Lifestyle20.08.2025

Fraude in Nederland stijgt met 50%


Je hebt het vast al wel eens gehoord of voorbij zien komen. Mensen die een berichtje krijgen van een ‘’familielid’’ die geld nodig heeft voor een nieuwe telefoon. Uiteindelijk blijkt het een oplichter te zijn die er met je geld vandoor gaat. Ik heb het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt, maar ik heb genoeg verhalen gehoord. En het blijft oplopen volgens de Fraudehelpdesk.

Stijging in meldingen

In het eerste deel van 2025 heeft de Fraudehelpdesk bijna 50% meer meldingen ontvangen dan in het eerste deel van 2024. Ook het aantal slachtoffers is toegenomen terwijl de schade ongeveer gelijk bleef, maar ook zonder het verliezen van geld hebben mensen last van deze acties. Logisch ook, het schaadt je vertrouwen ontzettend.

Ook is er een stijging in meldingen over misleidende verkooppraatjes. Je kent ze wel, mensen die je iets aan willen smeren en jij geeft je informatie. Vervolgens ontvang je helemaal niets, maar ben je wel veel geld kwijt. De directeur van de Fraudedesk, Henriëtte Bongers pleit daarom voor een betere regelgeving zoals bijvoorbeeld een keurmerk voor klusbedrijven. Zo zegt ze:’’ Juist in dit schemergebied tussen wanprestatie en oplichting kunnen we met regelgeving echt een verschil maken.’’

Een groeiend probleem

Een ander groot en groeiend probleem zijn de telefoontjes waarbij mensen benaderd worden door nep-helpdesks. Het start met een geautomatiseerd bericht. Hierna beland je via een keuzemenu bij een zogenaamde medewerker die je iets probeert aan te smeren. Veel mensen hangen vroegtijdig op, maar toch zijn er ontzettend veel mensen die gevoelige informatie delen of geld overmaken. Het aantal slachtoffers van deze valse telefoontjes nam dan ook toe met bijna 250%.

Het is niet gek dat er zoveel mensen in de acties van deze oplichters tuinen. Soms zijn ze bijna niet van echt te onderscheiden. Oplichters worden steeds slimmer, en wij zijn blijkbaar nog altijd erg goed gelovig.

Misleidende verkoop

Buiten de valse telefoontjes en andere digitale manieren om mensen op te lichten, ziet de Fraudedesk ook een sterke toename in meldingen over misleidende verkoop. Iemand denkt bijvoorbeeld een goedkope tas te kopen, maar zit vervolgens ongewild vast aan een fitness-abonnement. Vaak kom je er op een later moment ook pas achter dat je maandelijks voor dit abonnement betaald, waardoor het je al, zonder dat je het wist, veel geld heeft gekost.

Ook klusbedrijven met extreem hoge tarieven vallen onder misleidende verkoop. Denk bijvoorbeeld aan slotenmakers en dakdekkers die ineens bovenin Google staan. Bovenin Google staan betekent voor veel mensen vaak dat een bedrijf betrouwbaar is. De prijsafspraken die je met deze bedrijven maakt zijn vaag en achteraf krijg je een rekening binnen waar je u tegen zegt, soms zelfs voor werkzaamheden die nooit zijn uitgevoerd. Het is moeilijk om deze mensen aan te pakken, maar omdat het veel gebeurt, is het in veel gevallen wel de moeite waard om hier aangifte tegen te doen.

Oproep tot actie

Henriette Bongers: ‘’De misleiding door sommige klusbedrijven speelt al jaren. Maar het aantal meldingen groeit. We moeten niet pas in actie komen als consumenten hun geld kwijt zijn’’. Ze roept op tot actie. Denk bijvoorbeeld aan een eenduidig en landelijk erkend keurmerk, het voorkomen dat onbetrouwbare bedrijven hoog in de zoekresultaten verschijnen en meer voorlichting. Hopelijk kunnen ze met deze acties de groei beperken en worden er dus minder mensen benaderd door oplichters.

Bente Uitdewilligen
Bente Uitdewilligen

Bente is blogger en contentmarketeer voor StyleCowboys. Daarnaast houdt zij zich bezig met social media, social media advertising en seo. In haar vrije tijd is ze graag aan het sporten.

Verder lezen over Lifestyle

De verrassende badkamergeheimen van Nederlandse vrouwen

Iedereen start zijn dag anders. De een begint met het poetsen van zijn tanden, terwijl ik persoonlijk het liefst meteen onder de douche spring om goed wakker te worden. Mensen starten hun dag dus het liefst fris. Wat zich achter de deur van de badkamer afspeelt blijkt een stuk minder rooskleurig te zijn dan je denkt. Uit onderzoek van Haibu blijkt dat bijna de helft van de Nederlandse vrouwen wel eens plast onder de douche. Meer dan 700 vrouwen deelden hun badkamergewoontes en in dit blog delen wij de meest verrassende gewoontes!

Lifestyle12.08.2025

De verrassende badkamergeheimen van Nederlandse vrouwen

Fantastische Wezens in Venlo

Van 4 oktober 2025 tot en met 22 maart 2026 veranderd museum Bommel van Dam in Venlo in een magische wereld vol draken, godinnen, monsters en andere figuren. Wat deze expositie zo bijzonder maakt? Eeuwenoude mythen en sprookjes worden gekoppeld aan hedendaagse kunst. Kunstenaars van over de hele wereld laten zien hoe verhalen van duizenden jaren oud nog steeds iets te zeggen hebben over hoe we nu naar de wereld kijken.

Lifestyle11.08.2025

Fantastische Wezens in Venlo

Koreaanse skincare van TIRTIR nu beschikbaar bij Etos Nederland

Soms ligt er ineens iets nieuws in het schap waar je even voor terugloopt. Zo ook het merk TIRTIR. Het klinkt misschien als een Koreaanse popgroep, maar het is een beautymerk dat via TikTok, beautyfora en mond-tot-mondreclame in no-time een cultstatus kreeg. Geen grote tv-reclames en geen billboardcampagnes, gewoon producten die echt iets doen. Het merk is eindelijk te vinden in de schappen van de Etos.

Lifestyle05.08.2025

Koreaanse skincare van TIRTIR nu beschikbaar bij Etos Nederland

Waarom deze cafeïnevrije matcha jouw avondritueel verandert

Groene matcha is voor velen dé manier om de dag te starten. Energiek, fris, vol antioxidanten én cafeïne. Wat als je juist rust zoekt? Wat als je ‘s avonds je hoofd leeg wilt maken in plaats van op scherp gezet worden. Voor vrouwen die willen ontspannen na een volle dag is er nu de Blue Matcha Spoon van Spoon Moment. Zacht, blauw en cafeïnevrij.

Lifestyle21.07.2025

Waarom deze cafeïnevrije matcha jouw avondritueel verandert

Bol opent dé festivalwinkel van 2025

De festivalzomer draait op volle toeren en Bol springt daar slim op in. Geen standaard zomeractie of snelle korting maar een complete online festivalwinkel met alles wat je nodig hebt. Meer dan 100.000 producten speciaal voor iedereen die goed voorbereid naar een festival wil. Van luchtbedden tot powerbanks. En ja, ook als je op zoek bent naar boobtape of een Satisfyer zit je goed.

Lifestyle21.07.2025

Bol opent dé festivalwinkel van 2025

7 mannen die je in 2025 absoluut in de gaten moet houden

Of je nu dagelijks op TikTok zit, af en toe een YouTube-video meepakt of tijdens het scrollen verdwaalt op het internet, deze mannen ga je in 2025 vaker tegenkomen dan je denkt. Sommige zijn al flink op weg, anderen staan op het punt om echt door te breken. Een ding hebben ze gemeen, ze hebben al diverse hits te pakken en hebben 2025 al flink in hun greep.

Lifestyle17.07.2025

7 mannen die je in 2025 absoluut in de gaten moet houden

7 social media ideeën voor een knallende zomercampagne

De zomer is hét seizoen waarop mensen massaal met een cocktail in de hand hun tijdlijn afstruinen. Scrollend op Instagram, swipend op TikTok of even kijken op Facebook. De sfeer? Ontspannen. De mindset? Open. Het perfecte moment dus om met jouw merk op te vallen. Niet met keiharde salespraat, maar met luchtige, creatieve en vooral herkenbare content. Als merk is dit hét moment om op te vallen en je doelgroep te bereiken. Wil jij ook shinen deze zomer? Check dan deze 7 ideeën waarmee je direct aan de slag kunt!

Lifestyle11.07.2025

7 social media ideeën voor een knallende zomercampagne

Dit is de nieuwe Reef collectie, al meer dan 40 jaar geïnspireerd door surfcultuur

Nu de temperaturen weer wat toenemen merk je dat we met zijn allen snakken naar de zomer. Na een jaar lang regen (zo voelt het) zijn we wel toe aan wat zon, zee en strand. En dan wil je er natuurlijk wel op je best bijlo...

Fashion01.05.2024

Dit is de nieuwe Reef collectie, al meer dan 40 jaar geïnspireerd door surfcultuur