Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en architectuur.
Het is alweer meer dan een half jaar geleden dat we op het Goodwood Festival of Speed, zeg maar gerust het leukste autofeestje ter wereld, bij de introductie waren van de Ford Focus ST.
Ons voorgerecht was eigenlijk al de avond voorafgaand aan het Festival toen we bij ons hotel samen met het Ford-team werden getrakteerd op de wereldprimeur. De gele kleur, de speciale verlichting, vuurbanen in de grond en vooral veel mannen met een brede grijns. Wie de historie kent van de ST (Sport Technologies) weet dat dit een van die paradepaardjes is van Ford waar reikhalzend naar wordt uitgekeken.
De eerste Focus ST
Het ST label dateert uit 1997 toen het voor het eerst in Europa werd geïntroduceerd. De eerste Focus ST kwam in 2002 op de markt. De 2-liter 4 cilinder was goed voor 170 pk. Deze werd opgevolgd door de Focus ST in 2006 met een 2.5 liter met 225 pk en een top van 240. Deze ST met veel meer vermogen en duidelijk betere rijprestaties heeft de toon gezet voor zijn opvolgers. In 2012 werd dat de 2.0 liter Ecoboost met inmiddels 250 pk, weer sneller maar ook met een veel lager brandstofverbruik. De huidige en vierde generatie Focus ST is een sterk verbeterde uitgave van zijn voorganger uit 2012. Tussendoor lanceerde Ford in 2005 en 2013 ook nog een ST uitvoering van de Ford Fiesta.
Hier in Barcelona krijgt het feestje met de nieuwe Ford ST een vervolg en maken we kennis met de 250 pk sterke benzineversie en de nieuwe versie met een 185 pk dieselmotor. Deze laatste – met de gunstige 20% bijtelling – is verkrijgbaar als stationwagen en vijfdeurs hatchback.
Eigenlijk praten we over twee verschillende auto’s want ondanks dat de de Ford Focus ST TDCi overtuigt in alles, wordt het toch allemaal nog een stukje leuker en ook spannender als je overstapt in de Focus ST EcoBoost.
Ford Focus ST TDCi
Maar laten we bij de Ford Focus ST TDCi en dan ook nog eens de stationwagon beginnen. Niet direct het alternatief voor de op zeker gaande leaserijder met een gezin met twee kinderen, die een ruime comfortabele middenklasser zoekt en vooral niet wil opvallen. Dan moet je echt niet naar deze ST gaan kijken. De Focus ST TDCi is van een andere orde. Dit is de auto waar je boodschappen mee doet, op zaterdag met een auto vol boefjes naar de uitwedstrijd van C1 gaat, je vrouw netjes afzet bij je schoonmoeder en dan als je alleen in de auto zit met een hele brede glimlach de eerste de beste afslag op de snelweg neemt, omdat je weet wat er de komende kilometers gaat gebeuren. ‘It giet oan’ zeggen ze in Friesland, denkend dat dat met schaatsen te maken heeft. Een ST-rijder weet wel beter.
Het maakt niet uit welke binnenwegen je uitzoekt, want zodra je het gaspedaal indrukt, terugschakelt om in de zone rond de 3.500 toeren de komen en heerlijk op volle snelheid instuurt in de bochten, gaat je adrenalineniveau vanzelf omhoog . Dan plotseling begrijp je wat Ford bedoelt met hun ST programma. Toys for boys & girls die houden van autorijden. De ervaring is geweldig en eigenlijk besef je nauwelijks dat je in een dieselende stationbak aan het scheuren bent. Deze ST TDCi is voor
fun rijden en Ford heeft er echt alles aan gedaan om dat plezier door te geven aan de berijder.
Op de bochtige wegen in het berglandschap achter Barcelona is het genieten in volle teugen en heb je nimmer het idee dat je in een stationwagon aan het toeren bent. Eigenlijk moet je met deze auto in het Hollandse landschap nooit geen rechte polderwegen meer nemen, dat kan wel maar daar is de ST eigenlijk niet voor ontwikkeld.
Het ESP programma zorgt er voor dat je altijd de maximale controle in de bochten houdt over de ST. Het lijkt er op dat ze je bewust een halve meter extra hebben gegeven voordat het programma de controle over de auto over neemt. Het rijgedrag tussen de diesel en de benzine uitvoering werd mede bepaald door de wielen en het merk banden. Onder de diesel uitvoering vonden we 18′ velgen met Goodyear’s, deze lijken zich anders te gedragen dan de grotere 19″ wielen met de aangepaste Michelin Pilot Sport 2 banden die het gevoel gaven meer grip te geven op het wegdek.
De buitenkant
Het uiterlijk is met veel gevoel voor nuance aangepast en niet ‘over the top’ terwijl de auto juist wel over alle sportieve prestaties beschikt. Fraaie details zoals de grill, de velgen met gekleurde remklauwen, een spoiler, de bijzondere uitlaat en de Ricardo stoelen die boven de raamlijn zichtbaar zijn benadrukken wel het ST-imago. Die Ricardo stoelen zitten overigens geweldig en pakken op een prettige manier je lichaam vast om in de bochten je een veilig gevoel te geven.
Het ST logo kom je op meer plaatsen tegen maar eigenlijk gaat het om het ST gevoel. En daar zijn ze bij Ford volledig in geslaagd. Je moet echt van heel goede huize komen als je na een testrit in deze auto met droge ogen durft te zeggen dat het allemaal wel mee valt.
Brandstofverbruik
De Focus ST TDCi is de zuinigste en schoonste sportieve Ford ooit. De 185pk 2.0‑liter TDCi acceleert van 0-100 km/u in 8,1 seconden en heeft een brandstofverbruik van 4,4 l/100 km* met een CO
2-uitstoot van 110 g/km*. Hiermee valt de ST in de 20% bijtellingscategorie.
De 250pk 2.0-liter EcoBoost sprint van 0-100 km/u in 6,5 seconden en heeft een brandstofverbruik van 6,8 l/100 km en een beduidend hogere CO
2-uitstoot van 158 g/km. Beide versies zijn voor het eerst uitgerust met Auto-Start-Stop, waarmee het brandstofverbruik van de EcoBoost met 6 procent is verlaagd. Hiermee is het de zuinigste benzineversie van de Focus ST ooit.
Ford technologie en veiligheid
Ford heeft de ST voorzien van de laatste technologisch snufjes op het gebied van veiligheid, comfort en connectiviteit. Zo vind je ‘on-board’ het Ford-connectiviteitssysteem SYNC2 dat het mogelijk om mobiele telefoons en audio- en navigatieapparatuur te bedienen. Dit gaat door middel van spraak en een 8″ HD-kleurenaanraakscherm.
- Adaptive Front Lighting is voor het eerst beschikbaar op de Focus ST en zorgt voor een optimale verlichting doordat de intensiteit en de stralingshoek van de Bi-Xenon HID-koplampen worden aangepast aan de rijsnelheid, de stuurhoek en de afstand tot objecten.
- Cross Traffic Alert waarschuwt bestuurders die achteruit rijdend een parkeerplek verlaten als een auto hun pad kruist.
- Ford Active City Stop is een systeem dat helpt om botsingen te voorkomen en dat werkt tot een snelheid van 50 km/u. Als het systeem een mogelijke botsing detecteert, brengt het de remmen in gereedheid. Als de bestuurder niet reageert, activeert het automatisch het remsysteem.
- Lane Keeping Aid is wel iets waar je aan moet wennen en treed in werking als de Focus ST de rijbaan dreigt te verlaten. Door middel van subtiele stuuringrepen wordt de auto weer terug gebracht in zijn rijbaan.
De binnenkant
Vanbinnen valt het allemaal wel mee. Het schijnt dat z’n voorganger beschikte over de cockpit van een gemiddelde Boeing. Daar zie we bij deze Ford ST niets van terug. Alles wat er moet zitten is aanwezig, fraai gestileerd en sportief ogend. Alle functies waar geen knop voor is vind je terug via een 8 inch navigatiescherm wat zonder handleiding, erg 1995, moeiteloos is te bedienen.
Wat verder opvalt is het motorgeluid dat via het nieuwe ESE systeem (
Electronic Sound Enhancement) wordt versterkt en op een slimme manier via de luidsprekers in de auto wordt gebracht. Omdat het geen slim trucje is, maar wel degelijk het echte mechanisch motorgeluid (maar dan wat fraaier vervormd) is, geniet je nog wat meer. Je kunt het jezelf heel moeilijk maken en het allemaal niets vinden, wij vonden het tijdens onze ritjes heerlijk klinken.
Eigenlijk is deze Ford ST gewoon een auto waar je echt mee voor de dag durft te komen. Grommend, snel, ingetogen, sportief en in alles een echte ST. Wie lef heeft of wie ruimte wel een onderwerp vindt, kan zonder blikken of blozen de Wagon-uitvoering kiezen want qua rijden zijn de verschillen klein. De kleur is een moeilijk onderwerp. Het oranje-geel is echt prachtig, rood past gewoon 1:1 bij deze auto en het aparte kleurtje grijs mag er ook wezen. De zwarte uitvoering was eigenlijk de minst fraaie. Maar laten we die keuze maar onder de afdeling ‘luxe-problemen’ laten vallen als je hem gaat bestellen. Zelfs nu na een paar weken vind ik het nog moeilijk. Ahum het wordt toch een rode …
Verder lezen over Auto
Automotive21.08.2024
50 Jaar Golf: Een feest voor petrolheads op Wheels Mariënwaerdt
Automotive17.08.2024
Maserati GT2 Stradale wereldpremière supercar op Monterey
Automotive16.10.2023
Voordelig tanken doe je met een app
Automotive16.09.2020
Nederlanders besparen graag op brandstof en zo doe je dat!
5 tips om op brandstof(kosten) te besparenTravel06.09.2020
Zo snel rijd je met de auto naar Denemarken
Een roadtrip naar Jutland en AarhusTravel24.08.2020
Dit zijn de vijf voordelen van kamperen met een daktent
het ultieme kampeeravontuurAutomotive16.08.2020
Maak kennis met de Donkervoort D8 GTO-JD70 Bare Naked Carbon Edition
De eerste 2G supersportauto gaat naaktAutomotive16.07.2020