Fashion23.04.2020

H&M is meest transparante modemerk


De Zweedse modeketen H&M is benoemd tot meest transparante retailer in de fashionbranche. Het bedrijf is heel open over hun milieubeleid, sociale acties en andere duurzame initiatieven. H&M staat bovenaan de lijst van de Fashion Revolution Transparancy Index, waarin de 250 grootste modemerken zijn gerangschikt.

Best en slechtst scorende merken

De afgelopen 3 jaar werd de lijst aangevoerd door sportmerken Adidas en Reebok. Dit jaar staat C&A op de tweede plaats en Adidas/ Reebok op de derde plek. In de top-10 vinden we verder Esprit, Marks & Spencer, Patagonia, VF Corp, Puma, Asos en Nike. De merken Mexx, Pepe Jeans en Tom Ford scoorden heel slecht in deze index.

Openheid over productie van spullen

De index wordt sinds 2016 uitgebracht door de non-profitorganisatie Fashion Revolution. Modeketens worden op veel punten beoordeeld en krijgen een totaalscore. H&M behaalde dit jaar een score van 73%, de gemiddelde score van de onderzochte bedrijven is slechts 23%. Dit betekent dat er nog behoorlijk wat te verbeteren is in deze branche. Weinig bedrijven zijn open over de productie van spullen en wat er bijvoorbeeld gebeurt met items die niet worden verkocht.

Effecten coronacrisis

We kopen veel minder spullen sinds de uitbraak van het coronavirus en dat heeft veel impact op het milieu. Want wat moet er gebeuren met het overschot aan spullen? Er zijn nog maar weinig merken die circulair werken en hier oplossingen voor hebben bedacht. Bovendien komen veel leveranciers en productiebedrijven van deze merken nu in de problemen. “Als grote merken open zijn over wie hun leveranciers zijn en hoe het inkoopbeleid er nu uitziet, dan kan er ook snel ingegrepen worden”, lezen we in het rapport.

Waarom transparantie belangrijk is

Gelukkig weten we steeds vaker waar onze kleding vandaan komt. Waarom dat belangrijk is? Misschien herinner je je nog een ingestorte fabriek in Bangladesh, waar duizenden mensen werkten en de gevolgen waren gigantisch. Toch bleek het lastig te achterhalen welke merken hun kleding lieten produceren in deze onveilige omgeving. Als merken hierover open zijn, kunnen dit soort rampen worden voorkomen.

Bovendien vergroot het de kans op een betere werkomgeving voor de mensen die daar werken. Wanneer je als consument weet waar je kleding vandaan komt kun je zelf goed bepalen of je van een bepaald merk wel spullen wilt kopen.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Fashion

Vans en Sterling Ruby brengen kunst en design samen in nieuwe OTW-samenwerking

Sommige samenwerkingen voelen logisch nog voordat je de eerste beelden ziet. De samenwerking tussen OTW by Vans en S.R. STUDIO. LA. CA. is daar een goed voorbeeld van. Twee werelden waarin cultuur, experiment en vakmanschap centraal staan, komen samen in een collectie die draait om vorm, comfort en artistieke expressie. Geen vluchtige hype, maar een release die laat zien waar beide namen voor staan.

Fashion17.12.2025

Vans en Sterling Ruby brengen kunst en design samen in nieuwe OTW-samenwerking

Swatch lanceert kleurrijke collectie geïnspireerd op de jaren ‘80 en ‘90!

Swatch, het Zwitserse horlogemerk dat begin jaren 80 werd gelanceerd en bekendstaat om zijn betaalbare horloges heeft een nieuwe collectie gelanceerd. De NEON-collectie, geïnspireerd op de jaren ‘80 en ‘90 is ontzettend kleurrijk en retro. Dat is natuurlijk niet gek, want in deze jaren waren neon- en andere fluoriscerende kleuren helemaal in. In dit blog vertellen we je er alles over!

Fashion15.12.2025

Swatch lanceert kleurrijke collectie geïnspireerd op de jaren ‘80 en ‘90!

Frédérique Constant verrast met een elegante en vernieuwde Moneta Moonphase

Er zijn horloges die meteen je aandacht trekken zonder er moeite voor te doen. Ze hebben iets onverwachts, iets dat je pas ziet wanneer je langer kijkt. De Classics Moneta Moonphase van Frédérique Constant valt precies in die categorie. Het ontwerp speelt met licht en schaduw, met klassieke Genève-elementen en subtiele vernieuwing. Het voelt vertrouwd, maar toch net gedurfd genoeg om op te vallen.

Fashion08.12.2025

Frédérique Constant verrast met een elegante en vernieuwde Moneta Moonphase

FREITAG lanceert Lucky Trucking Charms: kleine accessoires met een groot verhaal

FREITAG introduceert de Lucky Trucking Charms: kleine, stevige accessoires gemaakt van reststukken vrachtwagenzeil die anders zouden worden weggegooid. De vier modellen, AUTOBAHN, DOBBELSTENEN, FACE en MINI MESSENGER verwijzen speels naar de truckercultuur en geven tassen, sleutels of zelfs een kerstboom een uniek en kleurrijk accent. Elk charm is volledig uniek, duurzaam geproduceerd en past naadloos binnen de herkenbare FREITAG-stijl van creatief hergebruik. Vanaf 5 november 2025 zijn de Lucky Trucking Charms verkrijgbaar in alle FREITAG-stores, geselecteerde winkels en online.

Fashion27.11.2025

FREITAG lanceert Lucky Trucking Charms: kleine accessoires met een groot verhaal

Sexy de feestdagen in: ondergoed dat kerst nog warmer maakt

Dit artikel laat zien waarom ondergoed het perfecte kerstcadeau is voor hem, haar en koppels. Van een Sexy Santa slipdress en donkergroene lingerieset tot humoristische boxers en subtiele trunks. Je krijgt 6 concrete cadeautips die december warmer, persoonlijker en net iets spannender maken.

Fashion25.11.2025

Sexy de feestdagen in: ondergoed dat kerst nog warmer maakt

Central Cee en G-SHOCK brengen samen een iconische collab uit

G-SHOCK en Central Cee hebben de handen opnieuw ineengeslagen voor een collab, dit keer met een extra laag dankzij zijn eigen streetwearlabel Syna. De limited edition bouwt verder op de klassieke 6900-serie en legt de nadruk op beweging, identiteit en persoonlijke historie. De collab brengt de herkenbare robuuste G-SHOCK vorm samen met de stijl en de symboliek die Central Cee in zijn werk meeneemt.

Fashion24.11.2025

Central Cee en G-SHOCK brengen samen een iconische collab uit

Vans introduceert een feestelijke collectie vol creativiteit

Met de feestdagen in zicht presenteert Vans met Meet The Vans, een nieuwe collectie en campagne die draait om warmte, samenzijn en creatieve vrijheid. Het merk brengt drie generaties Vans-liefhebbers samen en laat zien hoe het Off The Wall-gevoel al decennialang een vaste waarde is binnen mode, skatecultuur, muziek en kunst. Het resultaat voelt als een familiemoment, één waarin iedereen zijn eigen verhaal meebrengt, maar toch onderdeel is van hetzelfde geheel.

Fashion23.11.2025

Vans introduceert een feestelijke collectie vol creativiteit

Burgundy is terug: KAAI laat zien hoe je deze kleur dit najaar draagt

Burgundy is ook dit najaar weer erg populair in de modewereld. De diepe wijnrode tint domineert het straatbeeld, de catwalks en de garderobes van vrouwen. Het is een kleur die luxe en warmte uitstraalt, die overal bij past. Ook het tassenmerk KAAI gaat mee met de trend en ontwerpt verschillende soorten tassen voor deze herfst in, hoe kan het ook anders, Burgundy.

Fashion19.11.2025

Burgundy is terug: KAAI laat zien hoe je deze kleur dit najaar draagt