H&M is meest transparante modemerk

H&M is meest transparante modemerk

Vorig artikel Volgend artikel

De Zweedse modeketen H&M is benoemd tot meest transparante retailer in de fashionbranche. Het bedrijf is heel open over hun milieubeleid, sociale acties en andere duurzame initiatieven. H&M staat bovenaan de lijst van de Fashion Revolution Transparancy Index, waarin de 250 grootste modemerken zijn gerangschikt.

Best en slechtst scorende merken

De afgelopen 3 jaar werd de lijst aangevoerd door sportmerken Adidas en Reebok. Dit jaar staat C&A op de tweede plaats en Adidas/ Reebok op de derde plek. In de top-10 vinden we verder Esprit, Marks & Spencer, Patagonia, VF Corp, Puma, Asos en Nike. De merken Mexx, Pepe Jeans en Tom Ford scoorden heel slecht in deze index.

Openheid over productie van spullen

De index wordt sinds 2016 uitgebracht door de non-profitorganisatie Fashion Revolution. Modeketens worden op veel punten beoordeeld en krijgen een totaalscore. H&M behaalde dit jaar een score van 73%, de gemiddelde score van de onderzochte bedrijven is slechts 23%. Dit betekent dat er nog behoorlijk wat te verbeteren is in deze branche. Weinig bedrijven zijn open over de productie van spullen en wat er bijvoorbeeld gebeurt met items die niet worden verkocht.

Effecten coronacrisis

We kopen veel minder spullen sinds de uitbraak van het coronavirus en dat heeft veel impact op het milieu. Want wat moet er gebeuren met het overschot aan spullen? Er zijn nog maar weinig merken die circulair werken en hier oplossingen voor hebben bedacht. Bovendien komen veel leveranciers en productiebedrijven van deze merken nu in de problemen. "Als grote merken open zijn over wie hun leveranciers zijn en hoe het inkoopbeleid er nu uitziet, dan kan er ook snel ingegrepen worden", lezen we in het rapport.

Waarom transparantie belangrijk is

Gelukkig weten we steeds vaker waar onze kleding vandaan komt. Waarom dat belangrijk is? Misschien herinner je je nog een ingestorte fabriek in Bangladesh, waar duizenden mensen werkten en de gevolgen waren gigantisch. Toch bleek het lastig te achterhalen welke merken hun kleding lieten produceren in deze onveilige omgeving. Als merken hierover open zijn, kunnen dit soort rampen worden voorkomen.

Bovendien vergroot het de kans op een betere werkomgeving voor de mensen die daar werken. Wanneer je als consument weet waar je kleding vandaan komt kun je zelf goed bepalen of je van een bepaald merk wel spullen wilt kopen.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies