Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Wat doe je als de winkels dicht zijn, je meer tijd thuis doorbrengt dan ooit en je huis wel een make-over kan gebruiken? Dan bestel je veel meer online. Dat hebben Nederlanders in 2020 dan ook massaal gedaan. En we kochten niet alleen nieuwe spullen, maar ook tweedehands artikelen. Van kleding tot meubels, sieraden en horloges. Gezamenlijk hebben ‘we’ 85 miljoen uitgegeven op online veilingplatform Catawiki, zo blijkt uit dit rapport. Sieraden, horloges en wijn waren daar het meest in trek en ook ruilkaarten vonden gretig aftrek. De hoeveelheid wijn die Nederlanders online kochten is verdubbeld. We moeten natuurlijk iets nu de horeca is gesloten.
750 euro per artikel
De gemiddelde aankoop op de veilingsite had trouwens een waarde van maar liefst 750 euro. In totaal werden een half miljoen objecten gekocht door een kwart miljoen kopers. Natuurlijk krikken de echt waardevolle artikelen de waarde flink op, zo zijn er meer dan 30 objecten verkocht die meer dan 30.000 euro waard zijn. En zelfs een Mercedez-Benz van 113.000 euro. Naast sieraden, horloges en wijn werd het meeste geld uitgegeven aan moderne en hedendaagse kunst, oldtimers en decoratieve objecten. De grootste groep gebruikers van het platform zijn senioren (1 op de 5), maar ook millennials en Gen Z zijn bezig met een opmars, zo lezen we in het rapport.

Ruilkaarten populair
Nederlanders blijken een grote voorliefde te hebben voor ruilkaarten. En persoonlijk kaarten met elkaar ruilen is in deze tijd nu eenmaal lastiger. Dus gebeurt dit voornamelijk online. Met een groei van 280 procent ten opzichte van 2019 is het de snelst groeiende koopcategorie op Catawiki onder Nederlanders, gevolgd door vintage schoenen en bankbiljetten. 45.000 verkopers hebben het platform in 2020 gebruikt om spullen te veilen.
In 2021 verwacht Catawiki dat we nog steeds veel online blijven kopen en verkopen. Het aanbod aan kunst, antiek, luxeartikelen en voertuigen stijgt nog steeds.
Fotocredits: Catwiki

Verder lezen over Online

Lifestyle12.02.2021
Pakket versturen? Zo kom je niet voor verrassingen te staan!

Lifestyle11.02.2021
5 handige SEO-tips om snel mee te scoren

Lifestyle07.10.2020
Bestellen bij een webshop buiten de EU? Check de regels van De Douane!
Voorkom verrassingen achteraf
Lifestyle12.06.2020
Online shoppen 2.0: Hatsa maakt het nóg leuker!

Lifestyle22.05.2020
Live Pubquiz: test je muziekkennis in het Top 2000 Online Café

Lifestyle19.05.2018
2019 wordt het jaar van de online casino’s
Kansspelwet gaat veel losmaken
Fashion05.04.2018
Deze zaterdag is het National Glamour day: shoppen met korting
Op 7 april korting met een Glamour in je hand
Lifestyle05.01.2018
Gokje wagen online? Hack je kansen, doe je research
Verder lezen over Wonen

Lifestyle18.03.2025
Werken bij een woningcorporatie: betekenisvol en veelzijdig werk

Living23.08.2021
5 tuinplanten voor de herfst: geef kleur aan het najaar

Living15.06.2021
IKEA en Sonos komen met ‘schilderijspeaker’

Living29.04.2021
Bodembedekkers: daarmee geef je je tuin een rijker gevoel

Living29.04.2021
3 redenen waarom je nog steeds een tv-meubel nodig hebt

Gadgets09.04.2021
IKEA en Sonos komen weer met iets nieuws: een schilderij met ingebouwde speakers

Living22.03.2021
IKEA komt met limited kunstcollectie: items zijn betaalbaar en functioneel

Fashion18.03.2021