
Bente is blogger en contentmarketeer voor StyleCowboys. Daarnaast houdt zij zich bezig met social media, social media advertising en seo. In haar vrije tijd is ze graag aan het sporten.
Je hebt het vast al wel eens gehoord of voorbij zien komen. Mensen die een berichtje krijgen van een ‘’familielid’’ die geld nodig heeft voor een nieuwe telefoon. Uiteindelijk blijkt het een oplichter te zijn die er met je geld vandoor gaat. Ik heb het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt, maar ik heb genoeg verhalen gehoord. En het blijft oplopen volgens de Fraudehelpdesk.
In het eerste deel van 2025 heeft de Fraudehelpdesk bijna 50% meer meldingen ontvangen dan in het eerste deel van 2024. Ook het aantal slachtoffers is toegenomen terwijl de schade ongeveer gelijk bleef, maar ook zonder het verliezen van geld hebben mensen last van deze acties. Logisch ook, het schaadt je vertrouwen ontzettend.
Ook is er een stijging in meldingen over misleidende verkooppraatjes. Je kent ze wel, mensen die je iets aan willen smeren en jij geeft je informatie. Vervolgens ontvang je helemaal niets, maar ben je wel veel geld kwijt. De directeur van de Fraudedesk, Henriëtte Bongers pleit daarom voor een betere regelgeving zoals bijvoorbeeld een keurmerk voor klusbedrijven. Zo zegt ze:’’ Juist in dit schemergebied tussen wanprestatie en oplichting kunnen we met regelgeving echt een verschil maken.’’
Een ander groot en groeiend probleem zijn de telefoontjes waarbij mensen benaderd worden door nep-helpdesks. Het start met een geautomatiseerd bericht. Hierna beland je via een keuzemenu bij een zogenaamde medewerker die je iets probeert aan te smeren. Veel mensen hangen vroegtijdig op, maar toch zijn er ontzettend veel mensen die gevoelige informatie delen of geld overmaken. Het aantal slachtoffers van deze valse telefoontjes nam dan ook toe met bijna 250%.
Het is niet gek dat er zoveel mensen in de acties van deze oplichters tuinen. Soms zijn ze bijna niet van echt te onderscheiden. Oplichters worden steeds slimmer, en wij zijn blijkbaar nog altijd erg goed gelovig.
Buiten de valse telefoontjes en andere digitale manieren om mensen op te lichten, ziet de Fraudedesk ook een sterke toename in meldingen over misleidende verkoop. Iemand denkt bijvoorbeeld een goedkope tas te kopen, maar zit vervolgens ongewild vast aan een fitness-abonnement. Vaak kom je er op een later moment ook pas achter dat je maandelijks voor dit abonnement betaald, waardoor het je al, zonder dat je het wist, veel geld heeft gekost.
Ook klusbedrijven met extreem hoge tarieven vallen onder misleidende verkoop. Denk bijvoorbeeld aan slotenmakers en dakdekkers die ineens bovenin Google staan. Bovenin Google staan betekent voor veel mensen vaak dat een bedrijf betrouwbaar is. De prijsafspraken die je met deze bedrijven maakt zijn vaag en achteraf krijg je een rekening binnen waar je u tegen zegt, soms zelfs voor werkzaamheden die nooit zijn uitgevoerd. Het is moeilijk om deze mensen aan te pakken, maar omdat het veel gebeurt, is het in veel gevallen wel de moeite waard om hier aangifte tegen te doen.
Henriette Bongers: ‘’De misleiding door sommige klusbedrijven speelt al jaren. Maar het aantal meldingen groeit. We moeten niet pas in actie komen als consumenten hun geld kwijt zijn’’. Ze roept op tot actie. Denk bijvoorbeeld aan een eenduidig en landelijk erkend keurmerk, het voorkomen dat onbetrouwbare bedrijven hoog in de zoekresultaten verschijnen en meer voorlichting. Hopelijk kunnen ze met deze acties de groei beperken en worden er dus minder mensen benaderd door oplichters.
Bente is blogger en contentmarketeer voor StyleCowboys. Daarnaast houdt zij zich bezig met social media, social media advertising en seo. In haar vrije tijd is ze graag aan het sporten.
Verder lezen over Lifestyle
Lifestyle12.08.2025
Lifestyle11.08.2025
Lifestyle05.08.2025
Lifestyle21.07.2025
Lifestyle21.07.2025
Lifestyle17.07.2025
Lifestyle11.07.2025
Fashion01.05.2024