Behoefte aan een digitale detox? Zo pak je dat aan!

Behoefte aan een digitale detox? Zo pak je dat aan!

5 tips

Vorig artikel Volgend artikel

We zijn allemaal verslaafd aan onze smartphone. Dat is logisch, want een groot gedeelte van ons leven speelt zich daar af. We onderhouden sociale contacten, delen wat we doen en willen zien waar anderen mee bezig zijn. Dat is meestal leuk, maar soms ook vermoeiend. Want we staan continu 'aan' en dat is niet altijd fijn. Zomaar je telefoon uitzetten is wel heel rigoureus, maar je kunt wel langzaam 'afkicken'. Wij vertellen hoe je dat aanpakt!

1. Bepaal hoe ernstig de 'schade' is

Als je wil weten hoe je er op dit moment voor staat, dan moet je met de billen bloot. Bekijk hoeveel tijd je gemiddeld per dag doorbrengt op je smartphone. We weten zeker dat je het onderschat als je dit nooit eerder hebt gecheckt. Bovendien kun je over een tijdje zien of je daadwerkelijk minder tijd met je telefoon in je hand doorbrengt. Zoals bij elke verslaving is het verstandig om alternatieven bij de hand te hebben op momenten waarop je het moeilijk hebt. Bedenk eens wat je allemaal kunt doen in plaats van uren op je smartphone zitten en schrijf dat ergens op.

Digitale detox smartphone
Verzin alternatieven voor de momenten waarop je het moeilijk hebt tijdens het 'afkicken': leg bijvoorbeeld een (puzzel)boek klaar

2. Zet je notificaties uit

Nadat je weet hoeveel schermtijd je hebt is het handig om notificaties uit te zetten. Een grote stap die je al behoorlijk wat tijd oplevert. Want steeds als jij een notificatie krijgt grijp je waarschijnlijk toch naar je telefoon. Daar kun je niet veel aan doen, want ons brein wil gewoon direct reageren. Dus zul je zelf in actie moeten komen en je meldingen uitzetten. Ontgrendel je telefoon wanneer het jou uitkomt. Je wordt niet meer continu afgeleid door berichten waar je uit mee wil doen.

Notificaties uit smartphone
Zet notificaties uit zodat je niet steeds wordt afgeleid tijdens je werk of in de verleiding komt je telefoon weer te gebruiken

3. Maak een planning van je dag

Maak elke dag een grove planning van wat je die dag gaat doen. Deel je werk op in taken en spreek met jezelf af dat je tijdens die taken niet op je telefoon kijkt. Zet hem desnoods op de vliegtuigstand (mijn favoriet als ik echt niet gestoord wil worden). Bedenk op welke momenten je wel op je telefoon mag zitten, bijvoorbeeld als je tussen de middag een break hebt of als je op de bank ploft na een dag werken. Het helpt echt om minder vaak in de verleiding te komen. Nog een pluspunt: in één keer reageren op meldingen kost je veel minder tijd dan wanneer je dat tussendoor steeds 'even snel' doet.

Planning maken tips
Maak elke dag een grove en realistische planning van je dag

4. Schaf een wekker en horloge aan

Koop een horloge en wekker, zodat je niet de hele tijd op je telefoon hoeft te kijken om te zien hoe laat het is. En je smartphone niet mee hoeft te nemen naar de slaapkamer omdat je de wekker gebruikt. Je weet zelf ook dat daarna in de ochtend de verleiding groot is om meteen even door je favoriete apps te scrollen en voor je het weet ben je een uur verder.

Digitale detox wekker
Koop een ouderwetse wekker: je wordt er gegarandeerd wakker door en komt niet in de verleiding om te snoozen

5. Kijk naar The Social Dilemma op Netflix

The Social Dilemma op Netflix is een aanrader voor iedereen die naar minder schermtijd streeft. Het laat de gevaren van social media duidelijk zien. En legt alle nadelen ervan bloot. Soms is het bijna pijnlijk om te zien hoe herkenbaar het voor jezelf is. Doordat de docu ook duidelijk maakt wat de gevaren zijn, vooral op het gebied van privacy, weten we zeker dat je daarna kritischer bent op het gebruik ervan. Het is eigenlijk de perfecte kickstart voor je digitale detox. Tip die ook in deze docu wordt gegeven: bekijk eens de adviezen van het Center for Human Technology.

Probeer eens een week lang minder gebruik te maken van je smartphone en zie wat het met je schermtijd doet. Welke apps ben je (veel) minder gaan gebruiken en wat ben je met de tijd gaan doen die je daarmee hebt 'gewonnen'?

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies