Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en architectuur.
Het was wereldnieuws, gisteren nodigde Burger King hun grootste concurrent McDonald’s uit om samen op de Internationale Dag van de Vrede een unieke samenwerking aan te gaan en 24 uur lang de McWhopper te introduceren. Een gefuseerde burger van de Whopper en een echte burger van McDonald’s. Fans van beide fastfoodketens reageerden enthousiast en zelfs zonder een groot voorstellingsvermogen kan zo’n concept wereldwijd een hype worden.
Het basisidee was de McWhopper op één plek te serveren: in Atlanta. Het concept is echter zo bijzonder dat het ook wereldwijd is was te vermarkten. Briljante marketing waarbij de buzzmachine op het internet direct los ging. De bedenker was in één keer ‘marketeer of the year’.
Tja en dan komt de reactie van McDonald’s, fantasieloos, droog, zonder enig gevoel en eigenlijk te droevig voor woorden. “Nee dat gaan we echt niet doen, en bel anders de volgende keer even”.
Lees hier de reactie van McDonald’s CEO Steve Easterbrook:
‘Dear Burger King,
Inspiration for a good cause… great idea. We love the intention but think our two brands could do something bigger to make a difference.
We commit to raise awareness worldwide, perhaps you’ll join us in a meaningful global effort?
And every day, let’s acknowledge that between us there is simply a friendly business competition and certainly not the unequaled circumstances of the real pain and suffering of war. We’ll be in touch
– Steve, McDonald’s CEO
P.S. A simple phone call will do next time’
Reacties als: “This was a terrible PR decision on McDonald’s part. I will no longer be eating at your restaurants“, zijn veelzeggend. De algehele teneur op het Facebook account van de fastfoodketen zijn veelzeggend. McDonald’s heeft misschien andere redenen of mist totaal het gevoel van wat de actie had kunnen betekenen voor het merk. Het eenvoudige ‘a simple phone call will do next time’ is daarmee misschien wel gelijk de ‘marketingblunder van het jaar‘ want het is overduidelijk dat voor McDonald’s dit weinig positieve exposure oplevert als je gevild wordt door je eigen klanten.
Verder lezen over Food
Lifestyle22.02.2024
4 redenen om dagelijks zink supplementen te slikken
Food14.11.2023
Onderzoek naar ons eetgedrag: nieuwe week begint gezond en eindigt met pizza of frituur
Lifestyle30.04.2022
Quinta dos Vales The Winemaker Experience of hoe wordt je wijnmaker
Food29.03.2021
Gorillas bezorgt boodschappen binnen 10 minuten
Food08.02.2021
10x energie zonder koffie te drinken
25.01.2021
Diabetes Fonds lanceert uniek programma: binnen 28 dagen fit
Lifestyle21.11.2020
Ben je een wijnliefhebber? Solliciteer dan nu naar de functie van ‘winefluencer’!
Food14.11.2020