Lifestyle12.08.2025

De verrassende badkamergeheimen van Nederlandse vrouwen


Iedereen start zijn dag anders. De een begint met het poetsen van zijn tanden, terwijl ik persoonlijk het liefst meteen onder de douche spring om goed wakker te worden. Mensen starten hun dag dus het liefst fris. Wat zich achter de deur van de badkamer afspeelt blijkt een stuk minder rooskleurig te zijn dan je denkt. Uit onderzoek van Haibu blijkt dat bijna de helft van de Nederlandse vrouwen wel eens plast onder de douche. Meer dan 700 vrouwen deelden hun badkamergewoontes en in dit blog delen wij de meest verrassende gewoontes!

Een race tegen de klok

Waar voor sommige de badkamer een plek is om lekker tot rust te komen en de dag goed te starten is het voor de ander een race tegen de klok. Bij ons thuis is dat ook het geval. Met 5 mensen die iedere ochtend naar hun werk moeten is het passen en meten en kom je dus soms nogal wel eens wat tijd te kort. Er is in ieder geval geen tijd om een halfuur onder de douche te staan.

De meeste mensen (39%) zijn binnen 10 tot 20 minuten de badkamer alweer uit. Toch geeft 3% aan dat ze vaak meer dan een uur per dag in de badkamer spenderen. Even een uitgebreide skincare routine of de douchekop die veranderd in een karaoke-microfoon. Wat wel duidelijk naar voren komt in het onderzoek is dat er veel gedoucht wordt. 59% doet het elke dag, 21% om de dag, en er wordt het liefst lekker warm gedoucht. De temperatuur van het water loopt lekker op tot tussen de 30 en 40 graden. Heerlijk!

Gewoontes onder de douche

Tijdens de lunch op werk wordt er meestal niet gesproken over ieders douchegewoontes. Zo blijkt er dat er een hoop mensen hun douchecabine gebruiken als een concertzaal. 4 op de 10 zingt onder de douche en voor 4% van de vrouwen is dit zelfs standaard. Ook blijkt uit het onderzoek van Haibu dat 44% van de vrouwen regelmatig plast onder de douche en voor 6% is dit vaste prik. Doe jij dit ook? Dan ben je dus zeker niet de enige.

Andere badkamergewoontes

Het delen van shampoos en douchegel doen we eigenlijk allemaal wel en is helemaal niet zo raar. Maar mensen delen ook andere attributen in de badkamer. Uit onderzoek blijkt dat 8% van de vrouwen wel eens een tandenborstel deelt, dit doen ze meestal met hun partner. Maar daar blijft het niet bij. Voor 13% is het ook normaal om het scheermesje van iemand anders te gebruiken.

Het overgrote deel vind het delen van deze attributen maar niets. Logisch ook, van het delen van een scheermesje kan je infecties en huidirritaties krijgen. En een tandenborstel van iemand anders in je mond, dat is ook niet zo fris.

Achter de badkamerdeur

Of je nu dagelijks uitgebreid de tijd neemt of juist binnen een paar minuten klaar bent, het is duidelijk dat iedereen zijn eigen rituelen en gewoontes heeft in de badkamer. Sommige zijn herkenbaar, andere verbaas je je over. Een ding is zeker, achter elke badkamerdeur speelt zich meer af dan dat je denkt. Dit levert misschien weer een leuk gesprek op bij de volgende lunch op werk.

Bente Uitdewilligen
Bente Uitdewilligen

Bente is blogger en contentmarketeer voor StyleCowboys. Daarnaast houdt zij zich bezig met social media, social media advertising en seo. In haar vrije tijd is ze graag aan het sporten.

Verder lezen over Lifestyle

Fantastische Wezens in Venlo

Van 4 oktober 2025 tot en met 22 maart 2026 veranderd museum Bommel van Dam in Venlo in een magische wereld vol draken, godinnen, monsters en andere figuren. Wat deze expositie zo bijzonder maakt? Eeuwenoude mythen en sprookjes worden gekoppeld aan hedendaagse kunst. Kunstenaars van over de hele wereld laten zien hoe verhalen van duizenden jaren oud nog steeds iets te zeggen hebben over hoe we nu naar de wereld kijken.

Lifestyle11.08.2025

Fantastische Wezens in Venlo

Koreaanse skincare van TIRTIR nu beschikbaar bij Etos Nederland

Soms ligt er ineens iets nieuws in het schap waar je even voor terugloopt. Zo ook het merk TIRTIR. Het klinkt misschien als een Koreaanse popgroep, maar het is een beautymerk dat via TikTok, beautyfora en mond-tot-mondreclame in no-time een cultstatus kreeg. Geen grote tv-reclames en geen billboardcampagnes, gewoon producten die echt iets doen. Het merk is eindelijk te vinden in de schappen van de Etos.

Lifestyle05.08.2025

Koreaanse skincare van TIRTIR nu beschikbaar bij Etos Nederland

Waarom deze cafeïnevrije matcha jouw avondritueel verandert

Groene matcha is voor velen dé manier om de dag te starten. Energiek, fris, vol antioxidanten én cafeïne. Wat als je juist rust zoekt? Wat als je ‘s avonds je hoofd leeg wilt maken in plaats van op scherp gezet worden. Voor vrouwen die willen ontspannen na een volle dag is er nu de Blue Matcha Spoon van Spoon Moment. Zacht, blauw en cafeïnevrij.

Lifestyle21.07.2025

Waarom deze cafeïnevrije matcha jouw avondritueel verandert

Bol opent dé festivalwinkel van 2025

De festivalzomer draait op volle toeren en Bol springt daar slim op in. Geen standaard zomeractie of snelle korting maar een complete online festivalwinkel met alles wat je nodig hebt. Meer dan 100.000 producten speciaal voor iedereen die goed voorbereid naar een festival wil. Van luchtbedden tot powerbanks. En ja, ook als je op zoek bent naar boobtape of een Satisfyer zit je goed.

Lifestyle21.07.2025

Bol opent dé festivalwinkel van 2025

7 mannen die je in 2025 absoluut in de gaten moet houden

Of je nu dagelijks op TikTok zit, af en toe een YouTube-video meepakt of tijdens het scrollen verdwaalt op het internet, deze mannen ga je in 2025 vaker tegenkomen dan je denkt. Sommige zijn al flink op weg, anderen staan op het punt om echt door te breken. Een ding hebben ze gemeen, ze hebben al diverse hits te pakken en hebben 2025 al flink in hun greep.

Lifestyle17.07.2025

7 mannen die je in 2025 absoluut in de gaten moet houden

7 social media ideeën voor een knallende zomercampagne

De zomer is hét seizoen waarop mensen massaal met een cocktail in de hand hun tijdlijn afstruinen. Scrollend op Instagram, swipend op TikTok of even kijken op Facebook. De sfeer? Ontspannen. De mindset? Open. Het perfecte moment dus om met jouw merk op te vallen. Niet met keiharde salespraat, maar met luchtige, creatieve en vooral herkenbare content. Als merk is dit hét moment om op te vallen en je doelgroep te bereiken. Wil jij ook shinen deze zomer? Check dan deze 7 ideeën waarmee je direct aan de slag kunt!

Lifestyle11.07.2025

7 social media ideeën voor een knallende zomercampagne

Dit is de nieuwe Reef collectie, al meer dan 40 jaar geïnspireerd door surfcultuur

Nu de temperaturen weer wat toenemen merk je dat we met zijn allen snakken naar de zomer. Na een jaar lang regen (zo voelt het) zijn we wel toe aan wat zon, zee en strand. En dan wil je er natuurlijk wel op je best bijlo...

Fashion01.05.2024

Dit is de nieuwe Reef collectie, al meer dan 40 jaar geïnspireerd door surfcultuur

​De designcultuur van Hyundai ligt in Seoul gewoon op straat

Het succes van het Zuid-Koreaanse Hyundai is inmiddels wel bekend. Als je als nummer 3 op de ranglijst van meest succesvolle automerken staat -en eigenlijk zelfs nog maar een runner-up bent- zijn de verwachtingen hoog. H...

Automotive07.11.2023

​De designcultuur van Hyundai ligt in Seoul gewoon op straat