Lifestyle11.07.2025

7 social media ideeën voor een knallende zomercampagne


De zomer is hét seizoen waarop mensen massaal met een cocktail in de hand hun tijdlijn afstruinen. Scrollend op Instagram, swipend op TikTok of even kijken op Facebook. De sfeer? Ontspannen. De mindset? Open. Het perfecte moment dus om met jouw merk op te vallen. Niet met keiharde salespraat, maar met luchtige, creatieve en vooral herkenbare content.

Als merk is dit hét moment om op te vallen en je doelgroep te bereiken. Wil jij ook shinen deze zomer? Check dan deze 7 ideeën waarmee je direct aan de slag kunt!

1. Speel in op FOMO met countdowns & winacties

Zomerse FOMO is real. Een tijdelijke actie voelt extra urgent, zeker als je er een countdown bij plaatst in je Instagram Stories of een winactie organiseert met strandpakketten, picknicksets of zomerse gadgets. Voeg interactieve elementen toe zoals polls of quizzen voor nóg meer engagement.

2. Laat je team zien: de zomereditie

Authenticiteit verkoopt. Laat het gezicht achter je merk zien met zomerse behind-the-scenes content: zoals kantoorbarbecues, zonnige wandelingen, teamuitjes of dat creatieve out-of-office autoreply bericht. Je kunt natuurlijk ook nadenken over trends waarmee je je personeel meer in de schijnwerpers zet. Denk aan favoriete zomeroutfits of de favoriete vakantielanden van de collega’s. Het maakt je merk herkenbaar en sympathiek.

3. Maak gebruik van trending audio’s op TikTok & Reels

Zomerse content + trending sounds is een gouden combinatie. Denk aan de zoveelste hittegolf, de chaos bij het inpakken van je vakantie of die supergrappige filmpjes van personeel met hooikoorts. Sluit aan bij populaire formats voor maximale zichtbaarheid en je kunt gelijk lachen!

4. Haak in op vakantiegevoel

Je kunt natuurlijk ook gewoon zomers communiceren. Ongeacht je product of dienst, een zomerse mindset is altijd mogelijk! Verkoop je software? Deel tips over thuiswerken of oververhitting van producten. Verkoop je eten? Post ideeën voor een zomerse picknick of de lekkerste tussendoortjes om te verkoelen. Zo blijf je relevant én inspirerend.

5. Zet zomerse ads in met slimme targeting

De zomer is altijd volgepland met festivals en feesten, perfect voor social media advertising. Met de juiste social ads kun jij precies de doelgroep aanspreken die je voor ogen hebt. Verkoop jij tenten of klapstoeltjes? Speel in op festivalgangers en target festivalgangers die volgend jaar misschien toch een kwalitatievere tent willen kopen. Of kijk naar gebieden waar een strand is en promoot parasols, zonnebrillen of zonnebrand.

6. Recycle succesvolle content in een zomers jasje

Heb je een post die eerder goed scoorde? Beter goed gejat dan slecht bedacht, maar met een zomerse twist. Speel in op personeel of FAQ’s die vaak van klanten binnenkomen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een reeks te maken met behind-the-scenes van personeel of het leren kennen van personeel. Zo maakt IKEA slim gebruik van hun eigen personeel.

7. Zet user-generated content (UGC) in

Laat je community voor je werken! Vraag volgers om hun zomerervaringen met jouw merk te delen via een hashtag of tag. Deel hun content en laat zien dat je hen waardeert. Het zorgt niet alleen voor extra content, maar zorgt ook voor herkenbaarheid en échte fans vinden het natuurlijk geweldig om in contact te komen met jou als merk.

@bettinegeitenkaas De zomer is hét seizoen van lange avonden en herinneringen creëren met vrienden en familie. 🌅 En daarbij horen natuurlijk de lekkerste gerechten met een frisse zomerse touch. ☀️ Wat dacht je van zoete aardappel met vijg en geitenkaas? 😍 Ook een super bijgerecht voor bij de BBQ! @stukoreceptjes Bedankt voor dit ultieme zomerse gerecht met Bettine pearls. Welke herinneringen ga jij creëren? Geniet van een eindeloze zomer met Bettine! 💕 #bettine #bettinegeitenkaas #zoeteaardappel #zomer #zomerinspiratie #eindelozezomermetbettine ♬ origineel geluid - Bettine geitenkaas

Ready to shine?

De zomer zit boordevol kansen en wachten totdat het herfst is, is dus echt een no-go. Speel nu in op je doelgroep en zorg dat ze tijdens het scrollen, swipen en tikken alleen nog maar aan jouw merk kunnen denken. Weet je niet hoe je moet starten? Onze partner Red Banana helpt graag met het opzetten van jouw zomercampagne!

Roan van Overveld: blogger & content marketeer
Roan van Overveld

Roan is blogger en content marketeer voor onder anderen Red Banana, Dutch Cowboys, TravelValley en StyleCowboys. Daarnaast houdt hij zich bezig met social media strategie en advertising, E-mail marketing en SEO. In zijn vrije tijd is hij graag aan het sporten, gamen, kijkt hij een serie of is hij een escaperoom aan het uitvogelen.

Verder lezen over Lifestyle

Sauna’s zijn gezonder dan je denkt: 63% minder kans op hartfalen

Een avondje sauna wordt vaak gedaan ter ontspanning, maar volgens de wetenschap schuilt er meer achter. Uit een Fins onderzoek blijkt dat regelmatig saunabezoek de kans op overlijden door hartfalen met maar liefst 63% verlaagt. Ook het risico op andere hart- en vaatziekten gaat flink omlaag. Goed nieuws dus voor iedereen die regelmatig in de sauna te vinden is.

Lifestyle26.08.2025

Sauna’s zijn gezonder dan je denkt: 63% minder kans op hartfalen

Fraude in Nederland stijgt met 50%

Je hebt het vast al wel eens gehoord of voorbij zien komen. Mensen die een berichtje krijgen van een ‘’familielid’’ die geld nodig heeft voor een nieuwe telefoon. Uiteindelijk blijkt het een oplichter te zijn die er met je geld vandoor gaat. Ik heb het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt, maar ik heb genoeg verhalen gehoord. En het blijft oplopen volgens de Fraudehelpdesk.

Lifestyle20.08.2025

Fraude in Nederland stijgt met 50%

De verrassende badkamergeheimen van Nederlandse vrouwen

Iedereen start zijn dag anders. De een begint met het poetsen van zijn tanden, terwijl ik persoonlijk het liefst meteen onder de douche spring om goed wakker te worden. Mensen starten hun dag dus het liefst fris. Wat zich achter de deur van de badkamer afspeelt blijkt een stuk minder rooskleurig te zijn dan je denkt. Uit onderzoek van Haibu blijkt dat bijna de helft van de Nederlandse vrouwen wel eens plast onder de douche. Meer dan 700 vrouwen deelden hun badkamergewoontes en in dit blog delen wij de meest verrassende gewoontes!

Lifestyle12.08.2025

De verrassende badkamergeheimen van Nederlandse vrouwen

Fantastische Wezens in Venlo

Van 4 oktober 2025 tot en met 22 maart 2026 veranderd museum Bommel van Dam in Venlo in een magische wereld vol draken, godinnen, monsters en andere figuren. Wat deze expositie zo bijzonder maakt? Eeuwenoude mythen en sprookjes worden gekoppeld aan hedendaagse kunst. Kunstenaars van over de hele wereld laten zien hoe verhalen van duizenden jaren oud nog steeds iets te zeggen hebben over hoe we nu naar de wereld kijken.

Lifestyle11.08.2025

Fantastische Wezens in Venlo

Koreaanse skincare van TIRTIR nu beschikbaar bij Etos Nederland

Soms ligt er ineens iets nieuws in het schap waar je even voor terugloopt. Zo ook het merk TIRTIR. Het klinkt misschien als een Koreaanse popgroep, maar het is een beautymerk dat via TikTok, beautyfora en mond-tot-mondreclame in no-time een cultstatus kreeg. Geen grote tv-reclames en geen billboardcampagnes, gewoon producten die echt iets doen. Het merk is eindelijk te vinden in de schappen van de Etos.

Lifestyle05.08.2025

Koreaanse skincare van TIRTIR nu beschikbaar bij Etos Nederland

Waarom deze cafeïnevrije matcha jouw avondritueel verandert

Groene matcha is voor velen dé manier om de dag te starten. Energiek, fris, vol antioxidanten én cafeïne. Wat als je juist rust zoekt? Wat als je ‘s avonds je hoofd leeg wilt maken in plaats van op scherp gezet worden. Voor vrouwen die willen ontspannen na een volle dag is er nu de Blue Matcha Spoon van Spoon Moment. Zacht, blauw en cafeïnevrij.

Lifestyle21.07.2025

Waarom deze cafeïnevrije matcha jouw avondritueel verandert

Bol opent dé festivalwinkel van 2025

De festivalzomer draait op volle toeren en Bol springt daar slim op in. Geen standaard zomeractie of snelle korting maar een complete online festivalwinkel met alles wat je nodig hebt. Meer dan 100.000 producten speciaal voor iedereen die goed voorbereid naar een festival wil. Van luchtbedden tot powerbanks. En ja, ook als je op zoek bent naar boobtape of een Satisfyer zit je goed.

Lifestyle21.07.2025

Bol opent dé festivalwinkel van 2025

7 mannen die je in 2025 absoluut in de gaten moet houden

Of je nu dagelijks op TikTok zit, af en toe een YouTube-video meepakt of tijdens het scrollen verdwaalt op het internet, deze mannen ga je in 2025 vaker tegenkomen dan je denkt. Sommige zijn al flink op weg, anderen staan op het punt om echt door te breken. Een ding hebben ze gemeen, ze hebben al diverse hits te pakken en hebben 2025 al flink in hun greep.

Lifestyle17.07.2025

7 mannen die je in 2025 absoluut in de gaten moet houden