Fashion25.03.2021

Interesse in vintage high-end mode neemt toe


De interesse voor vintage en tweedehands mode is het afgelopen jaar met 37% gestegen, meldt modeplatform Lyst. Ze hebben onderzocht welke merken het meest gewild zijn en van welke items we graag een gebruikt exemplaar scoren. Interessant! Het is wel duidelijk dat tweedehands zijn muffige imago achter zich laat. Dat blijkt ook uit de belangstelling voor het kopen en verkopen op platforms als Vinted en een groot concern als H&M dat een eigen tak, Sellpy, heeft opgezet voor tweedehands kleding.

Meest gewilde merken

De meest gewilde merken zijn:

1. Burberry
2. Hermès
3. Rolex
4. Louis Vuitton
5. Chanel

De zoekopdrachten naar vintage Burberry items zijn het afgelopen jaar met 123% gestegen en naar die van Hermès met 345%. Rolex is het snelst groeiende merk met een stijging van 410% in zoekopdrachten. Deze merken verkopen exclusieve items die ook tweedehands nog duizenden euro’s opbrengen.

<em>De klassieke ruit van Burberry is nog steeds gewild<\/em>
De klassieke ruit van Burberry is nog steeds gewild

Schoenen en tassen

Tweedehands sneakers zijn volgens het modeplatform minder gewild dan voorheen, maar ze voeren nog steeds de lijst aan van meest gezochte schoenen. Dan hebben we het niet over ‘gewoon’ een paar Nike’s. Naar de Louis Vuitton Timeout sneaker is namelijk het vaakst gezocht, gevolgd door een zwarte sneaker van Chanel. Ook laarzen, hakken en sandalen zijn geliefd. De lijst met de populairste vintage tassen werd de afgelopen jaren gedomineerd door Chanel en Louis Vuitton, maar dit jaar zijn de tassen van Hermès dominant in de top 5. Chanel voert nog steeds de lijst aan (tas met dubbele flap), gevolgd door de Hermès Constance schoudertas, de Kelly Bag, Birkin 25 en op nummer 5 vinden we de Louis Vuitton 2000s Musette.

<em>Zoek jij ook naar vintage tassen zoals de pareltjes van Herm\u00e8s?<\/em>
Zoek jij ook naar vintage tassen zoals de pareltjes van Hermès?

Horloges en sieraden

Tassen zijn de meest populaire vintage categorie, maar de interesse in horloges groeit. Lyft registreerde 358% meer zoekopdrachten het afgelopen jaar. Vooral de horloges uit de jaren 80 en 90 zijn gewild. Goed zoeken dus!

De top 5 ziet er als volgt uit:

1. Rolex Datejust 26 mm
2. Hublot Classic Fusion
3. Rolex Datejust 36 mm
4. Cartier Juste un Clou armband
5. Cartier Love Ring met diamanten

Naast tassen, die nog steeds de meest populaire vintage categorie zijn, groeit de interesse in vintage horloges. Voor een Rolex Datejust uit de 80s betaal je al snel een kleine € 9000.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Fashion

Frédérique Constant verrast met een elegante en vernieuwde Moneta Moonphase

Er zijn horloges die meteen je aandacht trekken zonder er moeite voor te doen. Ze hebben iets onverwachts, iets dat je pas ziet wanneer je langer kijkt. De Classics Moneta Moonphase van Frédérique Constant valt precies in die categorie. Het ontwerp speelt met licht en schaduw, met klassieke Genève-elementen en subtiele vernieuwing. Het voelt vertrouwd, maar toch net gedurfd genoeg om op te vallen.

Fashion08.12.2025

Frédérique Constant verrast met een elegante en vernieuwde Moneta Moonphase

FREITAG lanceert Lucky Trucking Charms: kleine accessoires met een groot verhaal

FREITAG introduceert de Lucky Trucking Charms: kleine, stevige accessoires gemaakt van reststukken vrachtwagenzeil die anders zouden worden weggegooid. De vier modellen, AUTOBAHN, DOBBELSTENEN, FACE en MINI MESSENGER verwijzen speels naar de truckercultuur en geven tassen, sleutels of zelfs een kerstboom een uniek en kleurrijk accent. Elk charm is volledig uniek, duurzaam geproduceerd en past naadloos binnen de herkenbare FREITAG-stijl van creatief hergebruik. Vanaf 5 november 2025 zijn de Lucky Trucking Charms verkrijgbaar in alle FREITAG-stores, geselecteerde winkels en online.

Fashion27.11.2025

FREITAG lanceert Lucky Trucking Charms: kleine accessoires met een groot verhaal

Sexy de feestdagen in: ondergoed dat kerst nog warmer maakt

Dit artikel laat zien waarom ondergoed het perfecte kerstcadeau is voor hem, haar en koppels. Van een Sexy Santa slipdress en donkergroene lingerieset tot humoristische boxers en subtiele trunks. Je krijgt 6 concrete cadeautips die december warmer, persoonlijker en net iets spannender maken.

Fashion25.11.2025

Sexy de feestdagen in: ondergoed dat kerst nog warmer maakt

Central Cee en G-SHOCK brengen samen een iconische collab uit

G-SHOCK en Central Cee hebben de handen opnieuw ineengeslagen voor een collab, dit keer met een extra laag dankzij zijn eigen streetwearlabel Syna. De limited edition bouwt verder op de klassieke 6900-serie en legt de nadruk op beweging, identiteit en persoonlijke historie. De collab brengt de herkenbare robuuste G-SHOCK vorm samen met de stijl en de symboliek die Central Cee in zijn werk meeneemt.

Fashion24.11.2025

Central Cee en G-SHOCK brengen samen een iconische collab uit

Vans introduceert een feestelijke collectie vol creativiteit

Met de feestdagen in zicht presenteert Vans met Meet The Vans, een nieuwe collectie en campagne die draait om warmte, samenzijn en creatieve vrijheid. Het merk brengt drie generaties Vans-liefhebbers samen en laat zien hoe het Off The Wall-gevoel al decennialang een vaste waarde is binnen mode, skatecultuur, muziek en kunst. Het resultaat voelt als een familiemoment, één waarin iedereen zijn eigen verhaal meebrengt, maar toch onderdeel is van hetzelfde geheel.

Fashion23.11.2025

Vans introduceert een feestelijke collectie vol creativiteit

Burgundy is terug: KAAI laat zien hoe je deze kleur dit najaar draagt

Burgundy is ook dit najaar weer erg populair in de modewereld. De diepe wijnrode tint domineert het straatbeeld, de catwalks en de garderobes van vrouwen. Het is een kleur die luxe en warmte uitstraalt, die overal bij past. Ook het tassenmerk KAAI gaat mee met de trend en ontwerpt verschillende soorten tassen voor deze herfst in, hoe kan het ook anders, Burgundy.

Fashion19.11.2025

Burgundy is terug: KAAI laat zien hoe je deze kleur dit najaar draagt

Vans x Slam Jam: Act of Disagreement

Vans en Slam Jam slaan de handen ineen voor Act of Disagreement, een nieuwe kledinglijn die draait om zelfexpressie, comfort en eigentijdse stijl. De collectie is geïnspireerd op de Bedroom Generation, een generatie die zich thuis voelt in haar eigen wereld, waar online en offline naadloos in elkaar overlopen.

Fashion14.11.2025

Vans x Slam Jam: Act of Disagreement

Trust lanceert een waterbestendige, duurzame en ruime rugzak

Het hebben van een goede rugzak is net zo fijn als het hebben van een fijne koptelefoon of je favoriete sneakers. Je merkt namelijk pas hoe belangrijk hij is als je hem niet hebt. Trust heeft dit begrepen en lanceert de Jersey Travel Backpack, een rugzak die speciaal gemaakt is voor mensen die altijd onderweg zijn. Of je nu naar kantoor gaat, een dagje weg hebt gepland of gewoon naar de sportschool gaat, deze rugzak is handig voor ieder moment.

Fashion10.11.2025

Trust lanceert een waterbestendige, duurzame en ruime rugzak