De redactie van Stylecowboys is te bereiken via redactie@stylecowboys.nl
Volgende week vrijdag 6 februari is het Nationale Warme Truiendag in Nederland. Toetjesmerk Mona speelt hier als oer-Hollands merk maar al te graag op in en brengt deze kouden dagen wat warmte naar de mens. In samenwerking met het Nationaal Ouderenfonds zijn 25 ijverige oma’s aan het breien geslagen om unieke
Mona ugly sweaters te breien. Deze truien, design van Studio Linda Franse, worden geveild van vrijdag 30 januari vanaf 9:00 uur tot en met vrijdag 6 februari 10:00 uur op Lindanieuws.nl/veiling.
Het bedrag dat met deze veiling opgehaald wordt gaat naar de LINDA.foundation. Ben jij de hoogste bieder, dan kun je 6 februari verwachten dat de trui in stijl wordt afgeleverd door Oma zelf.
“Je ziet het steeds meer tijdens de Kerst, de beetje foute, maar stiekem o zo leuke ‘ugly sweaters’. Deze nieuwerwetse en vooral warme gebreide truien tijdens de koude dagen gaven de inspiratie om met een gebreide toetjestrui te komen, maar dan voor het goede doel”, vertelt Trix van der Vleuten, Brand Leader van Mona. “We hopen in ieder geval een paar gezinnen die in financiĆ«le nood verkeren met deze actie een beetje blijer te maken!”
Nationale Warme Truiendag
De dag is ooit in het leven geroepen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Het idee van de dag is eenvoudig: trek een warme trui aan en zet de verwarming een standje lager. Op die manier bespaar je heel simpel energie en CO2-uitstoot.
De Mona oma’s
De 25 oma’s die de unieke toetjestruien hebben gebreid, zijn aangesloten bij de club ‘Samen breien’ van het Nationaal Ouderenfonds. Een aantal oma’s is tijdens het breiproces gefilmd om zo het verhaal achter de Mona toetjestruien persoonlijk te kunnen vertellen. “Dat hoor je niet vaak, een mooie lelijke trui breien”, lacht oma Conny terwijl ze afkant.
Het eindresultaat is een korte documentaire kun je
hier bekijken.