpakketten, picknicksets of zomerse gadgets. Voeg interactieve elementen toe zoals polls of quizzen voor nóg meer engagement.
2. Laat je team zien: de zomereditie
Authenticiteit verkoopt. Laat het gezicht achter je merk zien met zomerse behind-the-scenes content: zoals kantoorbarbecues, zonnige wandelingen, teamuitjes of dat creatieve out-of-office autoreply bericht. Je kunt natuurlijk ook nadenken over trends waarmee je je personeel meer in de schijnwerpers zet. Denk aan favoriete zomeroutfits of de favoriete vakantielanden van de collega’s. Het maakt je merk herkenbaar en sympathiek.
3. Maak gebruik van trending audio’s op TikTok & Reels
Zomerse content + trending sounds is een gouden combinatie. Denk aan de zoveelste hittegolf, de chaos bij het inpakken van je vakantie of die supergrappige filmpjes van personeel met hooikoorts. Sluit aan bij populaire formats voor maximale zichtbaarheid en je kunt gelijk lachen!
4. Haak in op vakantiegevoel
Je kunt natuurlijk ook gewoon zomers communiceren. Ongeacht je product of dienst, een zomerse mindset is altijd mogelijk! Verkoop je software? Deel tips over thuiswerken of oververhitting van producten. Verkoop je eten? Post ideeën voor een zomerse picknick of de lekkerste tussendoortjes om te verkoelen. Zo blijf je relevant én inspirerend.
5. Zet zomerse ads in met slimme targeting
De zomer is altijd volgepland met festivals en feesten, perfect voor social media advertising. Met de juiste social ads kun jij precies de doelgroep aanspreken die je voor ogen hebt. Verkoop jij tenten of klapstoeltjes? Speel in op festivalgangers en target festivalgangers die volgend jaar misschien toch een kwalitatievere tent willen kopen. Of kijk naar gebieden waar een strand is en promoot parasols, zonnebrillen of zonnebrand.
6. Recycle succesvolle content in een zomers jasje
Heb je een post die eerder goed scoorde? Beter goed gejat dan slecht bedacht, maar met een zomerse twist. Speel in op personeel of FAQ’s die vaak van klanten binnenkomen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een reeks te maken met behind-the-scenes van personeel of het leren kennen van personeel. Zo maakt IKEA slim gebruik van hun eigen personeel.
7. Zet user-generated content (UGC) in
Laat je community voor je werken! Vraag volgers om hun zomerervaringen met jouw merk te delen via een hashtag of tag. Deel hun content en laat zien dat je hen waardeert. Het zorgt niet alleen voor extra content, maar zorgt ook voor herkenbaarheid en échte fans vinden het natuurlijk geweldig om in contact te komen met jou als merk.
Ready to shine?
De zomer zit boordevol kansen en wachten totdat het herfst is, is dus echt een no-go. Speel nu in op je doelgroep en zorg dat ze tijdens het scrollen, swipen en tikken alleen nog maar aan jouw merk kunnen denken. Weet je niet hoe je moet starten? Onze partner Red Banana helpt graag met het opzetten van jouw zomercampagne!
Verder lezen over Lifestyle
Lifestyle19.11.2025
Surprise stress? Met deze ideeën maak je dit jaar wel iets origineels
Lifestyle13.11.2025
De zes geuren die jij moet hebben voor de feestdagen!
Lifestyle12.11.2025
PostNL en de Efteling brengen betovering tot leven met de decemberzegels
Gezondheid04.11.2025
Negen op de tien Gen Z’ers ervaart microstress
Lifestyle20.10.2025
Waarom bedrijven de feestdagen niet mogen vergeten!
Lifestyle17.10.2025
MAC tilt kerstcadeaus naar een oogverblindend niveau
Lifestyle08.09.2025
Molton Brown Mesmerising Oudh Accord & Gold, al 10 jaar een bestseller
Lifestyle01.09.2025